Forum » Tävlingsledare och domslut » Fel rött kort

Fel rött kort

3 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Anders Lundqvist
Bild för Anders Lundqvist
Fel rött kort

Detta har hänt min partner två gånger:

Hon har för avsikt att lägga ett stoppkort, men lägger av misstag ”dubbelt” istället.
Hon tar sen 1- 2 sekunder på sig innan hon avger sitt färgbud. Första gången hann nästa i tur bjuda innan hon fick ner sitt kort och då blev det väldigt svårt för TL att döma. Andra gången hann hon byta till ”stopp” innan budgivningen hann gå vidare. Här dömde TL snabbt utan att tveka. Jag har tillsvidare avrått min partner från att lägga stoppkort. Men jag undrar vad som egentligen gäller i de två fallen ovan och även i det tredje fallet, då dubbelt + bud läggs innan budgivningen hinner gå vidare.

Ergo:
1. X, byter till STOPP

  1. X + färgbud, byter X till stopp

  2. X följt av färgbud, ”Dubblaren” som tror hon lagt STOPP avger färgbud

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Det är egentligen väldigt enkelt…hon har aldrig haft för avsikt att bjuda dubbelt utan lag 25A gäller och så länge hennes partner inte har hunnit bjuda får hon ändra sitt felgrepp till det avsedda, dvs ändra dubbelt till stopp, och sen bjuda sitt hoppande bud.

Skulle MTV ha bjudit återtas helt enkelt detta bud men informationen från det återtagna budet är OI för er sida men TI för deras sida.

Det är samma sak i båda dina scenarion.

Anders Lundqvist
Bild för Anders Lundqvist

Tack för snabbt och välformulerat svar. Tilläggas bör att det också dömdes så… (i första fallet efter en lång palaver med flera ”second opinions”…)

Logga in för att kommentera