Forum » Tävlingsledare och domslut » OK med 2-kl-öppning med 13 hp och 11 spelstick?

OK med 2-kl-öppning med 13 hp och 11 spelstick?

6 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Roland Johansson
OK med 2-kl-öppning med 13 hp och 11 spelstick?

Kanske rätt forum…

I boken Standard Bidding with SAYC finns på sidan 91 en hand beskriven där spelare som öppnat med 2 kl fått sina resultat korrigerade p.g.a. öppningen. Bokens författare när en förhoppning om ett universellt svar på frågan, OK eller inte, skall dyka upp innan boken kommer ut, 2005. Enligt en av författarna har det ännu inte nåtts någon universell överenskommelse. Vad skulle hända om jag i Sverige/Europa skulle öppna med 2-kl (enda krav enligt SAYC)? Korrigering?

AKQT985432, 2, A4, -

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Här har du exakt vad som gäller i USA. I Sverige är jag ganska säker på att du får öppna med 2 enda krav så länge du kan göra utgång till en partner som inte har till ett svar på ditt öppningsbud.

http://web2.acbl.org/documentlibrary/rulings/Opening-2-Clubs-with-Tricks-Not-Points.pdf

Lycka till med bridgen

/Mikael Westerlund

Björn Ohlsson

Du kan öppna med 2kl med vilka händer du vill, så länge du kan förklara för motståndarna vilka händer det kan innehålla.

Vilka händer kan 2kl innehålla om det förklaras som ’enda krav’? ’Enda krav’ är inte väldefinierat så det kan man inte svara på.

Om ett konventionellt 2kl inte lovar 15hp, 18hfp eller kräver till utgång så prickbelastas det, men det är fortfarande tillåtet.

/B

Philip Berggren

Björn Ohlsson skrev:


Du kan öppna med 2kl med vilka händer du vill, så länge du kan förklara för motståndarna vilka händer det kan innehålla.

Vilka händer kan 2kl innehålla om det förklaras som ’enda krav’? ’Enda krav’ är inte väldefinierat så det kan man inte svara på.

Om ett konventionellt 2kl inte lovar 15hp, 18hfp eller kräver till utgång så prickbelastas det, men det är fortfarande tillåtet.

/B

Enda krav är väldigt väldefinierat i min värld. ”Vi ska spela minst utgång”. Spelar man Endakrav eller t.ex. 20-21/22-24 NT i 2kl deklarerar man det. Det innebär att om paret ofta stannar under utgång när man inte har NT handen kan man inte längre deklarera enda krav.

Peter Swensson

Philip Berggren skrev:


Björn Ohlsson skrev:


Du kan öppna med 2kl med vilka händer du vill, så länge du kan förklara för motståndarna vilka händer det kan innehålla.

Vilka händer kan 2kl innehålla om det förklaras som ’enda krav’? ’Enda krav’ är inte väldefinierat så det kan man inte svara på.

Om ett konventionellt 2kl inte lovar 15hp, 18hfp eller kräver till utgång så prickbelastas det, men det är fortfarande tillåtet.

/B

Enda krav är väldigt väldefinierat i min värld. ”Vi ska spela minst utgång”. Spelar man Endakrav eller t.ex. 20-21/22-24 NT i 2kl deklarerar man det. Det innebär att om paret ofta stannar under utgång när man inte har NT handen kan man inte längre deklarera enda krav.

Var hittar du den definitionen utanför din inre värld?

Björn Sörling

Philip Berggren skrev:


Björn Ohlsson skrev:


Du kan öppna med 2kl med vilka händer du vill, så länge du kan förklara för motståndarna vilka händer det kan innehålla.

Vilka händer kan 2kl innehålla om det förklaras som ’enda krav’? ’Enda krav’ är inte väldefinierat så det kan man inte svara på.

Om ett konventionellt 2kl inte lovar 15hp, 18hfp eller kräver till utgång så prickbelastas det, men det är fortfarande tillåtet.

/B

Enda krav är väldigt väldefinierat i min värld. ”Vi ska spela minst utgång”. Spelar man Endakrav eller t.ex. 20-21/22-24 NT i 2kl deklarerar man det. Det innebär att om paret ofta stannar under utgång när man inte har NT handen kan man inte längre deklarera enda krav.

’Enda Krav’ är inte samma som ’Enda utgångskrav’.

Logga in för att kommentera