Forum » Tävlingsledare och domslut » Alert av hoppande HF-bud

Alert av hoppande HF-bud

15 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Tage Ericsson
Alert av hoppande HF-bud

Öppning 1HF. Inkliv 2-läget. Ska hopp till 3 i HF visande max 9 HP och 4-stöd alerteras?

Peter Nohrén

Ja.

Lars-Göran Larsson

Peter Nohrén skrev:


Ja.


Märkligt. Eftersom det aldrig skulle hända i en svensk elittävling eller, för den delen, vid EM/VM så undrar jag över motivet.
Det kanske är som du skriver men eftersom lagarna är / ska vara lika för alla, skriver jag ”märkligt”.
Dan Bylund

Svenska och internationella regler skiljer sig åt, men här förutsätts limithöjningar vara standard och därför ska en svagare dubbelhöjning alerteras (se ostört exempel under naturliga bud i alerteringsregler). Jag tycker då att det är sunt då man kan passa lugnt med gränshänder efter en icke-alerterad dubbelhöjning.

Lars-Göran Larsson

Tack, Dan. Är väl gaggig både på ena och andra sättet för jag kollade nämnda sida men missade notisen. Och vad jag tycker om detta har ingen intresse av, dock kan jag stryka ”märkligt” om saken, så tack.

Bengt-Göran Olofsson

Vad är Limit? Är det invit till utgång eller visar det 10-12? Jag har alltid varit av åsikten att räkna HP har gjort att så få förstår Bridge. Frågan som ställdes var om man med 4stöd och max nio hp ska alertera tycker jag inte går besvara , klart att har man 4-6 så ska man alertera men visst måste man få invitera med 8-9 med fördelning ( och kalla det Limit)?

Martin Lindfors
Bild för Martin Lindfors

Det definieras inte så det är upp till tolkning. Alla typer av bud som inte är pass eller rent avlägg är i någon mening invit till utgång. För mig är limit något i stil med att man alltid accepterar med en kung extra. Om det finns händer en kung över minimum som man passar höjningen på, då är det inte limit.

Dan Bylund

Ja, vad är limit egentligen? I tolkningshjälpen står det 10-12, men sedan måste man givetvis få värdera sina kort. I mina ögon spelar man hursomhelst inte limit om man i sin arsenal har tillgång till ett bud som utgör en starkare utgångsinvit än dubbelhöjningen.

Björn Sörling

Fast det ställer till det om man t.ex. har limit i kombination med splinter/fit-jumps. Limit kan ju vara starkare honnörsmässigt, där ett fördelningsbaserat bud kan vara starkare stickmässigt.

Kxx Kxxx Kxx Kxx

jämfört med

Qxxx - xxx AQJxxx

Lars-Göran Larsson

”Märkligt”. Ingen blir klokare vare sig på, med eller utan, alertingen. Inte de som ”artigt” alltid alerterar eller de som aldrig alerterar trumfhöjning.

Ola Brandborn

Jag tycker man angriper frågan på fel sätt. Vad sägs om att i stället tänka:

1 Hj-2 Hj: Betyder 2 Hj något annat än att ”Hjärter är en bra färg och tvåläget är nog en lagom nivå, men bjud du vidare om du har tillräckliga tillägg” så allertera, annars inte.

1 Sp-3 Sp: Dito, allertera om 3 spader betyder något annat än ”Passa om du känner för det, bjud vidare om du känner för det, jag bryr mig inte, treläget är nog för mig en lagom nivå om du har en normaldålig öppningshand ”.

Så kan vi slippa alla diskussioner om 4-stöd eller 3-stöd, exakta HPs hit och dit. För vår limithöjning är ju beroende på bland annat på hur lätt vi öppnar.

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Begriper Inte varför man ska behöva alertera en naturlig höjning oavsett styrka. Man får väl fråga helt enkelt, om bara folk lär sig fråga på rätt sätt blir det aldrig några OI-problem.

Jan-Olof Hegethorn

Henrik Johansson skrev:


Begriper Inte varför man ska behöva alertera en naturlig höjning oavsett styrka. Man får väl fråga helt enkelt, om bara folk lär sig fråga på rätt sätt blir det aldrig några OI-problem.

Problemet som dyker upp är när limithöjningen föregås av viss betänketid som är svårspecifierad i längd-tid, svårförklarad utan fasta poänggränser. men utfrågning av paret bör avslöja OI.

/janne

Mårten Gustawsson

Bengt-Göran Olofsson skrev:


Vad är Limit? Är det invit till utgång eller visar det 10-12? Jag har alltid varit av åsikten att räkna HP har gjort att så få förstår Bridge. Frågan som ställdes var om man med 4stöd och max nio hp ska alertera tycker jag inte går besvara , klart att har man 4-6 så ska man alertera men visst måste man få invitera med 8-9 med fördelning ( och kalla det Limit)?


Utgångspunkten bör vara att deklarationskort, alerteringar och förklaringar finns/görs för att hjälpa motståndarna. För att hjälpa motståndarna bör man använda ett språk som de förstår. I Bridge är det gemensamma språket för styrka hp - Vare sig man tycker att hp är beskrivande eller ej och vare sig man ens tycker om hp eller ej.

Man bör därför helst förklara bud i ett ungefärligt hp-intervall. Till exempel ”Svagt” är en oduglig förklaring.

Egentligen är det inte bra att förklara med namn på konventioner. Den enes ”Limit” behöver inte vara BG:s ”Limit”. Men om man ändå förklarar med ett konventionsnamn får man anpassa sig till det normala. Det vill säga förklarar man ”Limit” bör handen innehålla 10-12 hp. Om inte gör en annan förklaring!

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Jag avskyr orden Limit och Svagt.
Tycker man kan benämna det som ”det är invit” eller ”det är spärr”

Benämner man det som invit så förväntas partnern lägga på till utgång om det finns tillägg till öppningen. Sedan om inviten består av 5 HP och 6-stöd i eller om det är 12 halvdåliga HP och 3-stöd. Det får den som bjuder budet bestämma själv.
Som sagt, för en invit så räknar man med att partnern lägger på till utgång om hen inte har minimum.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Logga in för att kommentera