Forum » Juniorbloggen » Mot framtiden - och vidare!

Mot framtiden - och vidare!

8 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Erika Rodin
Bild för Erika Rodin
Mot framtiden - och vidare!

Får väl inviga detta nya forum med ett inlägg . I dag är det fredagen den 27 november, ett datum som stått markerat i min kalender i ett halvår nu. Varför? Jo för nu sitter jag på ett flyg mot USA för att spela bridge och ha semester! Kan meddela för alla att det ska bli så himla skönt att vara ledig från skola, jobb och allt annat i livet i tio dagar och inte tänka på något förutom bridge och att ha det trevligt.

På planet sitter jag dock själv för min kompanjon åkte redan i tisdag för att tatuera sig. Så kan det vara ibland. Lite nervöst att flyga så långt alldeles ensamt. Lite osocialt också kanske. Det ger mig dock möjligheten att läsa massor av kurslitteratur, å så trevligt!

Så vad är det som händer i USA undrar ni? Det är de sedvanliga ACBL-mästerskapen som ska spelas. Eftersom jag aldrig varit där förut kan jag inte riktigt säga hur det är men det spelas ett par stora tävlingar där världseliten är med (jag kommer nog inte spela dem dock, låter alldeles för seriöst) och sen är det massor med småtävlingar vid sidan om. För mig känns det som bridgefestivalen. Tio dagar bridge för alla olika nivåer. Perfekt!

Ska försöka lägga in lite roliga brickor/anekdoter allt eftersom resan fortskrider. Just nu kan jag mest säga att det är väldigt trevligt att ha Internet ombord på flyget. Dagens teknik alltså - vad vore vi utan den? (retorisk fråga, svara helst inte)

//Erika

Erika Rodin
Bild för Erika Rodin

Ja, vad ska vi säga om första dagen i USA?

Jetlaggen är stor. Höll på att somna lite under dagens spel. Svåraste budläget var:
Dx, xx, Axxxxx, Axx

Väst
Nord
Öst
Syd
1
Dbl
1N
2
3
3
Pass
Pass
3
Pass
?

Det var allt för kvällen. Här är det snö och riktigt fint! Äkta svensk vinter typ.

USA är för övrigt riktigt bra på att spärra! Vet inte hur många brickor som det gick 1hö-4hö innan jag hann bjuda. Riktigt jobbigt! På en hand hade jag dessutom 0166 och partnern hade öppnat med 1…. Inte lätt!

Hörs imorgon!

Erika Rodin
Bild för Erika Rodin

I dag påbörjades BAM (board-a-match)-tävlingen. Jag och Kicki har ju ingen direkt plan så vi gick ned en timme innan spelstart för att se om vi kunde hitta några vingar. Om vi inte skulle göra det hade vi alltid en partävling att falla tillbaka på men vi är ju båda inbitna lagspelare så vi var taggade för BAM (framför allt var vi taggade på att bli lite starstruck och spela mot världseliten).

Det blev ett himla ringande hit och dit för att försöka hitta vingar till oss och när det var två minuter kvar tills spelstart hittade vi ett par som var lediga. Så vi anmälde oss och våra vingar kom till lokalen. Då uppdagades det att de endast kunde spela i dag och inte i morgon då deras sponsorer skulle landa i morgon. Därför blev det ingen BAM utan vi spelade en swiss (gröna hissen) istället. Lagtävling som lagtävling?

Det var också väldigt kul för när vi väntade på våra vingar som vi inte alls visste vilka det var så fick vi reda på att de är från Österrike, de är de största personerna i lokalen och mannen är världens snällaste man kan uppfattas som riktigt elak. Jag och Kicki var mest glada att vi fick spela lagtävling och när vi insåg att vi faktiskt skulle få ett par vingar som var riktigt bra på bridge så blev ju inte direkt dagen sämre.

Tävlingen tutade på i lugn och ro och vi spelade betydligt bättre än igår. Tror vi scorade in 12, 20, 20, 11 de första fyra matcherna (20-0-skala). Efter 32 brickor var det dags för middagspaus och vi hängde på våra vingar till en restaurang som serverade sydamerikansk mat. Sjukt gott!

Sen blev det som vanligt matkoma och jag passade på att släppa hem 4hö. Högst obra när man spelar åtta brickor/match. Plockade upp följande pråm:

J, K, ADJTx, AKJxxx

och ser hur MTH öppnar med 1hj. Jag tog 2nt och partnern bjöd 3ru. Det är svårt att inte vara sugen på slam nu om ni frågar mig (men det var väl inget oväntat) så jag bjöd 4hj. Högst oklart vad det ska vara, kanske hade 3sp varit ett bättre bud eftersom 4hj kanske indikerar void. Några sekunder senare var vi i lillslam och det var inte rätt denna gång.

Dagens styrka: Bjuda utgångar
Dagens svaghet: Försvarsspel
M.a.o: Allt är som vanligt.

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Erika Rodin skrev:


Det var också väldigt kul för när vi väntade på våra vingar som vi inte alls visste vilka det var så fick vi reda på att de är från Österrike, de är de största personerna i lokalen och mannen är världens snällaste man kan uppfattas som riktigt elak.


Nyfikenheten tog över - vad heter de?
Erika Rodin
Bild för Erika Rodin

Torbjörn Jönsson skrev:


Erika Rodin skrev:


Det var också väldigt kul för när vi väntade på våra vingar som vi inte alls visste vilka det var så fick vi reda på att de är från Österrike, de är de största personerna i lokalen och mannen är världens snällaste man kan uppfattas som riktigt elak.


Nyfikenheten tog över - vad heter de?

Sascha och Jovi kallades de men de hade mycket längre namn… Alexander och Jovanka kanske?

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Erika Rodin skrev:


Sascha och Jovi kallades de men de hade mycket längre namn… Alexander och Jovanka kanske?

Hyfsade lagkamrater ni hittade för Jovanka Smederevac är Österrikes bästa kvinnliga spelare och har bl a vunnit öppna EM-lag i mixed medan Sasha Wernle flera gånger har spelat i vårt öppna landslag. Båda lever på bridgen.

Erika Rodin
Bild för Erika Rodin

Jag och Kicki tutar på med att hitta världens bästa vingar. I dag spelade vi en KO-turnering med Marion (Michielsen) och Meike (Wortel). Tyvärr blev vi utknockade och det blev ingen andra session.

En intressant sak i USA (och rätt stor del av världen) är denna rädsla för 2ru-multi. Det är förbjudet att spela i de vanliga partävlingarna och endast i lagtävlingar med fler än sex brickor är det tillåtet och då endast om man har med två kopior av ett utskriver försvar mot konventionen. Är inte det väldigt konstigt? Eller är vi i Sverige bara helt awesome som kan handskas med denna konvention utan att få ångest?

Oavsett vad så hade Jovi (gårdagens vinge) ett utskrivet försvar så i dag snodde jag det och tog ett par kopior till mig och Kicki. Så om vi nu spelar fler lagtävlingar kan vi spela multi även då. I morgon är det dock en partävling som ska spelas. Innan den ska det dock skrivas en hemtenta.

Försökte desperat komma på en bricka att skriva om i dag men jag kan tyvärr inte påminna mig om någon. Så ni får klara er utan.

Erika Rodin
Bild för Erika Rodin

I dag var det dags för Womens pair som går parallellt med Blue Ribbon Pair. Det är väl den tävling som jag och Kicki ser som mest seriös och därför kändes det perfekt att börja dagen (natten) med att skriva en tenta. Vid tio på morgonen var jag klar och kände mig lite deprimerad eftersom min tenta handlade om våldets utveckling från 1600 till 1900-tal.

Hur som helst så påbörjades tävlingen. I dag spelades kval över två sessioner och i morgon är det final över två sessioner (en session = 26 brickor). Första sessionen flöt på fint och jag och Kicki hade inga större konstigheter. Bland annat plockade jag upp:

KTxxx
xx
AKx
AKx

Kicki öppnar med 1 och jag bjuder 1 vilket partnern höjer till 2. Nu har vi den trevliga konventionen ”Stenbergs” i detta läge så jag kunde bjuda 2NT som artificiellt utgångskrav. Kicki tog 3 som visade max och rutersingel och sedan var det inte så svårt att bjuda 6. Egentligen ingen konstig eller superbra bricka men det är alltid skönt att kunna bjuda och veta vad man håller på med. Särskilt när man får använda sig av en konvention.

Första sessionens bästa bricka var när Kicki blandade ihop hur vi spelade och jag fick ett totalt hjärnsläpp. Följande budgivning uppstod:

K - Fi - E - Fi
1-(p)-1-(p)
1-(p)-2(!)-(p)
2(!)-(X)-XX-ap

Vad är det som hänt på denna bricka? Våra motståndare började fråga efter att sista passlappen togs bort och Kicki förklarde 2 som krav till 2, hon hade nämligen fått för sig att hon bjudit 1NT… Jag korrigerade förstås detta och våra polska motståndare blev inte så glada (fast de borde väl bli det för nu har ju ingen visat ruter längre?). TL fick komma till bordet men eftersom ingen felaktig förklaring skett utan bara en felaktig alert var det inte så mycket att göra åt. Jag var ju dessutom tvungen att alertera 2 eftersom det var 4e färg. På dubblingen spelar vi sedan mancoff så jag skulle snabbt visa halv/helhåll i ruter och då är ju XX rätt bud (inte)… Det hela slutade i alla fall med ett övertrick…

Efter första sessionen visade det sig att jag och Kicki faktiskt låg etta! Vi passade då på att åka iväg för middag och jag har aldrig ätit ett sådant gott bröd som jag åt där. Blev precis lagom mätt också så känslan av matkoma aldrig infann sig.

Andra sessionen började jag med att bevittna följande budgivning:

1NT-2
2-4NT
5-5NT
6-6
7 (!!!)

Jaha, inte varje dag som nt-handen bestämmer sig för att helt sonika höja till sju och jag kan även meddela att det inte var någon tankepaus innan 6. Det var förstås tretton takstick i kontraktet. Kändes inte som världens bästa start men på nästa bricka tog vi igen lite när vi tog tre dubblade bet i två hjärter. Omnomnom.

Andra sessionen förflöt sedan på samma sätt; 0%, 100%, 0%, 100%. I stort sätt i alla fall. En ”rolig” giv var när Kicki fick öppna med 2. Som tidigare nämnt får man ju inte spela multi här i USA i partävlingar så jag och Kicki testar något nytt. Vi har en rätt fin modul efter 2-öppningen som förstörs om man har UK med ruter där så därför ville vi på något sätt få bort UK med från 2. Men att spela 2-öppningen som UK med kändes lite väl extremt för hur ofta händer det egentligen?

Därför bestämde vi oss för att spela 1 som 14+ och rondkrav och 2 som (10)11-13 och 5+. För att göra det ännu roliga spelar vi även 2hö som 10-13 så vi kan inte visa upp en svag 6k högfärg, då får man säga pass eller bjuda 3hö. Inte på något vis optimalt men inte särskilt frekvent heller så världen går inte under.

Hur som helst så öppnade Kicki med 2 och jag tittar in i:

Ax
xxx
xxx
KDJxx

Med andra ord en perfekt hand för att bjuda 3. Nu är det ingen som vet vem som spärrar vem eller vem som ska balansera. Motståndarna försökte med 3 men det gick inte hem någonstans och tvåhundra in var väldigt trevligt.

Allt som allt slutade vi med 52% på andra sessionen vilket gjorde att vi blev åtta totalt och kvalificerade oss till morgondagens final. Eftersom det verkade vara en bra uppladdning att skriva en tenta innan spel tänkte jag göra det i morgon också. Thinking

Tills dess:

Logga in för att kommentera