Workshops

Vid distriktsträffen kommer vi att genomföra tre olika workshops.
Här presenteras lite mer vad de handlar om och här kommer även all dokumentation för respektive workshop att laddas upp efter helgen.

1 – Hur orkar vi?

Ur askan in i elden, pandemin är över, vi kan notera att vi har förlorat närmare 4000 medlemmar, många av dem funktionärer. Bridgesverige, kanske hela bridgevärlden, står inför många utmaningar. Inte bara bland nämnt minskat medlemstal utan också av en högre medelålder, obefintlig rekrytering under några år och vi blir alltmer beroende av ”eldsjälar” som ibland får jobba ensamma.

Hur orkar vi och hur ska vi vända på skutan så att vi åter seglar i medvind? Kan vi vända negativa trender till positiva? Ett exempel är att rekrytera och få in (något yngre?) medlemmar som i sin tur vill/kan hjälpa till i klubbens arbete.

2 - Vår digitala värld och vi

Under pandemin blev onlinebridge en räddningsplanka i bridgens värld, precis som för många andra områden. Vi lärde oss Zoom och Teams, BBO och Realbridge och började plötsligt genomföra digitala möten.
Hur ser vi på utvecklingen? Hur har vi förändrats och hur mycket har bridgen förändrats? Hur hanterar vi dagens utmaningar med de digitala verktygen?

3 – Utmaningar i internkommunikation

Vid diskussioner med distriktsförbunden framkommer ofta att en av våra största utmaningar är kommunikation inom och mellan olika nivåer i förbundet (klubb – distrikt – förbund). Brist på kommunikation riskerar att leda till ”vi-och-de”-känsla, förutom att viktig information inte når fram.
Förutom risken att viktigt stöd/viktiga verktyg inte når fram så är det demotiverande, säkert på flera håll, när man möts av yttranden som ”det har jag aldrig hört talas om” när saken i fråga kommunicerats i alla våra kanaler. Naturligtvis kan man inte begära att alla ska hålla sig à jour med allt, men framför allt det viktigaste bör vi bli bättre på att få att nå ut till fler.
Att fler blir bättre informerade bidrar inte bara till att de verktyg och aktiviteter som ”marknadsförs” blir bättre utnyttjade, utan kan också öka motivationsgraden på våra olika nivåer.

Hur ska vi arbeta för att nå ut, vilka kanaler? Hur ska vi få mottagarna att faktiskt läsa och inte bara lägga i papperskorgen?