Forum » Allmänna diskussioner » Har någon en systemtolkning

Har någon en systemtolkning

18 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
PO Sundelin
Har någon en systemtolkning

Såg just Zatorski (Nord) och Klukowski (Syd) bjuda och blev nyfiken på tolkningen.
Någon som känner till vad som verkar vara en väldigt listig form av polsk(?) klöver.

EKDT9x
KD9xx
Ekn

xx
E
KDx
D9xxxxx

2kl 2NT
3kl 3ru
3sp 4kl efter lång fundering , Öst dubblar
P 4NT
5kl 5hj
6kl 7sp

Kan 3ru ha visat spader? Varför annars 3sp?
Kan 5hj fråga hur hjärtern ser ut och 6kl visa esset? (singeless?)

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

Länk till BBO Hanviewer klicka här för ökad läsbarhet Cool

Den variant av Polish Club International 2010 (Jassem) jag kollar i är 2Nt överföring till 3kl, sen pass eller med 3X för visa tvåfärgshand;
3♦ = ♦ and ♥;
3♥ = ♥ and ♠;
3♠ = ♠ and ♦.

Tydligen visade de här med 3Ru H+S eller så har de någon annan variant. Gissar 3Sp är priff men lovar inte full fit. (Andra bud fastställer cue/priff med Hj som trumf?)

Resten kan jag inte alls, men säkert någon annan som kan bidra; Kan 5hj fråga hur hjärtern ser ut och 6kl visa esset? (singeless?)

Stefan Zylberstein

Arne Jordestedt skrev:


Länk till BBO Hanviewer klicka här för ökad läsbarhet Cool

Den variant av Polish Club International 2010 (Jassem) jag kollar i är 2Nt överföring till 3kl, sen pass eller med 3X för visa tvåfärgshand;
3♦ = ♦ and ♥;
3♥ = ♥ and ♠;
3♠ = ♠ and ♦.

Tydligen visade de här med 3Ru H+S eller så har de någon annan variant. Gissar 3Sp är priff men lovar inte full fit. (Andra bud fastställer cue/priff med Hj som trumf?)

Resten kan jag inte alls, men säkert någon annan som kan bidra; Kan 5hj fråga hur hjärtern ser ut och 6kl visa esset? (singeless?)

Det är som du anger. Enligt grundsystemet skulle N bjudit 3H ist för 3Ru för att visa starka 55 i högfärger.
Jag misstänker att bitar här är från utanför systemet; men enskilda fasta par har möjlighet att skräddarsy sina lösningar och gör det ofta.
Och elitpar har givetvis även utarbetad budgivning för slamzonen.

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

Smartare? att 3Ru visar båda hö, som blir trolig trumfärg om inte Nt, så man kan få priff lågt, och låta 3Hö visa färg +ru. Förenklar trumfpriff tror jag. Men bara killgissar Giggle

Stefan Zylberstein

Arne Jordestedt skrev:


Smartare? att 3Ru visar båda hö, som blir trolig trumfärg om inte Nt, så man kan få priff lågt, och låta 3Hö visa färg +ru. Förenklar trumfpriff tror jag. Men bara killgissar (giggle)

Tack tack. Det synes mig vara en klar förbättring. Antecknar och införlivar omedelbart i min verktygslåda… Smile

I alla fall med de fasta partners som jag kör WJ med. Smile

Jag vet inte vad Jassem tänkte på. Misstänker att det är något slags arv från ett annat budläge (kanske Wilkosz 2ru, där samma sekvens förekommer).

Lars Andersson

”… Öst dubblar …” Det var inte årets bästa bud

PO Sundelin

Dubblingen av 4kl är förståelig när man har EKknTx,

Undrar om 3sp slår fast spadern eller om klöver fortfarande kan vara ett alternativ. Ge Sh
EK9xx,KDxxxx,-,Ex
och Öh
xx,E.Dxx,KDxxxxx.

Kanske pass på 4kl Drink förnekade esset. Isåfall vet ju Nord vilket ess Syd har och 5hj hade någon annan betydelse.
Är det dags att fråga Klukowski?

Claes Melin
Bild för Claes Melin

hehe heja PO Make-up

Erik Sjöstrand

Gissning: Pass på 4klX borde förneka förstakontroll så spelar de 1430 har 5kl visat hjärteresset. Kanske 5hj frågade efter kungar (då 5ru borde frågat efter trumfdamen) och de sedan bjuder stegvis: 5sp ingen, 5NT klöver, 6kl ruter.

PO Sundelin

Trevligt med ett genomtänkt förslag till tolkning.

Man undrar om
EKknxx, KD9xxx,-,Ex
kvalificerar för samma start och isåfall hur man antyder ev klöverintresse om öppnaren skulle ha
xx,E,Kxx,KDxxxxx

men kanske 4kl då kommit snabbare och möjligen visat klöverstöd.

Lars-Göran Larsson

Det senare tror jag inte men däremot kan en sån sak kanske avgöras i första budronden, dvs om klöver kan vara aktuellt (semistöd eller bättre hos Sh). Inget jag vet, bara tar det för troligt att man inte svarar 2NT om fortsättningen är som beskrivits.
Med en stark 5-5-0-3 typ bör det väl reläas lägre än 2C - 2N? Jag tycker mig kunna dra slutsatsen att 2C - 2N är troliga 6-5-händer med starka färger när man kan kontrollbjuda redan efter en första preferensen.
(Vad säger systemet om den saken, Arne?)
Tänker mig att Sh får ta en besvärlig ställning redan i första budronden med 65-typ och Hx klöver, om klöver ska kunna tänkas ”sättas i spel”. (ren ogrundad spekulation från mig)

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

Efter 2kl är 2Nt;
* Transfer to 3♣ - weak hand (5-8 HCP) with a fit;
* 2-suiter without ♣, gameforcing.
Det är väl en avtalsfråga hur många kl man kan ha efter 2Nt?

Efter 2kl-2Ru; rondkrav, frågar om 4korts hö, och utan dito om handtyp lämplig för spelföring i Nt utan kortfärg.

Lars-Göran Larsson

Tack, Arne. ”2-suiter w/o C” betyder ju bara att klöver inte är en av färgerna i 2-färgaren, vilket knappast överraskade.
Om man inte tror det är som jag beskrev i #11 är nog lösningen istället att fråga Klukowski. Eller? Nån bättre teori? Fritt fram att spekulera.

Johan Sylvan

Har mailkontakt med Kluckan då och då så kan bidra med mailadressen om någon är intresserad

Mvh Joppe

PO Sundelin

Förträffligt. Jag tar gärna emot den om du inte vill fråga honom själv.

Johan Sylvan

Har inte följt tråden. Mailar den till dig privat såfort jag har tillgång till min dator, sent ikväll troligen

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

I pågående EM Madeira har Klukowski med partner Gawrýs skrivit följande på sitt cc länk klicka här
2C – 2NT – 3C – pass = preemptive,
3D = inv+, 5H, 5S,
3H/S = GF, 5+H/S 5+♦,
3NT = inv to 6NT, based on clubs

Curt Sjölin

Efter 9 dagars spel fick jag idag i Slawa svaret av Piotr Marcinowski: 5hj frågar efter kungar.
5sp ingen
5nt klK eller båda andra
6kl ruK eller båda andra
6ru hjK eller båda andra

Logga in för att kommentera