Forum » Tävlingsledare och domslut » Alertering efter 2 kl - enda krav

Alertering efter 2 kl - enda krav

13 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Åsa Andersson
Bild för Åsa Andersson
Alertering efter 2 kl - enda krav

Det är väldigt vanligt att budet 2 kl, på deklarationen, förklaras som - enda krav/20-21 NT -, sangtillägget trodde jag var ett förtydligande för att det kan bli pass ”mitt i budgivningen”.

Men om det bara står - 2kl = enda krav -och budgivningen går 2kl - 2 ru - 2 hj! 2kl o 2 ru alerterades. Det visade sig att 2 hj var naturligt och okrav. Om man ville kräva till utgång hoppade man till 3 hj.

Ska 2 hj alerteras som okrav eller ska det stå rondkrav som förklaring på öppningsbudet för att väcka motståndarna?

Förvirrad
V-ås-åsa

Thomas Ålander

Åsa Andersson skrev:


Det är väldigt vanligt att budet 2 kl, på deklarationen, förklaras som - enda krav/20-21 NT -, sangtillägget trodde jag var ett förtydligande för att det kan bli pass ”mitt i budgivningen”.

Men om det bara står - 2kl = enda krav -och budgivningen går 2kl - 2 ru - 2 hj! 2kl o 2 ru alerterades. Det visade sig att 2 hj var naturligt och okrav. Om man ville kräva till utgång hoppade man till 3 hj.

Ska 2 hj alerteras som okrav eller ska det stå rondkrav som förklaring på öppningsbudet för att väcka motståndarna?

Förvirrad
V-ås-åsa

Vill minnas att när jag lärde mig 2kl - 2 ru - –, så var 2hj krav och 3 hj okrav, för att större utrymme för ev slamundersökning skulle finnas. (Men jag kan minnas fel.)

Lars Adie

Åsa Andersson skrev:


Det är väldigt vanligt att budet 2 kl, på deklarationen, förklaras som - enda krav/20-21 NT -, sangtillägget trodde jag var ett förtydligande för att det kan bli pass ”mitt i budgivningen”.

Men om det bara står - 2kl = enda krav -och budgivningen går 2kl - 2 ru - 2 hj! 2kl o 2 ru alerterades. Det visade sig att 2 hj var naturligt och okrav. Om man ville kräva till utgång hoppade man till 3 hj.

Ska 2 hj alerteras som okrav eller ska det stå rondkrav som förklaring på öppningsbudet för att väcka motståndarna?

Förvirrad
V-ås-åsa

2Hj som okrav i detta läge ska alerteras, det är ett ovanligt tempo som inte är lätt att förstå utan alert.

Vad som står i systemdeklarationen har ingen betydelse för om du ska alertera eller inte.

Stefan Andersson

Min vän spelade mixed SM och öppnade med 2kl enda krav med 7 korts ruter och inte många poäng. Partnern bjöd 2 ru varpå alla passade.

Lars Adie

Stefan Andersson skrev:


Min vän spelade mixed SM och öppnade med 2kl enda krav med 7 korts ruter och inte många poäng. Partnern bjöd 2 ru varpå alla passade.

Ja då ska det självklart stå och förklaras som enda krav eller svagt med ruter.

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Lars Adie skrev:


Stefan Andersson skrev:


Min vän spelade mixed SM och öppnade med 2kl enda krav med 7 korts ruter och inte många poäng. Partnern bjöd 2 ru varpå alla passade.

Ja då ska det självklart stå och förklaras som enda krav eller svagt med ruter.

Inte om det inte är en explicit eller implicit överenskommelse, utan en psyk eller ett felbud i tron att man spelade med multi 2kl.

Stefan Andersson

En klassisk psyk…

Philip Berggren

Åsa Andersson skrev:


Det är väldigt vanligt att budet 2 kl, på deklarationen, förklaras som - enda krav/20-21 NT -, sangtillägget trodde jag var ett förtydligande för att det kan bli pass ”mitt i budgivningen”.

Men om det bara står - 2kl = enda krav -och budgivningen går 2kl - 2 ru - 2 hj! 2kl o 2 ru alerterades. Det visade sig att 2 hj var naturligt och okrav. Om man ville kräva till utgång hoppade man till 3 hj.

Ska 2 hj alerteras som okrav eller ska det stå rondkrav som förklaring på öppningsbudet för att väcka motståndarna?

Förvirrad
V-ås-åsa

Det är ett naturligt bud som dina motståndare inte rimligtvis kan förstå är passbart när 2C var enda krav och bör således alerteras. I min värld spelar de inte ens enda krav om man systemenligt kan passa på 2H ochbör deklarera något annat.

Leif Malvefors
Bild för Leif Malvefors

Stefan Andersson skrev:


Min vän spelade mixed SM och öppnade med 2kl enda krav med 7 korts ruter och inte många poäng. Partnern bjöd 2 ru varpå alla passade.

En gammal goding från 70-80 talet.
Tyvärr så prövade vingarna detta i en seriematch.
De fick 2 ruter dubblat och trodde man skulle skrämma med att bjuda 3 ruter. Dubbelt igen och sedan det sista skrämskottet RD. Blev visst att betala ut 2800 enligt den gamla tariffen.

Stefan Andersson

Till saken hör att min vän fick en ren botten när trissing stod.

Lars Adie

Stefan Andersson skrev:


En klassisk psyk…

Ja, men det var inte vad frågan gällde Smile

Ola Brandborn

Sista (notera: sista) gången jag provade att öppna 2 Kl enda krav med svag ruterfärg som psyk gick budgivningen 2 Kl - 7 NT. Det gick inte hem.

Johan Bjurström

Jag kommer ihåg från ungdomsåren att en vän öppnade med 2K enda krav. Partnern bjöd 2R som 2K-öppnaren sade pass på. Sista hand anade ugglor i mossen och bjöd något. 2K-öppnaren sa nu dubbelt och kontraktet gick för nåt fyrsiffrigt belopp. 2K-öppnaren hade förstås till sitt öppningsbud. Dubbelbluff Smile

Logga in för att kommentera