Felaktigt bud

10 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Lars Gustavsson
Bild för Lars Gustavsson
Felaktigt bud

Jag började budgivningen med 1Kl upptäckte att jag bjudit fel innan nästa spelare bjudit, får jag då ändra mitt bud. TL sade att jag ej får ändra mitt bud. Hur är det??

Stefan Andersson

Du får ändra. Samma sak hände mig häromveckan. Jag ändrade inte. TL upplyste mig då att jag visst hade fått ändra.
Bra att veta.

Peter Nohrén

Beror det inte på om det felaktiga budet berodde på ”felgrepp” eller ”feltänk”? Ok att ändra efter felgrepp, men inte efter feltänk.

Jan Eric Larsson
Bild för Jan Eric Larsson

Nej, så enkelt är det inte.

Om man har greppat fel i budlådan (du ville bjuda 1 men fick bara med dig 1) och tävlingsledaren bedömer att det är ett felgrepp (till exempel, genom att fråga dig och titta på din hand), och partnern inte har hunnit bjuda, då får du ändra dig.

Men om du har tänkt fel, eller ändrar dig när du bjudit, får du inte ändra budet (till exempel, när du bjudit 1 ser du att din spader är längre, och att du borde öppnat 1).

Detta är upp till tävlingsledarens bedömning.

Så svaret är inte ja eller nej, utan det beror på situationen.

Jan Eric Larsson
Bild för Jan Eric Larsson

Stefan Andersson skrev:


Du får ändra. Samma sak hände mig häromveckan. Jag ändrade inte. TL upplyste mig då att jag visst hade fått ändra.
Bra att veta.

Nej, du kan inte dra en sådan slutsats av detta. Det är flera olika lagar som gäller. Det beror på om det var ett mekaniskt felgrepp eller ett feltänk.

Om man som spelare inte kan lagarna, ska man inte dra några generella slutsatser av ett domslut. Man måste få med hela resonemanget.

Bo Gullefors
Bild för Bo Gullefors

Lars Gustavsson skrev:


Jag började budgivningen med 1Kl upptäckte att jag bjudit fel innan nästa spelare bjudit, får jag då ändra mitt bud. TL sade att jag ej får ändra mitt bud. Hur är det??


Om du bjöd fel och hinner ändra budet ”utan tankepaus” så får du göra det (Lag 25). Men att du som du skriver ”upptäckte att jag bjudit fel innan nästa spelare bjudit” tyder på det trots allt kanske fanns en tankepaus. Ansåg TL att du inte ändrat budet omedelbart och därför sade att du inte får ändra budet? Om man tar upp fel budkort ser man det i regel innan eller just då man skall lägga kortet på bordet och då omdelbart (utan tankepaus) byter till det rätta.
Tomas Gustafsson
Bild för Tomas Gustafsson

Bo Gullefors skrev:


Lars Gustavsson skrev:


Jag började budgivningen med 1Kl upptäckte att jag bjudit fel innan nästa spelare bjudit, får jag då ändra mitt bud. TL sade att jag ej får ändra mitt bud. Hur är det??


Om du bjöd fel och hinner ändra budet ”utan tankepaus” så får du göra det (Lag 25). Men att du som du skriver ”upptäckte att jag bjudit fel innan nästa spelare bjudit” tyder på det trots allt kanske fanns en tankepaus. Ansåg TL att du inte ändrat budet omedelbart och därför sade att du inte får ändra budet? Om man tar upp fel budkort ser man det i regel innan eller just då man skall lägga kortet på bordet och då omdelbart (utan tankepaus) byter till det rätta.

Bo, varför sprida felaktigheter? Du verkar ju inte kunna detta. Se vad Jan-Eric svarar ovan.
Varför?
Philip Berggren

Bo Gullefors skrev:


Lars Gustavsson skrev:


Jag började budgivningen med 1Kl upptäckte att jag bjudit fel innan nästa spelare bjudit, får jag då ändra mitt bud. TL sade att jag ej får ändra mitt bud. Hur är det??


Om du bjöd fel och hinner ändra budet ”utan tankepaus” så får du göra det (Lag 25). Men att du som du skriver ”upptäckte att jag bjudit fel innan nästa spelare bjudit” tyder på det trots allt kanske fanns en tankepaus. Ansåg TL att du inte ändrat budet omedelbart och därför sade att du inte får ändra budet? Om man tar upp fel budkort ser man det i regel innan eller just då man skall lägga kortet på bordet och då omdelbart (utan tankepaus) byter till det rätta.

Jag tror att du läser i den gamla lagboken. ”Utan tankepaus” är borttaget i de nya lagarna. Det spelar således inte alls någon roll om det skett en tankepaus eller ej. Det väsentliga är om din partner har bjudit eller inte samt att TL är övertygad om att ditt bud inte beror på ett fel utan enbart på felgrepp i budlådan.

OBS! ”Utan tankepaus” i den gamla lagarna syftade inte på tiden från att budet avgetts tills dess att du ville ändra utan från dess att du upptäckte felaktigheten. Dvs det kan gått lång tid mellan budet och ändringen, men kort tid mellan insikten om missgreppet och begäran att ändra.

Anders Eriksson

Utan eftertanke hade nog varit en bättre översättning i gamla lagboken.
Men nu gäller 2017 års lagar och då finns ingen tankepaus nämnd. Innan partnern har bjudit är det som gäller om så det tar tio minuter för MTV att bjuda spelar ingen roll.
Men det ska vara ett felgrepp i budlådan, kommer du på att ni bytt i systemet och därför skulle bjudit t.ex. 1 istället för 1 får du inte ändra.

Bo Gullefors
Bild för Bo Gullefors

Tack Jan-Eric Larsson, Philip Berggren och Anders Eriksson för att ni har klargjort vad som är tillåtna och otillåtna ändringar av bud. I mitt inlägg utgick jag från min minnesbild av lag 25 från 2007, men den lagen har ändrats betydligt i Lagar för tävlingsbridge 2017. Jag ber om ursäkt ifall mitt inlägg kan ha skapat någon oklarhet.

Logga in för att kommentera