Forum » Allmänna diskussioner » R.I.P. Hans-Olof

R.I.P. Hans-Olof

9 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Svante Hallén
R.I.P. Hans-Olof

Min bror Hans-Olof Hallén, en gång utnämnd till Oraklet från Skåne av Mats Qviberg, insomnade i morse lugnt och stilla i sitt hem. Förutom familjen var bridgen hans liv.

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Å Skånes Bridgeförbunds vägnar vill jag beklaga sorgen och lämna våra kondoleanser till familjen.

Hasse var under lång tid en stor del av Skånsk Bridge. Redan 1963 blev han en del av styrelsen i Skånes BF, och sedermera anställd i 28 (!) år.

Otaliga är också de gånger han varit på de stora mästerskap i egenskap av tävlingsledare, och 1987 utsågs han till en av EBFs fyra chefs-TL.

Sin ålder till trots höll han på senare år fortfarande klass på sitt spel, om än inte riktigt på samma nivå som under sin storhetstid.

Vi minns Hasse som en rak och ärlig person, som aldrig någonsin ville tillskansa sig fördelar genom att förbise regelverket. Spel enligt ”boken” skulle det vara!

Vila i frid, Hasse. Du kommer att vara saknad.

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

RIP Hasse!

Du kommer vara saknad men aldrig glömd!

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Väldigt tråkigt att höra för det fanns ingen bridgespelare (i den vidaste betydelsen) som jag hade större respekt. Hasse var en stor anledning till att jag fortsatte spela som tonåring eftersom han alltid låg på att man skulle spela olika tävlingar. Jag kan fortfarande hans telefonnummer.

Fast det tog ett tag innan jag förlät honom för att han skickade mig på bridgeläger i Vålådalen. Det tog en hel dag att åka tåg dit och jag hade lappsjuka hela veckan.

Jag var väldigt stolt när jag som 20-åring fick spela huvudpartävlingen i Tylösand med honom. Fast han var rätt kass i tennis, undrar om han inte spelade i de där sandalerna han alltid hade på sig.

Hasse symboliserade bridge för mig som ingen annan. Vila i frid.

Jan-Olof Hegethorn

HOA, Hasse hade alltid tid att prata med mig när vi träffades, antingen StErik eller veteranbridge någonstans. Farväl.

Claes Bodin

Skövde 2003, jag och min kvinna har spelat SM-Mixed och ska åka hem. Vi försöker starta bilen men batteriet är helt urladdat och startkablarna ligger på plats hemma i garaget. Vad göra?
Gåendes mot hotellet ser jag en man som verkar bekant, jo det är Hasse, jag känner honom inte men vet förståss vem det är. Ropar lite på chans åt honom; vi har batteritorsk, du har möjligtvis inte startkablar i bilen.
Inga problem, svarar han, jag ska hjälpa er. 5 minuter senare är bilen igång.
Det var väl så här han var kan jag tänka, hjälper till utan att blinka, en för honom okänd man.
Kort och gott, en filantrop.
Vila i frid Hasse.

Mats Nilsland

Tråkigt besked. Många med mig kommer att sakna honom.

Hasse är kanske mest känd som en hård men rättvis tävlingsledare. Vid ett NM på Island, fick Björn Fallenius i det svenska laget 2VP avdrag för att han behövde gå på toa när ingen TL fanns att fråga. Naturligtvis kom vi sedan 1VP efter segrande Island. Hasse tog också över Elitserien i Skåne när jag tröttnade.

Hasse tillhörde också den svenska eliten. Jag började spela bridge 1965 och tre år senare fick jag äran att spela och vinna huvudtävlingen i Tylösand med honom. Ett antal år senare vann Malmö BK allsvenskan i bridge flera år i rad med Alvar Stenberg som partner till Hasse.

Hasse och Alvar samarbetade också med verket Svensk Bridge och gav även ut tidningen Svensk Bridge som var mycket populär på 60-talet.

Tack för allt Hasse.

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Mats Nilsland skrev:


Vid ett NM på Island, fick Björn Fallenius i det svenska laget 2VP avdrag för att han behövde gå på toa när ingen TL fanns att fråga.


För några år sedan låg Sverige bra till i Nordiska Mästerskapen. Bara en match återstod, och vi ledde i såväl damklass som öppen klass.
Damerna (inklusive hustrun) fick storstryk av Danmark, så vinsten försvann. Lite spydigt frågade jag om det berodde på att alla i laget hade mens.
Herrarna spelade bättre, och lyckades få ett resultat som precis räckte för segern. Men, men, det visade sig att Björn Fallenius gått på toaletten utan att be tävlingsledaren om tillstånd. Eftersom han satt i slutna rummet fick laget två matchpoängs straff och missade därigenom vinsten.
Två ruskiga händelser, som jag försökte föreviga i en limerick.
Missa NM-guld på grund av mens
är för jäkligt, men hör här en väns
visa ord som är så:
Mycket värre ändå
var Fallenius’ inkontinens.
Carina Wademark
Bild för Carina Wademark

Fint om Hasse av Per Jannersten till EBL Hans-Olof Hallén

Logga in för att kommentera