Forum » Allmänna diskussioner » Ölkortskvis

Ölkortskvis

8 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Björn Westling
Ölkortskvis

Kan inte Max Ödlund eller någon annan begåvad spelare finna på någon finurlig giv dör en skvis innehåller att man inte vill ge spelföraren sista stick på Englund

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Det var då en kastad handske, if I ever saw one! Smile

Ekn1098
5
Dkn10
7
43
2
EK
ED2
KD
8
K86
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen

Syd var inne och behövde resten.
På hjärteress kunde Väst bekvämt saka klöver. Men sen kom hjärterkung! Vad skulle Väst ta sig till? Spader var förstås omöjligt, och ge vidriga Syd stick på ölkortet fanns inte på kartan. Så det återstod bara att se cool ut och saka klöveråtta.

Syd tog för spaderess, och spelade klöver. Hacka från Öst. Hm … Men gamle ärkefienden Väst hade ju i förra sticket sakat Englund! Vad är det som händer!? Nej, saka ett så vackert kort som Englund gör man bara inte såvida man inte är tvungen. Alltså upp med klöveress.
- Nämen goddag, Ers Majestät!

Eric Arvidsson

Ett fint exempel Max. Kanske rent av ännu snyggare om N får ruter 7 så att väst faktiskt är skvisad

PO Sundelin

Jag har nog missförstått
”en skvis som innehåller att man inte vill ge spelföraren sista stick på Englund”

Det låter som om det är spelföraren som har Englund och ska förhindras från att få sista stick för den.

PO Sundelin

Kan Björn precisera ”en skvis som innehåller etc”, dvs är det en del av skvisen
och Englund bara är ett av hotkorten så att andra hemgångar är godkända eller är uppgiften att just hindra spelföraren från sistatrickstriumfen.

Johan Sylvan

Om jag fattat uppgiften rätt skulle detta enkla exempel funka:
Väst har K K A - Spelförare Syd har A A - 8. Öst och Nord har bara hackor och Kl8 är hög. Nu är ju Syds hand stor men på RuA skvisas Syd av sin Kl8 och därmed sista stick på Englund.

Johan Sylvan

Dock uppfyller givetvis inte exemplet ursprungsfrågan som krävde att läget var ”finurligt”…

Jan Lagerman

I Stockholm brukar en del ta sista stick med ett leende om det är 8 som är sticktagande.
Men jag har aldrig hört att det är ett ölkort.
Det är 7 som är ölkortet.
8 är Grosshandlare Englunds turkort enl historien jag har fått mig berättad.

Logga in för att kommentera