Forum » Bridge-IT och nya hemsidan » Delade placeringar bör synas tydligare

Delade placeringar bör synas tydligare

9 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Stefan Zylberstein
Delade placeringar bör synas tydligare

Delade placeringar, typ delad tredje plats, syns dåligt. Vilket kan medföra konsekvenser vid prisutdelningar.

Säg att plats 3 och 4 är delade.
Det bör stå 3-4, så även med ett snabbt ögonkast ser man att de är delade.
Men det är ju inte så just nu.

Först kommer ett par nr 3. Priset utdelas till par numer 3.
Vår oupmärksamme prisudelare märker först i nästa steg att det fanns ett par till som skall ha tredje priset…

Och fanns det bara tre prisplatser, märker vår ouppmärksamme prisutdelade kanske inte alls att en pristagare blev helt utan…

Jag har sett detta hända ett flertal gånger i de klubbar jag spelar i. Därav minst två gånger var jag bland de inblandade:

En gång vann vi en stor barometer, och dymedelst fick vi hela prissumman i pengar ograverat . ”Tvåan” fick en i all hast improviserat delat första pris i efterhand.

En annan gång lyckades jag rädda en delad 5:e plats genom att gå fram och påpeka. Prisutdelaren märkte inte att nästa par ”par 6” hade exakt samma poäng och procent som par 5.

Problemet blir störst i ruter ute på klubbarna, men syns också i resultatrapportering här på hemsidan…

Alltså, mitt förslag är att
det bör stå
3-4
3-4
5

och ej som nu
3
3
5

.

Tomas Brenning

Stefan Zylberstein skrev:


Alltså, mitt förslag är att det bör stå
3-4
3-4
5

och ej som nu
3
3
5

Jag går inte in på sakfrågan, då jag som part i målet har en åsikt sedan 25-30 år tillbaka, utan enbart på hur det ser ut, vilket är så här, alltså ett tomt utrymme och inte en upprepning av föregående siffra:

3
_
5

Eftersom du skriver att det står 3-3-5 är jag lite nyfiken på om det verkligen gör det, eller om du har skrivit fel i all hast. Om du tittar på följande exempel är det ett tomrum för den delade 8:e-platsen?

/tvl/263571

Lars Adie

Tomas Brenning skrev:


Stefan Zylberstein skrev:


Alltså, mitt förslag är att det bör stå
3-4
3-4
5

och ej som nu
3
3
5

Jag går inte in på sakfrågan, då jag som part i målet har en åsikt sedan 25-30 år tillbaka, utan enbart på hur det ser ut, vilket är så här, alltså ett tomt utrymme och inte en upprepning av föregående siffra:

3
_
5

Eftersom du skriver att det står 3-3-5 är jag lite nyfiken på om det verkligen gör det, eller om du har skrivit fel i all hast. Om du tittar på följande exempel är det ett tomrum för den delade 8:e-platsen?

/tvl/263571

Problemet är att du läser uppifrån och ner och inte vad för siffror det står.

Jag känner igen problemet då jag flera gånger trott att par på olika rader haft olika placering men först senare sett att de har samma poäng, något mellanrum eller indrag vid delad placering hade varit bra.

Stefan Zylberstein

Det är den gamla hemsidan som skriver 335.
Nya hemsidan skriver som du säger, 3…. 5.

Men det nya är ju egentligen ännu svårare för en ouppmärksam prisutdelare… Tycker iaf jag.

VARFÖR ser de inte upp, inte ens av ren självbevarelsedrift läser igenom prislistan i förväg, det vet jag inte. Jag menar, om inte annat måste de ju kunna planera fördelning av priserna. Men det är alltså flera olika som både blir fullt synbart brydda - hajar till och eller ändrar i pågående prisfördelningen - och ibland rent av gör direkta fel vid prisutdelning…
Händer gång på gång.

Jag förstår att DU inte upplevt detta som något större problem. Kanske är det så att prisutdelarna på din klubb är mera proffsiga?
Eller kanske för att det är välorganiserade DU som brukar vara prisutdelare?? Smile

Jan-Olof Hegethorn

Kan det vara avrundningsfel som gör att placeringen blir något olika men olika i decimaler i verkligheten?

/janne

Tomas Brenning

Jan-Olof Hegethorn skrev:


Kan det vara avrundningsfel som gör att placeringen blir något olika men olika i decimaler i verkligheten?


Nej, inte just i det här fallet. Antingen är placeringarna lika eller så är de olika. Antal decimaler som används vid beräkningen är större än antalet som visas.
Tomas Brenning

Lars Adie skrev:


Jag känner igen problemet då jag flera gånger trott att par på olika rader haft olika placering men först senare sett att de har samma poäng, något mellanrum eller indrag vid delad placering hade varit bra.


Det tomrum som i dag visas, både i Ruter och på nya hemsidan, är vad jag avser som det mellanrum eller indrag du refererar till.

Tomas Brenning

Stefan Zylberstein skrev:


Det är den gamla hemsidan som skriver 335.
Nya hemsidan skriver som du säger, 3…. 5.

Men det nya är ju egentligen ännu svårare för en ouppmärksam prisutdelare… Tycker iaf jag.

VARFÖR ser de inte upp //…// Händer gång på gång.

Du framför en hel del filosofiska anmärkningar på dina medmänniskor. Låt oss i de fallen hänvisa till mänskliga tillkortakommanden Smile

Gamla hemsidans 3-3-5 är rena nippran. Nya hemsidans 3-…-5 är bättre. Personligen tycker jag att 3-3-5 smälter samman medan 3-…-5 ger det nödvändiga brytet (jmf Lars Adie kommentar angående mellanrum eller indrag).

Huruvida man vill ha 3/4 - 3/4 - 5 är möjligen en smakfråga. Tomrummet är snyggare medan 3/4 möjligen är tydligare.

Om man använder rapportgeneratorn i Ruter finns alternativet att formatera placeringssiffran på något av följande sätt 3-4, 3/4, =3 eller 3=.

Stefan Zylberstein

Tomas Brenning skrev:


Om man använder rapportgeneratorn i Ruter finns alternativet att formatera placeringssiffran på något av följande sätt 3-4, 3/4, =3 eller 3=.

Aha, så det KAN göras på ett enkelt sätt, bara den som sköter om tävlingsdatorn inte är alldeles handfallen å det tekniska??

Ska vidareförmedla tipset redan ikväll!

Logga in för att kommentera