VM-tråd

86 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Martin Löfgren
VM-tråd

På söndag reser våra tre VM-lag (Öppna, Damer, Veteraner) via Milano till Salsomaggiore för att kämpa om medaljer. Alla tre lagen reser med klara ambitioner att nå slutspel och sedan kriga om topp-placeringar.

I damklassen försvarar vi dessutom ett VM-guld från Wuhan 2019!

Inom kort läggs en nyhet ut med länkar till mästerskapet, kapteners kommentarer, etc. Dessutom kommer en daglig rapportering om resultat och annat intressant från lagledningen (läs: den fantastiska Carina Wademark).

Dock ska påpekas att det inte kommer att finnas resurser att rapportera speciella givar, då såväl lag som ledning måste ges tid att fokusera på spelet. Därför uppmanas Bridgesverige att kommentera i denna tråd när man ser intressanta spel.

Här är en länk till hur man matar in givar här på Forum (se framför allt nr 4 och vidare).

Tack på förhand till alla som hjälper till att göra följandet av VM ännu mer intressant!

Sidor

Stefan Andersson

Kul

Sidor

Tore Mattsson

Noterar att Buratti är med i det italienska seniorlaget.
Är hans försyndelser så långt tillbaka i tiden att han är förlåten?

Sidor

PO Sundelin

Vilken länk ska man använda för att komma in på VM? Mina försök leder bara till
Lottning eller
System eller
Tidigare VM

Beträffande Buratti verkar han ha fått vara med ett tag.
Och Lanzarotti var med i uttagningen.
Fantoni var med,togs bort, kom med efter protest hos annan instans. Italien tycks kolossalt virrigt.

Sidor

Jan Lagerman

PO Sundelin skrev:


Vilken länk ska man använda för att komma in på VM?

http://db.worldbridge.org/Repository/tourn/salsomaggiore.22/microSite/Participants.asp?fbclid=IwAR2yxqr2G8lslYHqtxI_Ec05VpHLjTDG6cNpnksBac0_GJC7vhjfQCHO6oo

Sidor

Carina Wademark
Bild för Carina Wademark

PO Sundelin skrev:


Vilken länk ska man använda för att komma in på VM? Mina försök leder bara till
Lottning eller
System eller
Tidigare VM

Beträffande Buratti verkar han ha fått vara med ett tag.
Och Lanzarotti var med i uttagningen.
Fantoni var med,togs bort, kom med efter protest hos annan instans. Italien tycks kolossalt virrigt.

Via nyheterna på startsidan finns en artikel som förhoppningsvis har de länkar du behöver.
Direktlänk till artikeln

Sidor

Carina Wademark
Bild för Carina Wademark

Svensk på BBO måndag

Första dagen har vi svenskt på BBO i fyra matcher.
Damerna kl.10.00 mot England
Veteranerna kl:13.30 mot USA2
Öppna kl: 13.30 mot Norge och kl:16.15 mot Nederländerna.

Heja Sverige!

Sidor

PO Sundelin

Tack för hjälp. Varför verkar inte Google hitta?

Finns det några tippningsbenägna?
Vi saknar ju China, Indonesien, Polen, Frankrike och Brasilien. Holland har exporterat ett bra par till Schweiz. England spelar utan sina kanske tre bästa.
Dags för överraskningar?

I damklassen verkar US2 ha ett starkt lag med bl.a. Sandra Rimstedt ! Frankrike saknar sin kanske bästa spelare och Kina är inte med.

Senior- och mixedlag innehåller drösar av välkända namn. Frågan är hur det ligger till med samspeltheten i mixeden. Tippa vågar man knappast.

Sidor

Lars Nilsson
Bild för Lars Nilsson

Carina Wademark skrev:

Svensk på BBO måndag

Första dagen har vi svenskt på BBO i fyra matcher.
Damerna kl.10.00 mot England
Veteranerna kl:13.30 mot USA2
Öppna kl: 13.30 mot Norge och kl:16.15 mot Nederländerna.

Heja Sverige!##

Som vanligt snyggt jobbat Carina!

Sidor

PO Sundelin

Tack Carina. Jag tror dina tider är de officiella. Eventuellt har man infört en förskjutning med tanke på att BBO anger senare starttider (11.00 i st f 10.00 etc)

Eller också har någon missat det där med sommartid. Glömt det i Italien eller lagt på två timmar i USA. Så bli inte förvånade om BBO dröjer med rapporteringen.
Sov gott o lycka till alla svenskar.

Sidor

Tomas Brenning

PO Sundelin skrev:


Eller också har någon missat det där med sommartid. Glömt det i Italien eller lagt på två timmar i USA.

Huvet på spiken, P-O. Alla tider matas in i BBO som lokal tid, så italienarna gjorde säkert rätt, men …

… de gjorde antagligen rätt fast vid fel tillfälle. Inmatningen skedde sannolikt i lördags eller tidigare. Sedan ställdes tiden om. Det är ett känt fel att BBO inte klarar av bytet, och så blir det en timme fel.

Apropå det kan jag nu fortsätta med mina förberedelser inför SM Lag. Under BBO-punkten står följande:

SM Lag Final skrev:


Denna schemaläggning görs med fördel tidigt eller sent beroende på övergång till sommartid eller vintertid, dvs i samma ”tidszon” som när spelet sker. Annars kan det bli lite märkligt.

Sidor

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Tjoho! Nu är vi igång!

På www.bridgebase.com sänds just nu damerna. Via denna länk kan man följa spelet utan att behöva logga in eller ha något konto själv: https://www.bridgebase.com/v3/?vugraph=y I första matchen spelar vi mot England.

Sverige börjar med laguppställningen med mest rutin, Kathrine och Jessica samt Emma och Sanna. England är ju ett historiskt starkt lag. Men det är ju vi också! In och håll tummar vettja! Smile

Tillägg: Och eftersom att jag inte kunde åka med och vara kapten på plats så kan ni lita på att jag kommer att sitta som klistrad under spelet! Vill ni skicka nån fråga eller kommentera någon bricka så hittar ni mig på BBO som Reyalp !

Sidor

PO Sundelin

BBO verkar som sagt inte ha klart för sig vad klockan är slagen. Kanske använder de engelsk tid.
Hursomhelst ere igång och Carinas tidsuppgifter gäller.

Än så länge verkar ingen ha vågat tippa - åtminstone inte i denna tråd. Fegisar! (jag själv inkluderad).

Sidor

Tore Mattsson

Varför går så många bet i 4 Hj på bricka 13, vad är alternativet till att slå rutermasken?

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Om spader ess sitter rätt måste de antingen ta spader ess och därmed får man 2 spaderstick, eller så får de ducka och då hinner man stjäla en spader. Man har även tilläggschansen att om spader ess sitter bakom så har den handen inga fler trumf så även om det verkar långsökt så är det en bättre chans att hoppas på spader ess rätt än ruter kung rätt (säger amatören som inte kan räkna)

Sidor

Tore Mattsson

Låter rimligt, från en amatör till en annan amatör Bigsmile .

Sidor

Conny Gustafsson

Tilläggschansen att handen med spader ess inte har mer trumf har man även om man spelar spader dam i stick två, så spelsätten har lika stor chans att lyckas om man förutsätter att alla sticker spader dam med esset i stick två.

Sidor

PO Sundelin

Man blir ju nyfiken. Hur hittar man bricka 13? Eller vilken bricka som helst?
Tacka vet jag Brenningskötta tävlingar!

Om jag prövar SBFs länk får jag beskedet
There is a problem with the resource you are looking for, and it cannot be displayed.

Sidor

Johan Grönkvist
Bild för Johan Grönkvist

Sidor

Göran Hammarström

Man hittar brickan och privatprotokoll genom att gå till resultat i efterhand och klicka på bordsnumret. Går även bra under pågående match (running scores) genom att klicka bordsnumret.

Sidor

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Göran Hammarström skrev:


Man hittar brickan och privatprotokoll genom att gå till resultat i efterhand och klicka på bordsnumret. Går även bra under pågående match (running scores) genom att klicka bordsnumret.

ARGH.. när Running scores funkar som det ska ja… jag kommer att ha nött ut CTRL-R på mitt tangentbord innan det här mästerskapet är över.
Trumfutspel på bägge borden i damernas match mot England.

7
84
109875
E9745
95
53
Kkn64
Kkn1052
KD83
EKDkn76
ED
8
Ekn10642
1092
32
D6
13
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Alla i zon

Sidor

Lars-Göran Larsson

Om väst bjudit spader eller inte påverkar spelplanen (och hjärterutspel det enda som hotar kontraktet om öst inte kan stjäla över spader).

Sidor

Dan Bylund

Om det var trumftvåan ut (såsom inmatat) så fick man ju en gratisingång till bordet för att testa både spadern och rutern :). Men såsom påpekat ovan känns det ju annars som att spader dam från handen och därefter vid behov en rutermask ger en något bättre chans ändå. Man kan ju för övrigt också misstänka att många spelförare fått hjälp av ett spaderbud till vänster.

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Hur många par var det som kom till det (som vanligt) överlägsna kontraktet 3NT? Smile

Sidor

PO Sundelin

Tack för given och vägledning hur man hittar händer.

Om man nu missat 3 sang och hamnat i 4hj och får trumf ut så man kan försöka med spader till honnör vilket misslyckas. En ny trumf låter oss använda klöveress att slå rutermasken, men visst vore det läckert att få hem kontraktet med ruterkung hos Väst. Pröva uttrumfning och stjäl en klöver. Ta sista trumfen och peta in Väst i spader om han hållt Kx i ruter.
Givetvis saknas ofta förståelse för ett misslyckat spelsätt om en vanlig mask hade gått bra.

Sidor

Carina Wademark
Bild för Carina Wademark

Svenskt på BBO tisdag

Två svenskmatcher visas på BBO tisdag, tyvärr samma tid.

Damernas mot Polen Kl: 16.45
Öppna laget mot Israel Kl: 16.45

Heja Sverige!

Lite foton och sammanfattning av måndagen finns här

Sidor

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Apropå bricka 13: I damernas match mot England var det ostört, och hjärter tio ut på bägge borden.

Efter dagens tre matcher ligger damerna åtta, torskade med 10 mot England (en tolva ut på den diskuterade bricka 13), vann tillbaka 10 mot Kanada, och seger med 45-12 mot Tyskland i tredje.

I morgon väntar Förenade arabemiraten (lite derby, vår kapten på plats är ju Tobbe som bor i Dubai nu för tiden), Australien, och sen Polen som sista match. Polen tror jag personligen blir en av de tuffaste matcherna vi har i gruppspelet. (Uppdatering - såg precis att den matchen kommer att visas på BBO! Missa inte detta!)

Fortsätt hålla tummarna!

Sidor

Ola Brandborn

PO Sundelin skrev:


Om man nu missat 3 sang och hamnat i 4hj och får trumf ut så man kan försöka med spader till honnör vilket misslyckas. .


Det spelsättet bygger ju på att det är Lagerman som spelar ut trumfen ;-)
Vid bordet spelades hjärter 10 ut vid båda borden

Sidor

Stefan Zylberstein

Kommenteras flertalet matcher?? Just nu följer jag en match som kommenteras av BroLucius; dvs David Bird, författaren. Kunnigt å trevligt… Kanske inget nytt för experten, men utmärkt för wanna be bättre. Eller för bridgeläraren som vill undervisa dylika…

Så, har ni inget bättre för er att göra, men ser BroLucius följa någon match, så kolla där, för antagligen håller han på att kommentera matchen… Smile

Sidor

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

I dagens bulletin meddelas att de ändrar lite på matchtiderna från och med idag. Man förlänger lunchen med 30 minuter, så match två startar 14:00, och match 3 startar 16:45. Och som sagt - tredje matchen idag kan ni följa våra svenska damer mot Polen. Jag har precis sett Polen totalt utklassa USA 1 (57-2 blev resultatet), så det är med lite skräckblandade känslor jag ser fram emot att se hur våra tjejer ska hantera detta! Smile

Morgonens match mot Förenade arabemiraten slutade 31-17 till svenskornas favör!

För er som vill följa resultaten bricka för bricka även i de matcher som inte sänds på BBO så finns det en länk till ”Running scores” för respektive disciplin från själva resultatsidan. (Ja, det är lite stökigt… tacka vet jag Brennings lättföljda resultatservice). Vill man se bricka för bricka klickar man sedan på bordsnumret! Och tröttar ut ladda-om-funktionen i webbläsaren. Smile

Sidor

Carina Wademark
Bild för Carina Wademark

Svenskt på BBO onsdag

Tre svenskmatcher visas på BBO onsdag.

Damerna mot USA1 kl: 10.00
Öppna laget mot Bulgarien kl: 10.00
Damerna mot USA2 kl: 18.25

Heja Sverige!

Lite foton och sammanfattning av tisdagen finns här

Sidor

Logga in för att kommentera