Forum » Tävlingsledare och domslut » Eftertankens kranka blekhet

Eftertankens kranka blekhet

9 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson
Eftertankens kranka blekhet

Igår begärde spelföraren något från bordet, vi spelade med skärmar så jag hörde inte vad men eftersom träkarlen plockade fram en hacka från J75 lade jag liten från K1063. Nu säger spelföraren att hon sagt ”knekten” (vilket stämmer enligt min partner) och jag kallar på tävlingsledaren som kommer och säger att hon får spela knekten men jag måste fortfarande lägga min hacka. Jag protesterar mot det orimliga men han står på sig (utan att kolla i lagboken) och kontraktet går hem vilket det inte gjort annars.

Nu får jag ett SMS från tävlingsledaren att han hade fel och att jag skulle fått ändra mitt kort. Däremot skriver han inte vad vi skall göra åt det så istället frågar jag vad som är rimligt (eller om det finns en lag som reglerar virriga tävlingsledare).

Edit: Kontraktet borde gått hem även om jag täcker knekten men det är långt ifrån säkert med tanke på spelförarens andra spelföringar.

Tommy Andersson
Bild för Tommy Andersson

Lag 82

C. Tävlingsledarens misstag
Om ett domslut har gjorts, som tävlingsledaren så småningom anser vara felaktigt, och om ingen rättelse möjliggör att brickan blir poängsatt på normalt sätt, skall tävlingsledaren utdela korrigerad poäng och anse båda sidorna vara icke-felande.


Beroende på hur given såg ut skulle man kunna dela ut ett resultat som låter er ta straff på brickan medan spelföraren fortfarande får gå hem.

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Tommy Andersson skrev:


Beroende på hur given såg ut skulle man kunna dela ut ett resultat som låter er ta straff på brickan medan spelföraren fortfarande får gå hem.

Resultatet i matchen skulle alltså kunna bli tex 14-8.

Tommy Andersson
Bild för Tommy Andersson

Ja man kan under vissa omständigheter dela ut mer än 100% då man har två icke-felande sidor.

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

16,78 - 7,49 orsakade jag en match att sluta i Oostende för 3 år sedan Wink

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Henrik Johansson skrev:


16,78 - 7,49 orsakade jag en match att sluta i Oostende för 3 år sedan ;=)

Nu rubbades mina cirklar lite, menar du att du först avgett ett felaktigt domslut?

C. Tävlingsledarens misstag
Om ett domslut har gjorts, som tävlingsledaren så småningom anser vara felaktigt,”

Trodde du hade rivit ut den sidan i lagboken.

Tomas Gustafsson
Bild för Tomas Gustafsson

Var det 20-0 skala, Henrik? Smile / TomasG

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Hade det vara varit lagboken hade allt varit frid och fröjd…missade en detalj i skärmreglementet.

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Tomas Gustafsson skrev:


Var det 20-0 skala, Henrik? Smile / TomasG

Sällan det delades ut decimaler med 25-0 skalan….

Logga in för att kommentera