U21

66 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Magnus Eriksson
U21

Kan vi få mer information hur det kan komma sig att man väljer att INTE skicka ett U21- lag till VM????

Hur skall vi få fram juniorbridgen om man inte väljare att skicka ett lag till VM(De är ju kvalificerade)

Om jag förstår så har vi ca 8 juniorer som borde vara aktuella (där 2 par är samspelta och borde få chansen)?

Sidor

Johan Sylvan

Instämmer till 100%!!
Att den informationen inte förmedlades redan vid beskedet om ickeskickandet är också märkligt.
Precis som Magnus säger finns det såvitt jag vet MINST 2 samspelta par bara på S:t Erik som är konkurrenskraftiga.

MvH Joppe

Sidor

Johan Sylvan

Johan Sylvan skrev:


Instämmer till 100%!!
Att den informationen inte förmedlades redan vid beskedet om ickeskickandet är också märkligt.
Precis som Magnus säger finns det såvitt jag vet MINST 2 samspelta par bara på S:t Erik som är konkurrenskraftiga.

Ber om ursäkt för detta inlägg tydligen vet Magnus E mer än jag, tydligen är ett av paren redan uttagna till U26 vilket undgått mig. Ledningen har säkert goda skäl och dessutom kanske de inte vill redovisa alla turer av olika skäl.

MvH Joppe
MvH Joppe

Sidor

Matteo Nordqvist

Finns ett U21 par i Varberg också.

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Matteo Nordqvist skrev:


Finns ett U21 par i Varberg också.

Att ha spelat tillsammans sedan 2016 verkar inte räcka för att räknas som samspelta

Sidor

Lars Nilsson
Bild för Lars Nilsson

Sanna/Alexander och Castor/Erik är självklara i U26. Markus/Erik är ett starkt nytt par, men nu när U21 ströks så valdes i stället att flytta upp det starkare paret Ivar/Harry från U21 till U26. Men - om man inte stryker U21 finns det två samspelta par, Ivar/Harry och Andrea/MayaLo, så det borde vara möjligt att delta i U21 också! EM guld 2013, VM guld 2014, EM medalj 2015, EM guld 2017, VM guld 2018. Dessutom bra placeringar 2016 och 2019 - detta borde förpliktiga?

Sidor

Lars Nilsson
Bild för Lars Nilsson

Glömde bra placering i EM 2022 också

Sidor

Mikael Rimstedt

PINSAMT

Sidor

Matteo Nordqvist

Håller med

Sidor

Mats Nilsland

Jag tycker inte att de som spelar nödvändigtvis måste vara väldigt konkurrenskraftiga och samspelta. U21 är ju lite som en förberedelse för U26 i framtiden.

Sidor

Ola Brandborn

Frågan som ska ställas är nog: Ska vi satsa på att ha störst chans att vinna U26 (genom att skicka tre par) eller mindre chans (två par blir trötta snabbt) i två olika klasser.

Jag tycker det är självklart att skicka för båda klasserna, för återväxtens skull.

Sidor

Karl Asplund

Hej!
Först skulle vi (juniorlandslagsledningen) vilja börja med att hänvisa till den nyhet som publicerades 1 februari https://svenskbridge.se/landslag/nyheter/152335 så att inga missförstånd uppstår om skälet till beslutet.

I nyheten försöker vi i juniorlandslagsledningen förklara varför vi valt att inte ta ut ett U21-lag till VM. Av hänsyn till berörda personer kommer vi inte att kommentera skälen närmare än vad vi gjort i nyheten.

Det är givetvis ett väldigt tråkigt beslut att fatta då vi i ledningen, tillsammans med truppen, hela tiden haft sikte på sommarens JVM.
Vi vill också klargöra att det inte finns några ekonomiska skäl att avstå mästerskapet i U21-klassen.

Hela juniorlandslagsledningen har varit eniga om detta beslut efter att ha utvärderat och analyserat möjliga alternativ, samt kommunicerat med spelarna. Utifrån de villkor som vi ställt för ett deltagande, redan från säsongens början, landade vi i detta beslut som UK (Martin L) sedan fastställt.

Vi hoppas och önskar att det finns ett fortsatt förtroende för att vi som kaptener fattar de beslut som vi tror är bäst för helheten, och väljer att se de kritiska inläggen här som ett positivt bevis på att många har ett stort engagemang för juniorbridgen!

/ Juniorlandslagsledningen

Sidor

Johan Wahlberg

Karl Asplund skrev:

Hela juniorlandslagsledningen har varit eniga om detta beslut efter att ha utvärderat och analyserat möjliga alternativ, samt kommunicerat med spelarna. Utifrån de villkor som vi ställt för ett deltagande, redan från säsongens början, landade vi i detta beslut som UK (Martin L) sedan fastställt.

/ Juniorlandslagsledningen

Bra att ni har villkor för deltagande i juniorlandslagen (ställer krav?)!

//Johan

Sidor

Mats Nilsland

Kanske borde detta vara slutdiskuterat nu men även om det är försent att ändra beslutet tycker jag man kan diskutera det vidare. Internationella mästerskap är drömmen för juniorer, roligt och lärorikt. När ett par så hoppade av så konstaterade man (förmodligen motvilligt) att resten av laget inte var konkurrenskraftigt nog för att spela ett VM. Det var i varje fall så man förklarade det för spelarna som inte fick åka. Det är förmodligen rätt, vi hade kanske inte kunnat vinna med den skillnaden. Men vi hade kunnat ställa upp!

Sidor

Mats Nilsland

För att avsluta diskussionen för min del tycker jag att skicka ett U21 lag borde vara prioritet ett.
Vi har Ivar/Harry, MayaLo/Andrea, Filip, Klara, Joakim, Matteo och kanske någon som jag glömt. Det känns fel att vi klagar på att vi har för få juniorer och sen inte skickar de vi har. Oavsett om inte alla dessa var valbara så borde det finnas 5-6 spelare som kunde åka, spela, lära sig mer och ha kul. I stället sänder vi signaler att vi är för dåliga för att ens ställa upp. Det känns inte bra.

Sidor

Peter Swensson

Det är ett olyckligt utfall.

Jag vet inte mycket om detta, men ialla fall så mycket att avhoppet inte borde kommit som en överraskning för ledarstaben.

Jag hoppas att ledare och juniorer löser situationen på kort och långsikt. Låt grumset sedimentera och var självkritiska.

  • ”Vad kunde jag själv gjort bättre?” är ett framgångsrikt förhållningssätt såväl i livet som vid bridgebordet.

Lider mest med de i laget som inte kunnat påverka. Demotivation är nog det vi behöver minst av allt inom bridgen. Jobba hårt med att var schyssta och bra människor som kan omvärdera historiska händelser och annat grums, det kommer nämnligen alltid att uppstå. Vi är bara människor och alla gör fel.

Nästa gång hoppas jag vi alla hjälps åt att lugna ner varandra så inget växer sig onödigt stort.

Ha max kul!

PS I den här nya kontexten är inställt juniorläger genomkorkat. Det finns en nyckel läxa här; lyssna mer på juniorerna före, under och efter helger och spel. Vi har alla något att lära här.

Sidor

Lars-Magnus Gustafsson

Jag har inga synpunkter på frågan i sig då jag inte känner till vad som sagts internt mellan berörda parter. Dock funderar jag på att, man ska kanske börja i ”rätt ände”.
Att ställa in SM för juniorer tycker jag låter lite fel. 11 par anmälda borde räcka. Jag vet att regelverket säger, minst 12 par. Men, man får kanske ändra i regelverket så att det fungerar ihop med verkligheten. Det är nog, skulle jag gissa en ganska stor grej att få vara med i SM för de som inte är något av de par som spelar internationellt.


I och med att det finns så få juniorer så borde man spela SM med 8 par eller flera.


Nu är frågan, är det Tävlingskommittén som ska ha det förslaget eller är det riksstämman?


Sidor

Gunnar Andersson

Vi har genom åren skämt bort oss med medaljer regelbundet (se Lars Nilssons inlägg). Nu har ledningen valt att maxa U 26 chanser till medalj.
Även om ett U 21 lag med kanske i nuläget ej ”ordinarie/samspelta” och framförallt yngre spelare inte har medaljchans ger ett deltagande rutin för framtiden. Ekonomiska restriktioner gäller inte enligt info jag fått.

Det är fortfarande mer än 5 mån kvar till JVM - det går att tänka om.

Sidor

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Är det inte dags nu att vi en gång för alla bestämmer oss för om vi skall satsa på att få in fler spelare i bridgen och då samtidigt få ner medelåldern med något decennium eller så.

Har vi gett upp nu?
Är det så att vi gett upp så förstår jag det och sällar mig bara till skalan som tycker att det är synd.

Men har vi inte gett upp utan fortfarande har som målsättning att få in fler yngre till bridgen så är det här ett hjärnsläpp utan like!

För er som minns så hade vi en liknande diskussion här på forumet för 8-10 år sedan där jag var vansinnig för att Sverige valde att skicka juniorer till samtliga klasser utan en klass!?

Detta slutade med att flera juniorer som på den tiden verkligen brann för bridgen och spelade flera gånger i veckan helt slutade spela bridge!

Sluta med det här jä-la hyckleriet!!!

Lägg ner all satsning på att få in fler juniorer till bridgen och ni har mitt fulla stöd att skicka vilka lag ni vill till mästerskapen.
Men då skall ni också helt lägga ner att skriva på forum att ni vill ha in fler juniorer eller trycka upp foldrar med mera och gå ut med att ni satsar på att få in fler juniorer.

Och är det så att ni verkligen menar det ni säger/antyder att ni vill satsa på att få in fler juniorer så är det bara att sparka de som tar sådana här beslut.

Det är hårresande och den största typen av hyckleri anser jag.
Jag är inte alls insatt i just det här ärendet men det spelar absolut ingen som helst roll. Skicka de juniorer som passar in i åldersspannen och är det för många som vill åka så har man en uttagning.

Jag skulle utan att blinka kunna lista upp minst 10 punkter här varför det jag skriver borde vara självklart. Men jag ids inte ens göra detta då det borde vara lika självklart för alla som det är för mig.

Själv sörjer jag de juniorerna som slutade med bridge för att ett liknande beslut togs för 8-10 år sedan. Och nu är man alltså berädd att göra precis samma sak igen!?

Och dessutom med texten att det minsann inte har några problem med det ekonomiska och att det inte är av den orsaken!!!???

Sluta med hyckleriet i stället och säg som det är att ni fullständigt skiter i våra juniorer och att ni inte bryr er ett skvatt om dom stannar i bridgen eller om dom lägger av och börjar syssla med något annat i stället.
Då kommer jag inte att hålla med er för fem öre, men jag kommer att ha respekt för er och respekt för att vi har olika åsikter (vilket ofta är bra och nödvändigt).

Jag hoppas att jag blir avstängd från det här forumet i och med det här inlägget så jag slipper läsa sådan här skit i framtiden!!!

Lycka till med det ni tar er för i framtiden alla juniorer oavsett om det blir Schack, Paddel, Tennis, Golf eller något annat kul. Jag vet att det finns massor med sporter där dom gör vad som helst för att få in er i sin sport!

/Mikael Westerlund

Sidor

Bengt-Göran Olofsson

Det är bara att tänka om och ta ut ett lag PUNKT.

Sidor

Bengt-Göran Olofsson

Efter ett som vanligt förhastat inlägg har jag nu lite mer kött på benen och har klar förståelse för beslutet. Men vidhåller att som incitament för satsningar i framtiden är Mästerskap en stor sak. Icke samspelta junisar fixar det på några veckor samt att trevligt och bra uppförande ska premieras. Men underlaget av spelare kanske är så klent att man helt enkelt inte kan få ihop ett lag som inte består av nybörjare.

Sidor

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

Bengt-Göran Olofsson skrev:


Efter ett som vanligt förhastat inlägg har jag nu lite mer kött på benen och har klar förståelse för beslutet. ….


BG du glömde PUNKT Giggle
Annars har jag inget att tillägga i tråden/BASTA! Cool

Sidor

Mats Nilsland

Bengt-Göran Olofsson skrev:


Efter ett som vanligt förhastat inlägg har jag nu lite mer kött på benen och har klar förståelse för beslutet. Men vidhåller att som incitament för satsningar i framtiden är Mästerskap en stor sak. Icke samspelta junisar fixar det på några veckor samt att trevligt och bra uppförande ska premieras. Men underlaget av spelare kanske är så klent att man helt enkelt inte kan få ihop ett lag som inte består av nybörjare.

Hej BG. Även om beslutet står kvar är det inte för att någon av dessa spelare är nybörjare!/Mats

Sidor

Britt-Marie Warborn
Bild för Britt-Marie Warborn

”Efter ett som vanligt förhastat inlägg har jag nu lite mer kött på benen och har klar förståelse för beslutet”.
Vad är det för information som gör att B-G har klar förståelse för beslutet?
Det fattas ju inte spelare.
Kan någon förklara?

Sidor

Anders Lundqvist
Bild för Anders Lundqvist

Gör om och gör rätt!

Sidor

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Hur många år har det pratats om i Sverige att vår högsta önskan skulle vara att få komma ut i skolorna med vår fina sport?

Jag kan lova att oavsett hur många skolor vi skulle få komma till och sätta upp ett bord och försöka introducera Bridge så skulle det inte vara i närheten av lika lönsamt som att skicka 4/6 spelare till ett mästerskap i den berörda klassen!

Tänk när dessa ungdomar kommer tillbaka till skolan och berättar för sina vänner att dom har varit i Holland och spelat VM i ett kortspel!

Min gissning är att alla vänner till dessa spelare kommer både bli förvånade och intresserade över det faktum att man kan få åka på så roliga resor bara för att man är duktig på ett kortspel.

I mitt tidigare inlägg så skrev jag att jag utan minsta problem kan stapla upp 10 punkter varför det beslut som är taget är fruktansvärt korkat och naturligtvis borde ändras omgående.

Detta är en av dessa punkter.

Spelar ingen som helst roll hur beslutsordningen ser ut i detta.
Jag föreslår att ni bokar in ett möte nästa vecka (nu för tiden går det väldigt bra att ha sådana här mötet via nätet) och direkt ändrar det här beslutet.
Både för juniorernas skull och för vad det kan göra för bridgen i Sverige. Och inte minst så att ni kan se er själva i spegeln.

Lycka till med bridgen U21-laget!
/Mikael Westerlund

Sidor

Joakim Nordlindh

Har du några belägg alls för att dina löften och gissningar är rätt Micke? Vi har ju ändå skickat väldigt många U-lag till vm och det har ju inte direkt strömmat in nya juniorer pga detta. Det finns väl snarare bevis på det motsatta, att juniorlandslaget inte genererar nya juniorer.

Med det sagt så har jag ju naturligtvis inget alls emot att skicka ett u21 till vm.

Sidor

Björn Sörling

Joakim Nordlindh skrev:


Det finns väl snarare bevis på det motsatta, att juniorlandslaget inte genererar nya juniorer.

Du får gärna lägga fram detta bevis, speciellt med ”correlation does not imply causation” i tanke. Smile

Sidor

Per-Ola Cullin

Mikael Westerlund skrev:


Jag är inte alls insatt i just det här ärendet men det spelar absolut ingen som helst roll.

Att man kan skriva så utan att rodna. Men det verka ligga i tiden. Det påminner mig om den underbara kommentaren ”Sluta förvilla mig med fakta!”.

Hursomhelst. Om det (som Nilsland påstår) vore sant att skälet är att laget inte bedöms som tillräckligt bra för att ta medalj, så vore beslutet - för att uttrycka det diplomatiskt - svårt att begripa. Det har såvitt jag vet aldrig varit en måttstock för svensk landslags-representation i internationella mästerskap, och bör inte heller vara det!

Men jag tror inte att det är sant. När jag läser landslagsledningens kommuniké och Karl Asplunds inlägg här i tråden så tolkar jag det i stället som att skälet är att ett eller flera av de aktuella paren inte tränar ihop. Fast det har såvitt jag vet heller aldrig varit en måttstock Smile , och jag är inte säker på att jag tycker att det är ett bra skäl när det gäller ett U21-lag. Men skälet är väl så pass rimligt att det bör kunna diskuteras utan att någon kallas för hycklare?

Sidor

Mats Nilsland

Alla fakta kring en uttagning kan ibland inte publiceras, det får man acceptera. Juniorledningen har mer kunskap än vi andra och har tagit besluten att flytta upp Harry/Ivar till U26 och inte skicka U21.

Detta beslut har så Martin Löfgren fastställt som övergripande UK.

Vi kan inte komma ifrån att det helt enkelt också finns olika uppfattningar om vad som är rätt eller fel.

De som frivilligt och utan ersättning jobbar med våra juniorer ska ha all respekt och vi har inte ens kunnat hitta någon som vill ta ansvar för U16 truppen.

Det är lättare att klaga än att göra något själv förstås! Det lätt att säga gör om och gör rätt men i praktiken är det inte lika enkelt. Martin Löfgren är den enda som kan undanröja beslutet, men då underkänner han samtidigt dem som tagit det.

Det finns mycket man kan kritisera i beslutet och hur det kommunicerades. Men framtiden för juniorbridgen har inte något att göra med om vi skickar ett lag till U21 JVM eller inte!

Däremot är denna diskussion viktig ändå för det visar att många är engagerade. Jag är säker på att det fortfarande finns möjligheter att vända utvecklingen i någon mån.

Själv tänker jag att online bridgen är en möjlighet. Vi kan inte så lätt få juniorer till klubbarna men om några juniorer lirar bridge på mobilen kan kompisarna bli intresserade.

Så vi ska inte ge upp än, men fundera på vad ni själv kan göra, ni som tycker att vi ska göra något.

Sidor

Britt-Marie Warborn
Bild för Britt-Marie Warborn

Joakim Nordlindh skrev:


Det finns väl snarare bevis på det motsatta, att juniorlandslaget inte genererar nya juniorer.

Sidor

Logga in för att kommentera