Forum » Allmänna diskussioner » Yellow Cap tråd

Yellow Cap tråd

15 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Mats Nilsland
Yellow Cap tråd

Jag startar den här tråden för att ge möjligheten att prata/skriva lite om YC. De flesta som läser här vet redan lite om vad vi gör. Förbundet har gått in med ett litet bidrag och ser gärna att de som spelar berättar lite kort om några spel. Det vore kul om även ni som tycker det är roligt att titta på BBO berättar lite om hur ni upplever det.

Team Yellow Cap består av drygt 30 ledare och spelare, de flesta är juniorer men vi har även en del spelare i damklassen och några andra elitspelare som hjälper till med att utveckla våra juniorer.

Jag tror online bridge kan vara ett sätt att öka intresset för bridge. Vi har Funbridge och Cuebids som funkar bra på mobilen ibland kan synas även för icke bridgespelande ungdomar: Vad håller du på med? Jag spelar bridge!

Vårt lag deltar i de två mest synliga internationella tävlingarna på nätet: OBCL och ALT. Dessa uppstod under pandemin för att ge de professionella spelarna möjlighet att fortsätta spela med sina sponsorer, men har sedan kunnat fortsätta intressera spelare och publik.

Matcherna visas på BBO (med en viss eftersändning för att undvika fusk). Efter spelet kan man på resultatsidorna följa spel och budgivning (inklusive alerter) vid samtliga bord. Därmed kan spelarna också bättre se vad man kunde gjort bättre.

I den senaste tävlingen lyckades YC bli tvåa, vilket är ett fantastisk resultat med tanke på att vår målsättning bara är att träna och utveckla. En lite rolig historia, i alla fall i efterhand, var denna: Matteo Nordkvist (13 år) spelade med Anders Morath (som vunnit allt och lite till).

EKkn6
97654
ED4
2
943
83
9
Kkn109753
52
EKkn102
10753
64
D1087
D
Kkn862
ED8
3
Nord
Öst
Syd
Väst
Syd giv
Ö-V i zonen

Anders öppnade som Syd med 2ru Multi (svagt med en högfärg). Väst dubblade och Matteo krävde med 2NT för att kolla vilken högfärg det var. Hade Öst passat hade allt varit frid och fröjd, Anders hade visat sin högfärg enligt systemet. Nu bjöd Öst 3kl och Anders 3hj. Utan inklivet hade 3ru/hj varit överföring så Matteo trodde det fortfarande gällde och hoppade till 4sp!

Efter ruterutspelet går 4sp att spela hem, men efter att ha hamnat på 6 trumf när man har 10 i en annan färg kan man förstå att Matteo inte spelade perfekt och det blev en förlorad bricka. Trots detta blev det en hygglig halvlek för dem, men lagkamraterna vid andra bordet (jag med partner) hade några motgångar som inte gick att reparera!

Leah Eriksson (15 år) från Göteborg med bridgespelande föräldrar har gjort sin debut i vårat lag. Tillsammans med Andreas Abragi har hon tränat på Cuebids.com. Det blev inte några enkla motståndare, bland annat Adam Grossack från USA och i nästa match Peter Fredin med partner. Trots det vanns första matchen med över 20 imp, och även Fredins lag (som vann tävlingen överlägset) betvingades med 1 ynka IMP.

Så kan det gå i bridge!

Emanuel Unge

Wow!

Lars Andersson

Jag tyckte Anders (eller försvaret) hittade en trevlig klivsten här Försvaret kunde gjort bättre i slutet (saka ruter Äss på sista trumfen) men i alla fall.

Vid andra bordet var spelföraren hemma efter Hj Kn ut men valde en annan linje!

Mats Nilsland

I senaste matchen vann Yellow Cap stort mot Angentina U26 tack vare suveränt spel av Louise Hallqvist och Ylva Johansson. Jag spelade med Matteo Nordqvist. På följande bricka missade jag en möjlighet:

KD10765
95
Dkn764
843
D83
D7652
52
2
EK7642
Kkn3
E98
Ekn9
kn10
E10984
K103
7
Nord
Öst
Syd
Väst
Syd giv
Alla i zon
Väst
Nord
Öst
Syd
Mats
Ramirez
Matteo
Semberoiz
1
Dbl
1
2
2
3
3
Pass
4
Pass
Pass

Matteo spelade ut ruter2 till Knekt, Ess och stöld. Därefter följde klöver Dam som gick till min Kung. Jag misstänkte att Matteo hade två klöver och fortsatte med färgen. Spelföraren tog på bordet och spelade spader.

Nu tänkte jag inte så noga utan bekände med nian. Spelföraren maskade med tian och fortsatte med spader Kung. Jag fick för esset och vi fick en klöverstöld men sen var det slut. Jämn hemgång.

Men om jag bekänt med knekten i första spadersticket kanske spelföraren fått för sig att fortsätta med en liten i tron att jag sitter med bara EKn. Då får jag för nian, vi får en stöld och spaderess ger beten.

Jag säger inte att spelet måste gå så, men det är en extra möjlighet mot en spelförare som vill spela på extrastick Smile

Mats Nilsland

Spärrbudstänkande

När man skall spärra eller ej är inte alltid så enkelt att veta. Om man ser på hur de bästa spelarna gör kan man se att de ibland spärrar med väldigt dåliga kort och inte ens en bra färg.

Tanken med svaga spärrbud är störa motståndarna. För att det ska vara rätt måste motståndarna ha de bästa korten. Sitter man i första hand med en svag hand talar oddsen för att fienden har mest kort. Lite samma i tredje hand. Däremot i andra hand vill man gärna ha mer normala spärrhänder, då risken är större att vi har de bästa korten och då vill man inte göra budgivningen till ett lotteri.

Förutom positionen finns mycket annat att tänka på. Bäst fungerar spärrande bud när båda motståndarna är obegränsade. Har en av dem begränsat sig kan de fortfarande få problem att hitta en trumf, men de vet ungefär hur högt de ska.

I en match startade budgivningen 1S-pass-2S och Axel Selvén satt med följande hand i ozon mot zon.

— KD K1085 K1098742

I ett sånt läge är det egentligen meningslöst med spärrbud eftersom fi redan hittat en trumf och svarshanden är begränsad. Axel bjöd ändå 4kl. Han tänkte att han inte ville släppa 3S och lika gärna då bjuda på 4-läget direkt.

Öppningshanden passade och jag satt med

10973 E1095 EKn743 —

Med renons i partnerns färg var min första tanke förstås ett pass. Men så försökte jag räkna ut hur Axel hade tänkt, hade han bara en lång klöver eller? Eftersom ÖH passade kanske han hade lite styrka? Till sist bestämde jag mig för att bjuda 4ru som ledde till att vi hittade vår utgång.

En annan bra regel är att inte spärra eller bjuda på svaga kort mot spärrbud. Om motståndarna öppnar med en svag två-öppning och man själv har en långfärg men en ganska svag hand är pass oftast bäst. Bjuder man tror partnern att man har bättre kort och spärrar man så blir det ofta partnern som blir lidande.

Om situationen är sådan att ett svagt spärrbud vore ologiskt kan man i stället använda hoppade bud som konstruktiva med en långfärg. Mot svaga 2 brukar man använda de direkta hoppen till 4-läget i lågfärg som ”leaping Michael’s”, visande 5-5 i den bjudna färgen och en objuden högfärg.

När det gäller spärrar på hög nivå kan det vara värt att tänka på att 4H (och 4lå) kan vara mindre riskabelt (och sålunda mer effektivt) än 4S. Anledningen är att 4S dubbelt oftare blir slutkontrakt då fi är mer rädda för 5-läget.

Slut på dagens lektion!

Ola Brandborn

Mats Nilsland skrev:


Spärrbudstänkande

Slut på dagens lektion!

I ligan i tisdags mötte vi ett bra lag.

Jag hade KJx / AKxxx / AKJx / A i fjärde hand, och fick höra 4 kl till höger. X av mig, 4 Sp av partnern, jag kom inte på något bättre än 5 kl och partnern kom inte på något bättre än 5 sp, och det fick jag väl passa på. Succé för spärraren eftersom vi gjorde sju trick efter lite maskande (7 ruter hade kanske varit ett bättre kontrakt, men man kan ju inte få allt).

Vid andra bordet öppnade våra lagkamrater med 5 kl, vilket gick för 800 dubblat när man inte vågade bjuda på femläget (som Mats var inne på).
Det var ju i teorin en succé detta också som offring mot lill/storslam, men inte vinst vid denna bricka då vi förvisso hittade en av de bra trumfarna men på fel nivå.

Tore Mattsson

Mats Nilsland skrev:

En annan bra regel är att inte spärra eller bjuda på svaga kort mot spärrbud.

Det är säkert rätt för det mesta men hur gör man med
den här handen från allsvenskan för ett antal år sedan:
x, KDxxxxxx,xx ,xx och MTH öppnar med svaga 2 Sp.

Om man passar nu hur får man partnern att förstå att man har en 8 kortsfärg.

Mats Nilsland

Hej Tore. ”Om man passar nu hur får man partnern att förstå att man har en 8 kortsfärg”

Jag har ingen medicin för det, men om man bjuder 3 eller 4H direkt så kommer budgivningen att fortsätta på något sätt. De andra två spelarna har ju nästan 30hp tillsammans! Partnern kommer att tro att du har bättre kort och kanske bjuder för högt eller ännu värre dubblar i tron att du har något defensivkort.

Om man passar kommer man att få en chans till. Kanske svarshanden kräver och man får en chans att bjuda 4H nästa gång. Då kanske partnern i alla fall förstå att man har en lång hjärter och inte mycket kort.

Denna hand hade Andreas Abragi igår:
10x/x/ED987x/K9xx och bjöd 3D i ozon efter svaga 2S,
Resultatet blev att partnern bjöd en gång för mycket, Det fanns andra som bjöd och klarade sig undan, men många valde pass. Det är lite en fråga om stil också, men jag tror pass lönar sig i längden!

bricka 15

Man kan peka på slutbud för att se budgivningar Smile

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Mats Nilsland skrev:


Denna hand hade Andreas Abragi igår:
10x/x/ED987x/K9xx och bjöd 3D i ozon efter svaga 2S,
Resultatet blev att partnern bjöd en gång för mycket, Det fanns andra som bjöd och klarade sig undan, men många valde pass.

Att skylla den dåliga brickan på Andreas inkliv var en kreativ beskrivning enligt min mening… Det var BARA Andreas som blev bestraffad, alla andra som bjöd 3 fick stopp i 4. Dessutom var det BARA Andreas med partner som fick ett 4-bud på sig över 4. I kategorin ”3-bjudare över 2” hittar vi bl.a. Zach Grossack, Pepsi-cola och Bob Drijver.

Det var å andra sidan också ett par stycken som sa pass (på 2 multi förvisso) och därigenom missade utgången i 4.

Man har en hygglig färg och trevlig fördelning. Jag tycker inte Andreas har det minsta att skämmas för med sitt 3-bud - det är ju nästan en öppningshand!

Däremot håller jag med om att man med KQ åttonde i en färg och en i övrigt blank hand kan passa ett varv. Det lär inte gå pass runt.

Andreas Abragi

Gårdagen bjöd på många intressanta lägen i såväl spel som budgivning. Kul, eftersom det då blir mycket att diskutera med makker i efterhand! Den här brickan håller jag som min favorit:

Länk

Budgivningen kan man tycka vad man vill om, men den inre vampyren i mig skrek efter blod och då blev jag ju tvungen att ge det ett försök Itwasntme

Den som vill testa försvaret kan nu spela ut klöverdam (krävs för att brickan ska vara fortsatt intressant) och sedan klicka på min profil för att försvara brickan från mitt perspektiv. Det går inte att spela egna kort utan bara att trycka ”next/nästa” för att se vad jag har gjort. 1kl var 3+ (5533). Partnern markerar längd på utspelet enligt standard count (omvänd Malmö så lågt=udda och högt=jämnt). Svenska attitydmarkeringar (lågt=gillar).


De tre första sticken är tämligen automatiska. Frågan är hur vi ska fortsätta efter ruJ. Eftersom partner hade singelruter och maximalt fyra klöver kan vi spika hans fördelning till 4414. Det innebär att spelföraren har 2452. En bra tanke är nu att försöka ta bort bordets hjärterstölder. Samtidigt vill vi ogärna ge upp vårt tredje ruterstick, vilket verkar krävas för att vi ska kunna dra bordets trumf. Det finns dock ett sätt att få in både trumfdragningen och vårt tredje ruterstick.

Fortsätt med en liten ruter. Nästa gång vi kommer in kan vi ta för ruteress. Därefter tar vi in alla hjärterstick och låter partnern fortsätta med klöveress (och mer klöver om spelföraren vägrar stjäla). Vår ruterdam får nu stick genom en uppercut!

Ok, nu har vi etablerat hur vi vill försvara, men det är inte automatiskt att få till det här i praktiken. När vi spelar liten ruter i stick fyra kan spelföraren välja var han vinner sticket innan han spelar hjärter. Eftersom vår hand inte har någon sidoingång måste hjärtern vinnas genom kungen på vår hand. Det innebär att om spelföraren vinner på bordet måste Nico hitta att lägga lågt från AQxx. Skulle spelföraren i stället vinna på handen måste vi hitta att gå upp med hjK från KTxx. Båda är absolut görbara, men det kräver både kontroll och lite mod.

Alltså, fortsätt med liten ruter i stick fyra. Se därefter till att vår hand vinner hjärtersticket. Låt oss nu fortsätta med ruA och sedan fyra ronder hjärter, där den sista vinns på partnerns hand. Nu ska han fortsätta med klövern uppifrån.

Vid bordet missade jag detta försvar när jag gav upp ett ruterstick med ruA+ruter. Då slank spelföraren för 800 men det gav ändå 14 IMP när andra bordet gått bet i 6H. Lite synd att jag inte löste den här vid bordet, men fortfarande ett väldigt intressant försvarsspel att studera i efterhand!

Mats Nilsland

”Att skylla den dåliga brickan på Andreas inkliv var en kreativ beskrivning enligt min mening…”

Jag tog med den som ett exempel eftersom jag kom ihåg den från igår och redan hade diskuterat den med Andreas. Bridge är inget exakt spel och att resultatet denna gång blev dåligt berodde på att motståndarna gjorde rätt och Andreas partner Nicolai gissade fel.

Oavsett det, fundera två gånger innan ni kliver in mot svaga öppningsbud. Det rekommenderar jag, rätt eller fel.

Thomas Karlsson

Tore Mattsson skrev:


Mats Nilsland skrev:

En annan bra regel är att inte spärra eller bjuda på svaga kort mot spärrbud.

Det är säkert rätt för det mesta men hur gör man med
den här handen från allsvenskan för ett antal år sedan:
x, KDxxxxxx,xx ,xx och MTH öppnar med svaga 2 Sp.

Om man passar nu hur får man partnern att förstå att man har en 8 kortsfärg.

Man passar. Man behöver knappt tänka.

Gunnar Elmroth

Tips från coachen: Garanterat lönande bridge i längden att bjuda 3D i pluszon som Andreas gjorde. Det är din sista chans att överföra vettig info till partnern. Kan vara en spelbar 3NT eller en billig offring på gång.

Mats Nilsland

Tips till coachen: Smile Givetvis kommer det ofta att vara rätt att bjuda men om man siktar på att hitta en billig offring mot en svag öppning är man lite fel ute. Efter en svag öppning är det troligare att det gäller det att kunna bjuda egna utgångar och slammar så bra som möjligt. Jag säger inte att det är fel att bjuda med Andreas hand, men denna gången ledde det till ett dåligt resultat. Ett inkliv på 3-läget mot en svag öppning bör visa en öppninghand, den aktuella handen är nästan en öppningshand, så jag kan förstå att det känns fel att passa. Men man måste dra gränsen nånstans!

Andreas Abragi

Jag hade klivit in i pluszon igen om jag fick läget imorgon. Vill inte sitta och ta ställning till typ 2S-4hö och pass till mig. Pluszon och ett ”nästan-inkliv” med 6-4 i lå känns hemskt att aldrig ha bjudit med, men att offra sig med noll koll på brickan…nja.

Däremot var jag inne på en avskräckande straffdubbling på 4S (trots att det såklart inte är kravpass) för att undvika att partnern skulle bjuda igen. Problemet var att det enda budet jag verkligen inte ville se var 5H. Hade partnern 5lå i åtanke var det verkligen inget jag ville avråda honom från. Dessutom kunde 4S mycket väl gå hem, såg ut som en mycket svitad öppningshand efter 2S+4S i minuszon.

Logga in för att kommentera