Kö eller spik?


Kurvan till vänster kan representera kötiden på Systembolaget en fredag-eftermiddag om alla rusade in kl. 16 och personalen inte hunnit packa upp varorna.

Detta är snarlikt det som ofta inträffar på vår BIT-server vid 22-tiden på vardagkvällar i början av veckan. De flesta partävlingar spelas då och slutar vid 10-snåret.
Ett antal TL:s gör allt för att från Ruter publicera resultaten. Mitt i allt kommer alla hem och slår på mobilen, plattan eller datorn för att se på resultaten. Systemet blir överbelastad med påföljden att köerna i olika komponenter växer och du får vänta längre för att se det du önskar, i värsta fall blir det så kallad timeout.

Det har som ni alla vet arbetats länge med våra svårbemästrade och tyvärr återkommande problem. Lösbart till rimliga insatser och kostnader?
Ett antal åtgärder har åter vidtagits där vi hoppas se förbättringar. Tyvärr verkar det vara så att om vi förbättrar svarstiderna så får vi fler besökare vilket i så fall påverkar svarstiderna negativt igen…

God Fortsättning!
Rickard för ITK

PS. Om du känner någon (dig själv?) som har erfarenheter av prestandatrimning i vår miljö:
LINUX, mySQL och PHP hoppas jag du kontaktar mig. Kontaktuppgifter /DS