Forum » Juniorbloggen » Juniorlägret

Juniorlägret

1 inlägg / 0 nya
Simon Hult
Juniorlägret

Efter en mycket trevlig helg sitter man nu på tåget för att klara av sista veckan av praktiken i Göteborg. Extra kul med lägret denna gång var att de dök upp flera nya ansikten bland annat från Varberg. Verkar som att de är på gång att komma allt fler juniorer därifrån. Kul!

P-O Hade som vanligt varit inne och ställt till de för oss på dom flesta givar. Man vill ju inte missa en ”P-O giv” när den kommer så därför början man kolla efter faror på alla brickor. Än så länge har de inte varit någon P-O giv där man bara är i delkontrakt men de kanske kommer. Själv kom jag i 3NT och hade sättningen AQ106x till 875. Var helt övertygad att de var en P-O giv. Efter att jag tänkt säkert 6-7 min utan att spela ett kort spelade jag på och märkte till min besvikelse att alla spelsätt gav 10 stick.

En annan giv som jag tyckte var väldigt intressant var när jag drog upp följande

KJxx AK9x Kx A9x

En trevlig 18 poängare andra hand i grönt mot rött öppnar ni med 1kl minst 2.
1NT till vänster som lovar 15-18. Partnern bjuder 2kl som visar hjärter och en färg till. 5Ruter! till höger. Hur sitter detta? I rött mot grönt hoppar motstådaren till 5ruter efter att ha passat i förhand. Han har nog 8-9 ruter han har nog inte A tänkte jag. De är nog ganska troligt att detta kommer gå hem därför bjöd jag 5hj. Inte varje dag man offrar sig med 18 balans. NT handen dubblade och efter Ruter A ut dyker bordet upp med Q10xxx 8xxxx - Q10x Trots 4-0 i hjärter gick det bara en bet efter att jag slutspelat NT handen i trumf för favör. Han som bjöd 5ruter hade x - J10xxxxxx Jxxx. 5Ruter var inga problem så länge man slog rutermasken. -100 istället för -600 Smile Ibland har man tur.

På fredag kvällen när genomgången var slut passade det yngre laget på att utmana oss äldre på en lagmatch på 8 brickor. Jag fick då följande kort AJ10x KQxx xx Qxx
1kl började jag med 1hj av Eken som visar spader 2Spader sa jag och 4kl renons av eken. Jag hade visat 11-13 balans. Även om klöver dam är bortkastad så har jag ganska trevliga kort i övrigt. 4hj testade jag och partnern gick ner i 4spader. Jag passade vilket inte var rätt när eken hade K9xxxx Axx Kxx - och ruter A satt på plats. Vid andra bordet hade man inga som helst problem att bjuda slam. Efter att vi jämfört var de exakt 26 lika och så kunde de ju inte få sluta. 2 brickor till fick de bli. Båda 2 sterila utgångar med lika många stick vid båda borden. 2brickor till fick därför spelas men nu blev de lite mer action. Första brickan ingen i zon bjöd Gullberg-Stokka till 6ruter med Kxx 10xx J9xx Kxx till Qx AKJ9 AKQx Axx
3-2 i trumf och hjärtermask. Kan gå men inte denna gång och 10 imp till dom yngre. Sista brickan plockade jag upp AKJx KQxx x AK10x 2+ klöver fick jag öppna med
1ru av eken som visar hjärter. X till höger som var ruter. 2Spader sa jag som vi spelar som 16+ med hjärter 2NT- 3ru kortfärg 4ru transfer 4NT ett A 6hj fortsatte vi. Qx A10xx 10xxx QJx var bordet och 12 stick gav 11 imp. Enkel seger med 1 imp med andra ord efter 4 brickors särspel Wink

Ser redan fram emot nästa läger!

/Hult