LK 1907

7 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Mikael Grönkvist
Bild för Mikael Grönkvist
LK 1907

Skapar en tråd för eventuella diskussioner om LK 1907.

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Den soppan talar inte precis för avskaffandet av rätten att överklaga ett domslut till lagkommissionen. De senare framstår lika tydliga och korrekta som de andra instanserna verkar förvirrade.

Lars-Göran Larsson

Och det talar för att möjligheten att omedelbart kunna dra in licensen för en TL borde finnas (vilken naturligtvis kan återerövras på vanligt sätt).

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Vad finns det för krav på en person för att få lov att agera TL i en Silvertävling?
Min känsla är i alla fall att inte denna TL kan ha gått nödvändiga kurser!

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Jan-Eric Larsson
Bild för Jan-Eric Larsson

Det finns tre utbildningsnivåer för tävlingsledare. De heter TL Steg 1, 2 och 3, eller (äldre) brons, silver och guld. Formellt bör du ha klarat Steg 2 för att döma en silvertävling.

Men i praktiken är det bra om tävlingsledarna har en högre utbildning än de tävlingar de dömer. Allt blir lättare och bättre.

Och ibland saknas det tävlingsledare på rätt nivå för en tävling, och då får man i praktiken ta någon som formellt sett inte är tillräckligt utbildad.

I praktiken hänger det mycket på tävlingsledarens praktiska erfarenhet av tävlingar på olika nivåer.

Joakim Nordlindh

Innan utspelet har gjorts får man väl ändra sitt sista pass? Även om man blivit lurad av en utebliven alert så har man väl som syd förverkat sin rätt till korrigering när man väljer att spela på? Eller vad är det som gäller? Jag har väl antagligen fel eftersom fallet blev som det blev…

Lars-Göran Larsson

Joakim Nordlindh skrev:


Innan utspelet har gjorts får man väl ändra sitt sista pass? Även om man blivit lurad av en utebliven alert så har man väl som syd förverkat sin rätt till korrigering när man väljer att spela på? Eller vad är det som gäller? Jag har väl antagligen fel eftersom fallet blev som det blev…


Din första fråga är lite diffus, väl?
Ang den andra så har du väl inte förverkat någon rätt innan protesttid utgått, eftersom du kan upptäcka ”problemet” senare än du har bekänt både i första och sista stick.
Påpekar du ett ”fel” efter givens avslutande ska TL ge ett domslut (som kan gå i din favör eller inte, och han kommer att begrunda att du inte orättvist tagit ”dubbla chanser” till din favör på ett felaktigt sätt).
Logga in för att kommentera