Forum » Allmänna diskussioner » Bridgefestivalen

Bridgefestivalen

11 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Nils Andersson
Bridgefestivalen

Tack för en trevlig festival.

Undrar över kortfördelningen under festivalen. Kommer det att publiceras någon statistik över hur händerna så ut?

Sedan tycker jag det är trist att borden börjar plockas ihop innan spelet avslutas.
Spellokalen ändrade helt karaktär. Under lördagskvällen och söndagen kändes det som vi spelade i en gymnastiksal.

Per Leandersson

Hej Nisse!

Instämmer i att 2017 var en mycket trevlig festival.

När det gäller nedplockning av bord och ”gympalokalskänsla” så tycker jag att du har rätt. Dock ska bord monteras ned men på ett annat sätt. Mitt förslag är helt klart att Guldgruvan ska spelas med samma förutsättningar som SM-par. Med mycket utrymme mellan borden kommer lokalen inte alls att kännas tom. Samtidigt kommer ett antal bord att monteras ned i förtid vilket är positivt.

/Per

PG Eliasson
Bild för PG Eliasson

Som vanlilgt helt fantastiska arrangemang.
Dags dock att flytta bort SM par från festivalen.
Finns många goda argument för detta.

  1. Ett antal av de bästa spelarna prioriterar CC
  2. För tufft att spela båda tävlingarna om man går långt
  3. Konkurrens från både Norge och egna Guldgruvan
  4. Veteranlag växer och behöver mer plats

Tänk nytt.

Mikael Rimstedt

Gillar PGs förslag.

Ola Brandborn

PG Eliasson skrev:


Som vanlilgt helt fantastiska arrangemang.
Dags dock att flytta bort SM par från festivalen.
Finns många goda argument för detta.

  1. Ett antal av de bästa spelarna prioriterar CC
  2. För tufft att spela båda tävlingarna om man går långt
  3. Konkurrens från både Norge och egna Guldgruvan
  4. Veteranlag växer och behöver mer plats

Tänk nytt.


5. Man får plats med andra tävlingar på den slotten, jag har för mig att spelare som spelar SM Damer inte kan spela Chairmans på grund av schemakrock(?) (då krockar den tävlingen förvisso med guldgruvan i stället men det kanske är en mindre krock?) Eller så kan SM damer ta veteranlagens tidsslott.
Bengt-Erik Efraimsson

Kanske dags för den tidigare tänkta SM-veckan?
Risken är väl bara att det inte är så många bridgespelare som vill lägga en vecka på festivalen och ytterligare ett hyfsat stort antal dagar på en SM vecka.
Hur är det med intresset för SM-par sedan man införde den här modellen med Semifinal? Jag gissar att det är lite av en morot för många spelare att vara kvalificerade till semifinalen men om det innebär att man måste resa ytterligare tillfälle, utanför festivalen, kanske det är många som anser sig ha liten chans att nå finalen så att man hellre låter bli. Vad gäller intresset för SM par bland den yppersta eliten så är det nog inte självklart att det lockar mera om tävlingen separeras från festivalen, då är det nog något annat som måste till!

Thomas Ålander

Angående konkurrens från Norge: Finns det samarbete inom den Nordiska Bridge Unionen om fördelningen av ”bridgefestivaler”?
Danmark, Sverige och Norge verkar ha sina rätt så tätt, och den finska bridgeveckan i Hangö verkar också trilla in i samma månad, ungefär.
Sker all bridgetävling oberoende av övriga evenemang?
(Tyska festivalen ligger något tidigare, men den faller utanför NBU.)

Kjell Staffas

Tycker också att SM par självklart skall spelas utanför festivalen då den helt enkelt inte ”hinns med” och saknar för många bra spelare. Upplägget med spel i tre dagar är väl knappast något problem. Mitten av augusti kanske?
Kanske kan Guldgruvan kompletteras med en silvertävling på lördagen för de som inte normalt spelar dessa för att få kvar lite fler folk över helgen? Trots allt är det så att mästarpoäng lockar spelare och om en kategori som normalt inte spelar silvertävlingar lockas att spela en sådan kan det bli en lika stor succé som Guldgruvan; varför inte bara kopiera Guldgruvans upplägg? En silvertävling för spelare med max hjärternål för att inte det skall bli ett val mellan Guld- och Silvergruvan?

Johan Pettersson
Bild för Johan Pettersson

Hej,
Normalt åker jag bara till festivalen de år vi kvalificerar oss. Varför? Pengar från både förbund och klubb!

Kanske är det fler som gör/ tänker i dessa banor? Flyttas SM-par blir det kanske färre deltagare?

Mvh
Tok-Johan
(2NT=9-12HP)

Jerry Mähler
Bild för Jerry Mähler

Hej
Att flytta ut SM från festivalen tror jag är ett misstag även om jag personligen skulle åka ändå om jag kvalificerade mig.
Från vårt distrikt är det som Johan skriver att flera säkert inte skulle välja att åka.
SM-par deltagarna spelar även sidotävlingar och passar på att stanna några dagar extra.
Att veteran-lag växer kan knappas vara ett motiv till att flytta SM-par. SM-par har ett antal yngre spelare som deltar.
Varför festivalen har blivit sådan succé är troligen just av den anledningen att förbundet har samlat nästan alla finaler till en och samma vecka och erbjudit en hel drös med möjliga sidotävlingar.
/
Jerry

Magnus Eriksson

Tror inte ett dugg på en egen helg till för SM-par.

För mig och många andra är inte SM-par intressant längre. Upplägget är för tråkigt samtidigt som det är en parallell guldtävling med bra priser.

Mitt förslag är att slå ihop sista helgen till en stor SM-par tävling med priser.
De som kvalar in från distrikten får gratis start el motsvarande.

Sedan finns det olika ideér om hur själva tävlingen skall utformas.
Här kan säkert ansvariga fundera ut vad som är bäst.
Nytänk är ett måste!!!

Logga in för att kommentera