Forum » Tävlingsledare och domslut » Het diskussion

Het diskussion

8 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Anna Zack Efraimsson
Bild för Anna Zack Efraimsson
Het diskussion

Vi diskuterar en flera år gammal giv. Smile

En spelare funderar två minuter över om hen ska gå ned i 3NT eller invitera mot slam. Nu råkar hen steka bort sig själv och bjuder pass. Tävlingsledaren dömde att hen hade rätt att ändra sitt bud.

Rätt eller fel?

Joakim Nordlindh

Kan inte svara för om det var rätt eller fel då det skedde, kanske var lagarna annorlunda. Men som dom är nu får man inte byta bud efter hjärnsläpp.

Fel alltså.

Philip Berggren

Inget mekaniskt fel och får således inte ändras.

Åsa Andersson
Bild för Åsa Andersson

Om jag inte minns helt fel så fanns det en period då man fick ändra ett sådant uppenbart fel, men man kunde inte få mer än högst 40% på brickan. Men det var länge sedan, kanske 2-3 lagböcker bort.

Björn Sörling

Stämmer, har för mig att det togs bort till 2007 års lagar.

Philip Berggren

Björn Sörling skrev:


Stämmer, har för mig att det togs bort till 2007 års lagar.

En högst rimlig ändring Tongueout

Torbjörn Gustavsson

Jag tror inte det har varit möjligt på mycket, mycket länge, om ens någonsin. I 1997 års lagar (med tilläggsbestämmelser) fanns denna regel om budlådor:
112 D. Ett avgivet bud får ändras utan bestraffning, endast när samtliga tre villkor uppfyllts:
1. Ändringen skall vara förorsakad enbart av att spelaren genom missgrepp tagit fram ett ej avsett bud.
2. Ändringen skall göras omedelbart, d.v.s. med praktiskt taget samma handrörelse (jfr lag 25).
3. Ändringen skall göras senast när budet vidrör bordet, men ännu inte släppts av spelaren.

… och lag 25:
25 A. Omedelbar ändring av oavsiktligt bud
Innan hans partner bjuder får en spelare ändra ett oavsiktligt bud till det han avsåg, men endast om han gör eller försöker göra detta utan tankepaus (se även lag 112 om budlådor).

Principen verkar därför ha varit oförändrad (men formulerad lite olika): tillåtet att ändra pga. felsägning eller felgrepp men inte pga. tankefel. Pass ur budlåda i stället för aktivt bud är inte felgrepp utan tankefel.

Anders Eriksson

Då som nu är det mekaniska felgrepp som får ändras. Skillnaden i 2017 års lag är tempot. Tidigare var det nödvändigt ändra sig utan tankepaus. Dvs korrigeringen var nödvändig komma i stort sett med en gång i samma rörelse. Nu gäller att ändringen ska komma utan eftertanke men det spelar ingen roll om det gått flera minuter sedan felbudet bara partnern inte har bjudit ännu. T.ex. om MTV steker länge eller går på toaletten. Tittar du sedan ner på bordet framför dig och upptäcker att där ligger en annan budlapp än den du ”har” bjudit får du korrigera. Upp till TL att avgöra om det var mekaniskt fel eller hjärnsläpp.

Logga in för att kommentera