Forum » Tävlingsledare och domslut » Andraserve i bridgesammanhang...

Andraserve i bridgesammanhang...

62 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Per Jephson

Poängen är att min förhoppning att få spela 3 hj x betraktas som bisarr, gränsande till sinnesrubbad, alltmedan MTV:s förhoppning att få spela 3 hj x bär mästarens stämpel…. inte konstigt att han, när denna genialiska plan gick om intet, drabbades av en så monumental besvikelse att han inte förmådde dubbla 4 spader under ordinarie budgivning. Naturligtvis bör dessa känsliga konstnärssjälar begåvas med inte bara en andraserve utan också en tredje eller fjärde fram till dess att ett önskvärt resultat har uppnåtts….

Sidor

Philip Berggren

Per Jephson skrev:


Poängen är att min förhoppning att få spela 3 hj x betraktas som bisarr, gränsande till sinnesrubbad, alltmedan MTV:s förhoppning att få spela 3 hj x bär mästarens stämpel…. inte konstigt att han, när denna genialiska plan gick om intet, drabbades av en så monumental besvikelse att han inte förmådde dubbla 4 spader under ordinarie budgivning. Naturligtvis bör dessa känsliga konstnärssjälar begåvas med inte bara en andraserve utan också en tredje eller fjärde fram till dess att ett önskvärt resultat har uppnåtts….

Ja, den är bisarr för din partner bjöd inte pass på 3hjX utifrån den info hen trodde sig ha (TL har förmodligen också kontrollerat vad som sker efter XX). Det är alltså ett slutkontrakt som aldrig kunnat uppstå vid en regelrätt fortsatt budgivning. Handlar inte om någon andra-, tredje- eller fjärdeserve utan om att regelbrotten finns på er sida och det ska inte motståndarna lida skada utav.

Sidor

Ola Brandborn

Per,

Om din partner inte hade förklarat din dubbling felaktigt som ”förslag till straffdubbling”, utan hade svarat korrekt ”invit till 4 spader” och sedan hade han väldigt snabbt bjudit 3 spader, vad hade du bjudit då?

Sidor

Per Jephson

Oops….en samvetsfråga till en redan dömd syndare…. jag och min partner bjuder alltid i korrekt tempo, hahaha.
Beträffande min ovan nämnda förhoppning så infann sig den i samma ögonblick som jag lade upp en röd lapp, d v s innan vare sig MTV eller partnern hade yttrat sig, var detta optimistiskt, bisarrt eller kvalificerande för inläggning på psykakuten?

Sidor

Lars Adie

Per Jephson skrev:


Oops….en samvetsfråga till en redan dömd syndare…. jag och min partner bjuder alltid i korrekt tempo, hahaha.
Beträffande min ovan nämnda förhoppning så infann sig den i samma ögonblick som jag lade upp en röd lapp, d v s innan vare sig MTV eller partnern hade yttrat sig, var detta optimistiskt, bisarrt eller kvalificerande för inläggning på psykakuten?

Går 3Hj x för 800 enligt ditt inlägg ovan förstår jag att det är lite besvikelse för att du inte fick spela det.

Solkar OI dock även om ditt bud inte var påverkat av det.

Den icke-felande sidan kan inte få ett sämre resultat än det de har spelat sig till.

Sidor

Ola Brandborn

Per Jephson skrev:


Oops….en samvetsfråga till en redan dömd syndare…. jag och min partner bjuder alltid i korrekt tempo, hahaha.
Beträffande min ovan nämnda förhoppning så infann sig den i samma ögonblick som jag lade upp en röd lapp, d v s innan vare sig MTV eller partnern hade yttrat sig, var detta optimistiskt, bisarrt eller kvalificerande för inläggning på psykakuten?

Du undvek att svara på frågan.

Vad bjuder du om partnern förklarar korrekt?
Kan också fylla på med: Vad bjuder du om inga frågor ställs (och inga svar ges).

Sidor

Per Jephson

Sorry, trodde din fråga gällde hur jag beter mig om partnern bjuder ”onormalt snabbt” vilket jag självfallet inte tycker förtjänar ett svar…
Jag hade tänkt råa in 4 spader även om p vikt ner sig eftersom han kan ha hyggligt i min sidofärg, möjligheten att invitera naturligt med 3 ru fanns ju inte längre…

Sidor

Ola Brandborn

Per Jephson skrev:


Sorry, trodde din fråga gällde hur jag beter mig om partnern bjuder ”onormalt snabbt” vilket jag självfallet inte tycker förtjänar ett svar…
Jag hade tänkt råa in 4 spader även om p vikt ner sig eftersom han kan ha hyggligt i min sidofärg, möjligheten att invitera naturligt med 3 ru fanns ju inte längre…

Bra, tolkar jag dig rätt nu, ostört hade du bjudit 3 ruter. och när partnern bjudit 3 spader som svar på det så hade du passat?

Sidor

Per Jephson

Med risk för att snärja in mig i någon lagteknisk finess får jag svara ett obetingat ja på den frågan…. avvaktar med skräckblandad förtjusning hur jag därmed har gjort mig skyldig till ytterligare OI-övertramp…

Sidor

Ola Brandborn

Per Jephson skrev:


Med risk för att snärja in mig i någon lagteknisk finess får jag svara ett obetingat ja på den frågan…. avvaktar med skräckblandad förtjusning hur jag därmed har gjort mig skyldig till ytterligare OI-övertramp…


Varsågod:

Du har alltså uppenbarligen inte alltid tänkt bjuda utgång efter 1 sp - 2 sp. Detta säger du ju själv, vid mina två frågor ovan.

Därefter får du, när din partner förklarar din dubbling fel, otillåten information. Denna information får du inte utnyttja: Din partner säger att du har gett ett förslag till straffdubbling, och han plockar bort den - han har garanterat inte tre hackor i hjärter i alla fall, utan troligare singel eller renons. En korthet i hjärter talar såklart för att en spaderutgång har hyggliga chanser att gå hem.

Du får nu inte utnyttja denna otillåtna information. Du måste bjuda som att du har inviterat och partnern har slagit av.

Hade det inte varit några frågor och svar, utan allt hade skett i tempo, så hade du fått råa in 4 spader ändå. Hade din partner förklarat din dubbling korrekt, så hade du fått råa in 4 spader ändå (är inte detta dock en mild slaminvid, det beror ju på partnerskap såklart). Men när OI förekommer, så får du inte bjuda i en riktning som pekar i OI:ns riktning. Dvs du får inte bjuda 4 sp, det budet är inte självklart.

Att sedan fienden tillåts dubbla i efterskott för en bet, det kan man väl tycka vad man vill om. Jag hade personligen inte gnällt till mig denna dubbling, men som Martin skriver bland de första svaren i tråden:

Vid sidan av lagboken så kan jag gissa att motståndarna kanske hade varit lite mer överseende med den felaktiga förklaringen om du inte flagrant hade utnyttjat OI…

Något säger mig att det här inte var första brickan i matchen utan att stämningen var något ”spänd” redan av några andra händelser (min spekulation)?

Sidor

Ola Brandborn

Med det sagt så hade jag själv lagt upp en röd lapp i samma läge som du, men inte med innebörden av utgångsinvit utan just förslag till straffdubbling. Renonsen och en välpacerad trumfkung talar för det (utspelet är ruter kung). Men plockar partnern bort mitt straffdubblingsförslag så använder jag därefter bara gröna budgivningslappar. Hoppas att fienden inte gör för många dubblade övertrick.

Sidor

Jan-Olof Hegethorn

Philip Berggren skrev:


Leif Lundberg skrev:


Skulle domslutet kunna bli 3♠= (med motivering att huvudlösa bud inte var tillåtna) och en procedurbestraffning?

Nej, för då hade ni fått en bättre score än den som uppåddes vid bordet.

Vad tjänar bridge som tävling/sport på dessa diskussioner?
Har man hoppat 8.90m så har man.
Att dissektera uppförande under utförande tillför så många variabler att resultatet ”aldrig” kommer att uppnå nå någon total rättvisa för hela gruppen av deltagare.

/janne

Huruvida det är korrekt dömt avseende dubbelt eller ej lämnas då vi inte har all fakta i realtid t.ex. vilka pollar har gjorts osv. Att döma i efterhand är alltid en minst sagt besvärlig uppgift. Vad MTV faktiskt hade för kort spelar roll först vid pollen då vi som TL ska bedöma hur en regelrätt budgivningen kunnat fortsätta. Det intressanta är vad spelare på samma nivå bjuder med respektive spelares hand och parets metoder.

Sidor

Philip Berggren

Jan-Olof Hegethorn skrev:


Philip Berggren skrev:


Leif Lundberg skrev:


Skulle domslutet kunna bli 3♠= (med motivering att huvudlösa bud inte var tillåtna) och en procedurbestraffning?

Nej, för då hade ni fått en bättre score än den som uppåddes vid bordet.

Vad tjänar bridge som tävling/sport på dessa diskussioner?
Har man hoppat 8.90m så har man.
Att dissektera uppförande under utförande tillför så många variabler att resultatet ”aldrig” kommer att uppnå nå någon total rättvisa för hela gruppen av deltagare.

/janne

Så du menar att om man har två meters övertramp i längdhopp och får resultatet 8.90m så ska resultatet räknas?

Det är helt sant att någon totalt objektiv rättvisa för hela fältet sällan går att uppnå. Det enda vi kan vara säkra på är att det korrigerade resultatet i denna typ av fall ALLTID är mer rättvist mot fältet än det resultat som uppnåtts genom att spelarna inte följt spelets regler.

Du frågar vad tjänar bridge som tävling/sport på dessa diskussioner. Mitt svar är helt enkelt om vi ska ha någon rätt att kalla oss sport där vi bedriver rättvis tävlingsverksamhet där alla spelar på lika villkor så ska vi inte tillåta att några spelare fuskar till sig fördelar. Oavsett om detta varit medvetet, omedvetet eller mot bättre vetande. Och det är bara genom att få upp diskussionerna till ytan som vi kan få spelare att sluta agera på det sätt som exemplifierats i denna tråd…tro mig det är ingen unik situation som presenterats i tråden utan händer HELA TIDEN. Det handlar bara om att en för stor del av bridgespelarna inte är medvetna om att de bryter mot reglerna i sitt sätt att agera och då blir det dålig stämning när någon påpekar att ens invanda förfarande inte är korrekt. En reaktion som jag har förståelse för eftersom jag tror att det enbart är en ytterst liten del av spelarna som medvetet försöker fuska till sig fördelar, de allra flesta vill spela rätt och riktigt.

Sidor

Per Jephson

Tja, kontentan av denna drakoniska betraktelse blir att den överväldigande majoritet som inte behärskar lagboken från pärm till pärm bör finna för gott att avstå från tävlingsbridge, analogin med längdhoppet haltar ju betänkligt….
Hur ska bridgen kunna överleva, än mindre i RF:s ögon uppfattas som sport, om nyrekryteringen lamslås av ohemula krav på förkunskaper?
Som gammal golfspelare (där regelboken är tjockare än japanska landslaget i sumo-brottning..) vet jag att inlärningen måste ske gradvis (lite som trial-and-error)annars skulle varenda bana stå tom…för all del, spelar man en semifinal i SM så bör man vara införstådd med regelverket men de etiska dimensionerna är inte alltid glasklara…

Sidor

Philip Berggren

Per Jephson skrev:


Tja, kontentan av denna drakoniska betraktelse blir att den överväldigande majoritet som inte behärskar lagboken från pärm till pärm bör finna för gott att avstå från tävlingsbridge, analogin med längdhoppet haltar ju betänkligt….
Hur ska bridgen kunna överleva, än mindre i RF:s ögon uppfattas som sport, om nyrekryteringen lamslås av ohemula krav på förkunskaper?
Som gammal golfspelare (där regelboken är tjockare än japanska landslaget i sumo-brottning..) vet jag att inlärningen måste ske gradvis (lite som trial-and-error)annars skulle varenda bana stå tom…för all del, spelar man en semifinal i SM så bör man vara införstådd med regelverket men de etiska dimensionerna är inte alltid glasklara…

Om man ska jämföra med golf så kan jag ju säga att lätt 99% av golfarna inte kan ens 50% av regelboken (siffran avseende innehåll är sannolikt klart lägre men orkar inte debattera procentsatser). Och det går alldeles utmärkt både att tävla och spela trots att denna kunskap saknas. MEN eftersom man då samtidigt erkänner för sig själv att så är fallet finner man sig i att bli nerdömd och plikta slag när man bevisligen har gjort fel.

Så kontentan av detta är inte alls att folk ska avstå från att spela eller tävla om de inte kan alla regler. MEN om man tävlar och bryter mot reglerna oavsett om man gör det medvetet, mot bättre vetande eller tycker att reglerna är skit så får man finna sig i att det får konsekvenser. Så är det i varenda sport, varenda spel osv. så kan faktiskt inte förstå varför det ska vara ett problem i bridge…

Sen var det inte jag som tog upp längdhopps analogin så att klaga på den är ett slag i luften.

Acceptera att du gjorde fel, lär av ditt misstag och spela vidare. Det är faktiskt inte svårare än så…

Sidor

Per Jephson

Förlåt, inte riktat mot dig, längdhoppsanalogin var någon annans…mörkertalet beträffande golfares regelbrott är, liksom, misstänker jag, i bridgesammanhang, astronomiskt… tyvärr upptäcks dessa sällan. Vilket är i din värld mest skändligt, att bryta mot reglerna medvetet, omedvetet eller helt enkelt av förakt för gällande system? Och bör dylikt beteende bestraffas enligt en onyanserad skala?
Betänk då att jag inte känner mig som en förbrytare samtidigt som alla övriga på detta forum har utsett mig till ensam syndabock..

Sidor

Lars Adie

Per Jephson skrev:


Tja, kontentan av denna drakoniska betraktelse blir att den överväldigande majoritet som inte behärskar lagboken från pärm till pärm bör finna för gott att avstå från tävlingsbridge, analogin med längdhoppet haltar ju betänkligt….
Hur ska bridgen kunna överleva, än mindre i RF:s ögon uppfattas som sport, om nyrekryteringen lamslås av ohemula krav på förkunskaper?
Som gammal golfspelare (där regelboken är tjockare än japanska landslaget i sumo-brottning..) vet jag att inlärningen måste ske gradvis (lite som trial-and-error)annars skulle varenda bana stå tom…för all del, spelar man en semifinal i SM så bör man vara införstådd med regelverket men de etiska dimensionerna är inte alltid glasklara…

Det är samma lagar överallt men det följs mer hårt ( bortsett från tekniska domslut ) beroende på nivå av tävling och spelare, så är det i alla spel/sporter.

Det krävs inga stora förkunskaper för att förstå att om du inviterar med avsikt att passa på partnerns avslag kan du inte bjuda 4 på partnerns fundering/OI.

Sidor

Philip Berggren

Per Jephson skrev:


Förlåt, inte riktat mot dig, längdhoppsanalogin var någon annans…mörkertalet beträffande golfares regelbrott är, liksom, misstänker jag, i bridgesammanhang, astronomiskt… tyvärr upptäcks dessa sällan. Vilket är i din värld mest skändligt, att bryta mot reglerna medvetet, omedvetet eller helt enkelt av förakt för gällande system? Och bör dylikt beteende bestraffas enligt en onyanserad skala?
Betänk då att jag inte känner mig som en förbrytare samtidigt som alla övriga på detta forum har utsett mig till ensam syndabock..

Mörkertalet vad gäller antalet regelbrott inom bridge är garanterat mycket stort, men det innebär inte att vi inte ska hantera situationerna som uppdagas. Som TL har jag tvärtom en strikt skyldighet att hantera regelbrotten när de kommit till min kännedom. Det är t.ex. ofta jag hör ”det är lugnt du kan ta tillbaka det kortet”, eller ”du kan ändra ditt bud”. Fullt förståeliga uttalanden ur ett trivselbridge och nöjes perspektiv, men ur ett tävlingsperspektiv är båda dessa uttalanden inte okej eftersom det nu riskerar att påverkar tävlingens utgång. Jag tror inte att spelarna inser konsekvenserna eller förstår att de nu bryter mot reglerna genom att ”döma själva”. Men inte desto mindre är det regelbrott även om de, som man ofta hör, alltid gjort så…

Det är självklart så att den som medvetet bryter mot reglerna och därmed fuskar ska bestraffas hårdare än någon som inte gör detta. Och det framgår också av regelverket. Om du medvetet fuskar riskerar du t.ex. att bli avstängd från allt spel som arrangeras av klubbar kopplade till SBF, du kan få disciplinära bestraffningar av annan sort beroende på regelbrott och frekvens av detta. Det svåra blir såklart för TL att bevisa om någon medvetet brutit mot reglerna eller ej.

Att du inte ser dig som förbrytare har jag som tidigare nämnt full sympati för. Det är oerhört många aktiva bridgespelare som inte vet hur de ska hantera den OI de har fått och vilka krav som nu regelverket ställer på dem. Det är också så att många inte är fullt medvetna om vad som utgör OI och vad som inte är det. Det är i dagsläget, som du själv tog upp i golfexemplet, ofta en gradvis inlärning, men jag ser gärna att ansvariga inom distrikten/klubbarna mer konkret utbildar sina spelare i vad som faktiskt gäller i dessa lägen så att många problem som uppstår kan undvikas.

Jag tror inte att du medvetet bröt mot reglerna utan du gjorde vad du gjorde eftersom du vid tillfället inte var medveten om de krav som reglerna ställde på dig. Dock är det inget ovanligt att även t.ex. elitspelare runt om i världen också ramlar ner i fallgropar kring detta så du ska ändå känna att du är i gott sällskap.

Sidor

Per Jephson

Det krävs inga som helst förkunskaper för att förstå att de skråpukar som befolkar detta forum i allmänhet tillbringar högst en timme i veckan i syrerik atmosfär, jag önskar er alla en välgörande händelsebefriad sommar…

Sidor

Hans Kvick

Skråpuk är ett fint ord, som jag ännu inte kunnat använda i mitt wordfeudspelande.

Sidor

Philip Berggren

Per Jephson skrev:


Det krävs inga som helst förkunskaper för att förstå att de skråpukar som befolkar detta forum i allmänhet tillbringar högst en timme i veckan i syrerik atmosfär, jag önskar er alla en välgörande händelsebefriad sommar…

Önskar att inte bli förolämpad för att jag försöker hjälpa till.

Sidor

Per Jephson

Mycket betydelsefullt i Alfapet, vill jag lova…. jag har vunnit avsevärda summor enbart med detta ord, huvudsakligen mot lättköpta offer som har lagkommissionens senaste alster som nattlektyr…
Men att stjäla godis från människor som blir handlingsförlamade av ett hål på strumpan eller att ha tappat sitt busskort på biblioteket är kanske alltför oetiskt?

Sidor

Niklas Warne

Hej Per,

I en bit över 40 inlägg har nu ett antal personer tålmodigt försökt förklara varför TL dömde som han gjorde. Ditt uppträdande mot dem i denna tråd har i alla fall varit konsekvent, det får man ge dig…

Två avslutande frågor:

  1. Har du någonsin lagt ordet ”självrannsakan” när du spelar Wordfeud/Alfapet?

  2. Det här med straff- och frispark i fotboll, är inte det lite onödigt?

Niklas

Sidor

Hans Kvick

Självrannsakan känns lite långt för Alfapet tänker jag. Fast självrannsakan kan så klart leda till att man ändrar sig. Ändra är lätt att lägga. Med rätt bokstäver.

Sidor

Niklas Warne

Självrannsakan är ett jobbigt och långt ord, så man får ta det i omgångar.

Sidor

Per Jephson

Nja… mina två senaste inlägg uppvisade ju en sådan grad av oförskämdhet att jag rodnar själv…. för det ber jag verkligen om ursäkt. Mitt enda försvar är att från min horisont verkar skiljelinjen mellan tålmodiga förklaringar och mästrande pekpinnar vara tunnare än ett bulgariskt rödvin….
Självklart måste vi ha kvar frisparkarna i fotboll, hur skulle annars Zlatan et consortes bli kompenserade efter att överjordiskt skickligt ha simulerat en skada vid ett för blotta ögat oskönjbart överfall?

Sidor

Anders Lundqvist
Bild för Anders Lundqvist

Det är väl dags att avsluta och begrava den här tråden. TS låter sig inte övertygas om att paret gjort fel och att det blir konsekvenser av detta. Spydigheter haglar från flera håll. Vi borde kunna hålla vår älskade sysselsättning högre än så!

Sidor

Jan-Olof Hegethorn

Philip Berggren skrev:


Jan-Olof Hegethorn skrev:


Philip Berggren skrev:


Leif Lundberg skrev:


Skulle domslutet kunna bli 3♠= (med motivering att huvudlösa bud inte var tillåtna) och en procedurbestraffning?

Nej, för då hade ni fått en bättre score än den som uppåddes vid bordet.

Vad tjänar bridge som tävling/sport på dessa diskussioner?
Har man hoppat 8.90m så har man.
Att dissektera uppförande under utförande tillför så många variabler att resultatet ”aldrig” kommer att uppnå nå någon total rättvisa för hela gruppen av deltagare.

/janne

Så du menar att om man har två meters övertramp i längdhopp och får resultatet 8.90m så ska resultatet räknas?

Det är helt sant att någon totalt objektiv rättvisa för hela fältet sällan går att uppnå. Det enda vi kan vara säkra på är att det korrigerade resultatet i denna typ av fall ALLTID är mer rättvist mot fältet än det resultat som uppnåtts genom att spelarna inte följt spelets regler.

Du frågar vad tjänar bridge som tävling/sport på dessa diskussioner. Mitt svar är helt enkelt om vi ska ha någon rätt att kalla oss sport där vi bedriver rättvis tävlingsverksamhet där alla spelar på lika villkor så ska vi inte tillåta att några spelare fuskar till sig fördelar. Oavsett om detta varit medvetet, omedvetet eller mot bättre vetande. Och det är bara genom att få upp diskussionerna till ytan som vi kan få spelare att sluta agera på det sätt som exemplifierats i denna tråd…tro mig det är ingen unik situation som presenterats i tråden utan händer HELA TIDEN. Det handlar bara om att en för stor del av bridgespelarna inte är medvetna om att de bryter mot reglerna i sitt sätt att agera och då blir det dålig stämning när någon påpekar att ens invanda förfarande inte är korrekt. En reaktion som jag har förståelse för eftersom jag tror att det enbart är en ytterst liten del av spelarna som medvetet försöker fuska till sig fördelar, de allra flesta vill spela rätt och riktigt.

Oops! resultatet i bedömningssporten säger att kvaliteten på spelaren alltid spelar hem 7NT medans nickepicke som drar i sina kort knappast får i ihop mer än 6stick.
Rättvisa för vem?

/janne
(jag vet vilken kategori jag tillhör)
(och att hoppa långt med hjälp av domare som hjälper dig funkar i fler grenar än bridge för resultat)

Sidor

Philip Berggren

Jan-Olof Hegethorn skrev:

Oops! resultatet i bedömningssporten säger att kvaliteten på spelaren alltid spelar hem 7NT medans nickepicke som drar i sina kort knappast får i ihop mer än 6stick.
Rättvisa för vem?

/janne
(jag vet vilken kategori jag tillhör)
(och att hoppa långt med hjälp av domare som hjälper dig funkar i fler grenar än bridge för resultat)

Brukar det hända ofta att man vid normalt spel gör 7NT eller knappt tar sex stick på samma bricka? Finns inget fall där en sådan bedömning blir gjord så bara lägg ner dumheterna.

Din fråga är helt obegriplig utifrån de förutsättningarna och grundar sig inte i någon som helst rimlighet.

Sidor

Jan-Olof Hegethorn

Philip Berggren skrev:


Jan-Olof Hegethorn skrev:

Oops! resultatet i bedömningssporten säger att kvaliteten på spelaren alltid spelar hem 7NT medans nickepicke som drar i sina kort knappast får i ihop mer än 6stick.
Rättvisa för vem?

/janne
(jag vet vilken kategori jag tillhör)
(och att hoppa långt med hjälp av domare som hjälper dig funkar i fler grenar än bridge för resultat)

Brukar det hända ofta att man vid normalt spel gör 7NT eller knappt tar sex stick på samma bricka? Finns inget fall där en sådan bedömning blir gjord så bara lägg ner dumheterna.

Din fråga är helt obegriplig utifrån de förutsättningarna och grundar sig inte i någon som helst rimlighet.

Sidor

Logga in för att kommentera