Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Rekryteringskedjan
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior
Sidor
Ja, för spelföraren kommer inte att maska in dig i trumf om det finns risk för stölder. Givet då att det inte finns förlorare utanför trumffärgen, men då är det ju bet även med högfärg ut. Enda gången det med aktuell sättning är rätt att spela klöver ut med singel hos partnern är om denne även har Kxx i trumf och spelföraren esset.
Sidor
Med spader ut maskar man naturligtvis inte i trumf när rutertian paltar. Man saknar ju sidoförlorare. Spelar ingen roll hur många trumf vi har.
Sidor
Sant, så man lägger damen - vilket heller inte borde funka med lagberäkning … men
.
Sidor
Alldeles oavsett LK:s bedömning borde man av estetiska skäl bli bestraffad för att hamna i ett dylikt skräpkontrakt….
Sidor
Då skulle TL inte göra annat än ge ut straffpoäng…
Sidor
LOL… visst har man bjudit som en kråka själv (oftare än man vill erkänna…), om man utgår från att 4 NT var essfråga kan man dock tänka sig att skydda sina svarta gafflar och, i kraft av den feta hjärtern, se till att komma i 6NT…
Sidor
Intressant. Det borde ju logiskt sett innebära att klöver ut blir MINDRE attraktivt om partner är renons, eftersom det ju då innebär att spelföraren rimligen inser att risken för stöld är 100% . Har ps renons kan man ju lika gärna spela högfärgskort ut och sedan vända med klöver när Sf maskar i trumf. Man kan dessutom på goda grunder förutse att bordet har tre klöver så att man etiskt kan vända i klöver.
Kanske tänker jag fel, men varför skulle utspel i klöver och ps bekänner utgöra en STÖRRE risk för stölder än klöver ut till stöld?
Sidor
Ännu ett skäl till att spela klöver ut alltså. Verkar som att det stora problemet är vilken klöver man skall spela eftersom man ju som Dan säger inte vill att spelföraren blir rädd för ev stölder
Sidor
Nej, det är ett feltänk. Att spelföraren har alla höga sticken förutom ruterfärgen vet vi nu med facit i hand. UH har inte facit när utspelet ska ske.
Klöver ut är inte på något sätt självklart i det givna läget (läget som gett upphov till återupplivningen av denna tråd var ett helt annat eftersom du då angav att utspelshanden hade klöverESS). Klöver kan mycket väl vara en favör som ger hemgången och hade inte varit mitt val vid en förfrågan (hade valt spader).
Tycker f.ö. det var väldigt fult gjort att initiera en debatt på helt andra premisser än det faktiska händelseförloppet, och utmåla domslutet som något slags justitiemord.
Sidor
Det är på denna hand men vi vet inte hur det sitter när vi spelar ut, ge öst spader kung ( eller ess ) och singel klöver och de får hemgång när spelföraren toppar efter klöver ut vilket är naturligt när de har stopp i alla färger utom trumf och riskerar stöld.
Men bet efter spader ut och spelföraren gissar trumfen fel, för även här måste spelföraren lösa trumfen.
Att funderingen indikerar på just klöver ut är jag tveksam till, men att klöver ut är självklart håller jag inte med om heller.
Sidor
Håll fullständigt med dig; hela diskussionen blir skruvad pga av felaktiga premisser.
Domen från LK är helt i enlighet med lagarna och hur de skall tillämpas, idag. Lagarnas brister ligger på struktur nivå samt på de pedagogiska utmaningar strukturen skapar. Alldeles för få klarar att ta till sig mekanismerna och lagens formuleringar; det är trådar som denna en uppvisning i … hur länge skall vi kämpa på i denna döfödda åtetvändsgränd. Till och med begåvade och smarta människor som Björn fastnar i att diskutera utspelet; när det enda som är viktigt är beivra tankepausen som gav upphov till skadan.
Straffstrukturen och straffen bör fokusera på orsaken till uppkommen skada. I princip gör lagarna det på rätt sätt initiellt. Först analyseras om det uppkommit skada, sedan om skadan är orsakad av ”brottet”/oaktsamheten… men sedan krånglar man till det för sig med OI begreppet och scorekorrigeringar och annat som inte på något vettigt sätt straffar … de kompenserar de ickefelande sida, och ofta överkompenserar, vilket gör det än svårare att ta till sig för de som ställt till det för sig. Känslan av att blivit felaktigt behandlad blir för ofta för stor. Det måste gå att få till bättre strukturer för att beivra det svåra med att läcka information till partnern i vårt spel.
Men, aldrig kommer den verkliga händelsen undgå bestraffning och kompensation. Glöm detta utspel nu och gå vidare…
Sidor
Ja, ganska bra tänkt och för att uppnå det syftet kanske vi i diskussioner ska undvika ord som straff, brott och bestraffning. Jag får för mig att LK oftast skriver ”kompensation” och ”korrigering”. Det undviker ju i någon mån att peka ut någon på ett ofördelaktigt sätt, vilket inte gynnar någon. I vissa fall kanske det dämpar känslan av felaktig behandling?
Sidor
Fast läser man innantill så står det ingenstans att utspelaren skulle ha klöver ess…
Klöverutspel skedde för att budgivningen talar om att ps har högst singel. Varför skulle spelföraren automatiskt frukta klöverstölder och toppa? Gör spelföraren det så går kontraktet förstås hem, men det går precis lika mycket hem om de hade toppat nu också, när stöldriaken visade sig vara 100%.
Egentligen var det här ett fall av extrem otur… Hade utspelaren haft sju klöver hade ingen kunnat protestera. Hade utspelaren haft ess eller kung hade utspelet fått stå. Hade utspelaren haft dam hacka hade kanske det gått bet, eftersom ni kanske hade bestämt att man maskar. Med just den hand man nu hade så kunde utspelet dömas bort,
Sidor
Varför då? Naturligtvis ropar man på TL, gör en poll, och dömer bort utspelet även då om det finns logiska alternativ.
Sidor
/B
Sidor
Det har du helt rätt i, och jag ber därför förutsättningslöst om ursäkt för mitt misstag. Jag kunde svurit på att jag någonstans läst ”ess sjätte i klöver och trumfdamen” men det var uppenbarligen fel av mig. Därmed tar jag också tillbaka samtliga kommentarer i ämnet från den förra tråden.
V.g. spelföringen har Björn Ohlsson redovisat det på ett föredömligt sätt. Det är naturligtvis skillnad i spelsätt om man redan tappat ett stick eller om man inte gjort det.
Sidor
Motståndarna visar att de här sex klöver. Du själv har sju klöver. Tillsammans har du och motståndarna tretton klöver. Hur många klöver har partnern?
Sidor
.
Du menar alltså på allvar att någon kan anse att en spelare som har sju klöver, har hört ett äkta klöverbud (som lovar fyra klöver) och ett äkta sangbud (som lovar två klöver) inte kan räkna ut att 7+4+2=13 och att partner är renons i klöver?
Sidor
Summa summarum: Om partnern inte kan bjuda i normalt tempo så måste man acceptera att motståndarna (ibland) får dubbla chanser.
/B
Sidor