Forum » Tävlingsledare och domslut » otillräckligt bud

otillräckligt bud

8 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Marian Svensson
otillräckligt bud

nord 1 ru
öst 1 hjärter
syd 1 hjärter

s ändrar till dubbelt

tävlingsledaren tillkallas.

vad gäller ???

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Det beror på vad dubbelt visar… Men högst troligt får syd byta ut sin dubbling mot valfritt regelrätt bud och Nord är avstängd resten av budgivningen. Om ÖV blir spelförare får ÖV förbjuda nord att spela valfri färg första gången nord är inne.

Läs lagarna 27C och 27B3, där står exakt vad som gäller.

Thomas Winther

Problemet är att man inte tillkallade TL när Syd bjöd 1 hj.
Syd tog fel i budlådan, man avsåg att bjuda 1 sp, men fick upp 1hj. Innan partnern bjudit (Nord), får man ändra till det budet man avsåg att bjuda - det vill säga 1 sp. Så har problemet delgivits mig per telefon.

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Thomas Winther skrev:


Problemet är att man inte tillkallade TL när Syd bjöd 1 hj.
Syd tog fel i budlådan, man avsåg att bjuda 1 sp, men fick upp 1hj. Innan partnern bjudit (Nord), får man ändra till det budet man avsåg att bjuda - det vill säga 1 sp. Så har problemet delgivits mig per telefon.

I så fall är det ju inget otillräckligt bud, vilket frågan gällde.

Marian Svensson

syd har kn 9 2 i spader
tror inte han tänkt bjuda spader

Ola Brandborn

Marian Svensson skrev:


syd har kn 9 2 i spader
tror inte han tänkt bjuda spader


Det beror väl vad 1 sp betyder? Jag spelar som att det är överföring till 1 NT (preliminärt, har en del sällsynta starka händer med) i detta läge.
Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Ola Brandborn skrev:


Marian Svensson skrev:


syd har kn 9 2 i spader
tror inte han tänkt bjuda spader


Det beror väl vad 1 sp betyder? Jag spelar som att det är överföring till 1 NT (preliminärt, har en del sällsynta starka händer med) i detta läge.

Edit: Tänkte fel…

Känns fortfarande otroligt dock att man nu vill bjuda dubbelt över 1Hj istället för att bjuda 1Sp om det var 1Sp som var det avsedda budet hela tiden. Om 1Sp är trf till 1NT så visar väl dubbelt oftast spader nu? dvs de händer man säger dubbelt med nu ville aldrig bjuda 1Sp.

Så det är fortfarande något väldigt skumt med att vilja ändra till dubbelt om man avsåg bjuda 1Sp, vilket får mig att tro att avsikten var att bjuda 1Hj hela tiden.

Lars Nilsson
Bild för Lars Nilsson

Henrik Johansson skrev:


Ola Brandborn skrev:


Marian Svensson skrev:


syd har kn 9 2 i spader
tror inte han tänkt bjuda spader


Det beror väl vad 1 sp betyder? Jag spelar som att det är överföring till 1 NT (preliminärt, har en del sällsynta starka händer med) i detta läge.

Edit: Tänkte fel…

Känns fortfarande otroligt dock att man nu vill bjuda dubbelt över 1Hj istället för att bjuda 1Sp om det var 1Sp som var det avsedda budet hela tiden. Om 1Sp är trf till 1NT så visar väl dubbelt oftast spader nu? dvs de händer man säger dubbelt med nu ville aldrig bjuda 1Sp.

Så det är fortfarande något väldigt skumt med att vilja ändra till dubbelt om man avsåg bjuda 1Sp, vilket får mig att tro att avsikten var att bjuda 1Hj hela tiden.


Va? Menar du Henrik att en bridgespelare säger annat än det han tänkte, är det möjligt….
Logga in för att kommentera