När man som TL ska meddela ett domslut, när är det som mest optimalt att göra detta? I en lagmatch, är det bättre att vänta till jämförelsen eller är det viktigare att spelarna för domslutet så snart som möjligt, och då som TL störa mitt i en bricka? I en partävling känns det lite klumpigt att behöva störa spelet vid ett bord där motståndarna inte har något med saken att göra.; är det bättre att försöka vänta till rondbyte om möjligt? Känns som dock som att det kan bli lite rörigt.
Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Rekryteringskedjan
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior
Jag som spelare vill ha domslutet så fort det är avgjort.
/janne
Vi kan väl börja med när man inte skall leverera ett domslut, och det är under pågående spelföring.
I övrigt är det nog svårt att generalisera. Det beror helt på vilken typ av domslut det är och hur man förväntar sig att spelarna kommer att reagera.
Är det ett helt okontroversiellt beslut som man vet att spelarna kommer att acceptera rakt av ser jag inga problem att leverera det i princip när som helst (förutom under pågående spelföring då).
Är det däremot ett domslut där jag förväntar mig att någon kommer att ha synpunkter eller bli upprörd så väntar jag tills jag har tid att prata med spelaren ordentligt. Det kan även vara så att jag levererar domslutet vid olika tidpunkter till de olika parterna. I framför allt partävling sitter de ju sällan kvar vid samma bord när domslutet lämnas.
Man får ha lite fingertoppskänsla helt enkelt.
fingertoppsrättvisakänsla beroende på vilka parterna är?
/janne
Skulle vilja lägga till att om jag är medveten om att domslutet kommer att ha stor betydelse för resultatet i en utslagsmatch eller avgörande match för uppflyttning/nedflyttning i seriespel brukar jag meddela lagen så snart som domslutet är fattat, men då ej under pågående spelföring. Spelarna behöver ju veta om de behöver ta igen många IMP eller inte så att de kan avgöra om de vill ta lite större risker eller inte för att ta igen ett större underläge. Vill undvika problematiken att laget som förlorar matchen säger ”hade jag vetat domslutet hade jag valt att göra X istället”.
Åtminstone vänta till brick/rond byte förväntar jag mig.
Störa mitt i en budgivning eller spelföring/försvar är ju inte så bra.
Annars så snart som möjligt om det kan ha påverkan på fortsättningen.