Forum » Allmänna diskussioner » God morgon Riksstämmodelegater!

God morgon Riksstämmodelegater!

10 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson
God morgon Riksstämmodelegater!

Tack för att ni lägger ner delar av er fritid på att företräda oss medlemmar vilket vi är väldigt tacksamma för.

För att jag inte återigen skall kalla er för nickedockor eftersom ni alltid säger ja till styrelsens förslag är det en sak ni skulle kunna göra för mig i år: höj medlemsavgiften med 20 spänn!

Ok, jag skämtar för det kommer ni naturligtvis aldrig att göra men det finns något annat: innan ni väljer honom till vår nya ordförande kan ni väl fråga Pontus Silow i egenskap av projektledare för BIT-projektet hur mycket det har kostat och när det är färdigt. Jag har frågat honom själv men inte fått något svar men jag beräknar att det hittills har kostat 5 mkr vilket är det dubbla mot det beräknade. Fram till idag som sagt för det är svårt att säga när det är färdigt och så här lät det i verksamhetsberättelsen för 2015-16:

”Projektbudgeten för BIT tog slut i samband med verksamhetsårets slut. Fortfarande återstår arbete, vilket innebär att vi har misslyckats med målet att avsluta projektet på utsatt tid inom budget.”

Det blev alltså inte klart i tid och man ger ingen ny färdigställandetid.

Ett år senare i verksamhetsberättelsen för 2016-17:

”BIT (Bridge-IT) har under 2016- 2017 varit det största verksamhetsområdet för ITK och vi har närmat oss punkten då det gamla kan stängas ner och istället skötas via BIT.”

Man blev alltså inte klar nästa år heller men nu verkar det nära. Eller? Nej, tyvärr inte för nu inför stämman kan man läsa följande i Vision och verksamhetsplan för 2018-2020:

”Att gå i mål med BIT projektet är också något som står högt på dagordningen och något som det arbetas med dagligdags.”

Känns inte helt tryggt vid det här laget eller hur?

Och låt inte honom dribbla bort er när det gäller pengarna för det försökte han med redan i verksamhetsberättelsen 2015-2016 när de skriver:

”ITK ämnar dock inte äska mer medel, utan slutför arbetet med existerande resurser inom ramarna för den löpande IT-verksamheten. Förbundet har nu kommit så långt med BIT att den utgör vår vardagliga IT-verksamhet, vilket innebär att det är fullt rimligt att slutföra arbetet inom ramarna för den löpande IT-verksamheten.”

Det handlar inte alls om den löpande verksamheten eftersom projektet inte är färdigt och för att det inte skall synas vad det kostar har man istället fördubblat (?) budgeten för den normala IT-verksamheten förutom att man har en anställd (Björn Andersson) som nästan arbetar heltid med projektet.

Som sagt: vad har det kostat och när är det färdigt?

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Björn Sörling, Göteborg anser att projektet tar väldigt lång tid och undrade hur mycket av det som ursprungligen var planerat faktiskt är utfört och hur man planerar framtiden för att gå i mål.
Pontus Silow svarade att det är en icke försvarbar stor del som återstår, att man inte har fått den produktion som förväntats och att den nya styrelsen inom kort kommer att fatta beslut om hur man ska hantera situationen.
Pontus meddelade att kostnaderna på IT-sidan är betydligt högre än de var innan BIT-projektets början, att projektet aldrig har inneburit att SBF ska få lägre IT-kostnader och att han ändå är tacksam för att ännu inte ha äskat mer pengar för projektet, då de förmodligen inte hade utnyttjas på ett effektivt sätt med dagens produktionsresultat.

Jag måste säga att jag är väldigt förvånad. Jag har i stort sett redan från starten klagat på hur dåligt BIT-projektet skötts samtidigt som i stort sett all kritik eller självinsikt från officiellt håll har lyst med sin frånvaro och nu detta som måste tolkas som att Pontus Silow gör en rejäl nedsabling av sitt eget projekt?

”… en icke försvarbar stor del som återstår, att man inte har fått den produktion som förväntats och att den nya styrelsen inom kort kommer att fatta beslut om hur man ska hantera situationen” låter mer eller mindre som systemkollaps.

Nu är det detta inte det officiella protokollet utan en sammanfattning av Carina Wademark men om det är rätt citerat är det naturligtvis bra gjort av vår nye ordförande och glädjande att man nu förhoppningvis kommer att ha större chanser att få ordning på projektet.

Att det har tagit så här lång tid ger emellertid en del funderingar som jag skall återkomma till om hur styrelse och riksstämma egentligen sköter sitt uppdrag och hur stor insikt vi medlemmar egentligen skall ha i deras arbete.

Dan Bylund

Genomförande av BIT-projektet beslutades på Riksstämman 2013, där styrelsen fick i uppdrag att förvalta ett projekt på 2,5 Mkr med option om att öka denna satsning genom ökade spelavgifter fram till beräknat projektslut december 2015. Som bekant blev/är projektet kraftigt försenat, men styrelsen ser alltså projektet som avslutat och att fortsatt utveckling sker inom ordinarie IT-drift. På årets stämma blev det en mindre debatt kring detta. Efter Sörlings inledande fråga och Silows ovan redovisade svar undrade jag stillsamt hur IT-budgeten ser ut idag jämfört med innan BIT-projektet startade. Svaret blev först att budgeten ligger ca 100000 kr högre per år, men sedan flikade kassören in att det är svårberäknat och att man även har ökade personalkostnader motsvarande i storleksordningen en heltidstjänst per år. Vi kan ju också alla konstatera att den ökade spelavgiften består och att förbundet i princip redovisar ett nollresultat, dvs den extra kostnaden för BIT är i princip konstant. Detta gäller även för den budget som nu lades för de kommande åren. Ganska så långt ifrån påståendet om att man inte äskar mera pengar till BIT kan jag tycka. Men visst – det är viktigt att vi hänger med på IT-sidan och förbundet kunde även visa på en påbörjad intressant utveckling inom webbaserat material för utbildning, så denna satsning kan säkert vara motiverad för att vi ska kunna hålla medlemstalen uppe på sikt. Liksom Torbjörn tycker jag dock att det ska råda god transparens i detta.

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Styrelsen ser alltså BIT-projektet som avslutat och fortsatt utveckling skall ske inom ordinarie IT-drift?

Samtidigt kan man i handlingarna till riksstämman läsa ett förslag till budget där IT-kostnader tas upp enligt följande:

2017-2018: 1,4 Mkr (prognos)
2018-2019: 1,35 Mkr
2019-2020: 1,35 Mkr

I kommentarerna till budgeten står: ”På kostnadssidan så står BIT för 1,150’ av alla IT- kostnader”.

BIT-projektet skall alltså kosta drygt 1 Mkr (+ en heltidstjänst) om året fram till 2020 trots att projektet är avslutat?

Det här BIT-projektet gör att min hjärna kokar över av alla synpunkter jag har.

Dan Bylund skrev:


Liksom Torbjörn tycker jag dock att det ska råda god transparens i detta.

Tack för ditt stöd. Det behövs i den här frågan.

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Dan Bylund skrev:


… undrade jag stillsamt hur IT-budgeten ser ut idag jämfört med innan BIT-projektet startade. Svaret blev först att budgeten ligger ca 100000 kr högre per år, men sedan flikade kassören in att det är svårberäknat …

Det är tydligen väldigt svårberäknat för IT-kostnaderna före BIT-projektet var 20107/11 0,55 mkr, 2011/12 0.5 mkr och 2012/13 1.0 mkr vilket skall jämföras med budget för kommande år:

2017-2018: 1,4 Mkr (prognos)
2018-2019: 1,35 Mkr
2019-2020: 1,35 Mkr

Anledningen till att IT-kostnaden för 2012/13 var betydligt större än tidigare beror till största delen på att något som kallas för ”datorkostnader” steg med 0,4 Mkr för att sedan nästa år sjunka tillbaka igen.

Det är därför inte orimligt att påstå att IT-kostnaderna har fördubblats efter BIT-projektet (förutom då lönekostnaden för en heltidstjänst).

Niklas Andrén

Om jag vore ansvarig skulle jag känna mig manad att svara på Torbjörns kritik.

Nils Andersson

Niklas Andrén skrev:


Om jag vore ansvarig skulle jag känna mig manad att svara på Torbjörns kritik.

Vi har nyss haft stämma. De frågor som har förankring i organisationen har kommit upp där. Så vad finns det för anledning att svara på sådana här frågor på ett forum. Är frågorna befogade finns svaren i protokollet eller också kanaliseras de via de förtroendevalda. Det är så representativ demokrati fungerar.

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Du, Nils, som uppenbarligen läser detta forum, kanske kunde vara vänlig och publicera de delar av protokollen som är relevanta här. Det skulle spara oss andra massa tråkigt jobb, och hjälpa till att göra allting synligt.

Dessutom vore detta tillvägagångssätt väsentligt trevligare än en snorkig kommentar om hur demokrati fungerar.

Leif-Åke Nilsson

Deta är väl närmast att betrakta som en skandal.Varför inte stå upp och erkänna att vi inte har någon kontroll på kosnatnader

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Nils Andersson skrev:


Niklas Andrén skrev:


Om jag vore ansvarig skulle jag känna mig manad att svara på Torbjörns kritik.

Vi har nyss haft stämma. De frågor som har förankring i organisationen har kommit upp där. Så vad finns det för anledning att svara på sådana här frågor på ett forum. Är frågorna befogade finns svaren i protokollet eller också kanaliseras de via de förtroendevalda. Det är så representativ demokrati fungerar.

Läs protokollet (länk ) från riksstämman där man också hänvisar till verksamhetsberättelserna (länk)(länk ) och avgör om de förklarar några av de frågor jag har tagit upp. En av mina poänger är just att de officiella protokollen har väldigt lite med verkligheten att göra.

Jag har på det här forumet varit kritisk till BIT-projektet i flera år utan att få några svar från styrelsen och det skall bli spännande att se om den representativa demokratin har fungerat bättre.

I mina ögon har riksstämman och medlemmarna blivit lurade upp på läktaren av styrelsen.

Logga in för att kommentera