För att spinna vidare på en diskussion i en tidigare tråd vill jag berätta lite mer om Anders Wirgren och hans ”Skånska markeringar och utspel”. Min vän Olof Bergström var nere i sitt garage och letade fram Anders artiklar i Bridgetidningen från mitten av 80-talet. Jag är lite nyfiken på om det är OK att göra dem tillgängliga för dem som är intresserade? Är det någon som vet vad som gäller?
Lite historik för dem som inte var så gamla ”på den tiden”! Redan på 60-talet provade jag mina vingar som tidningsutgivare med ”Bridge-nytt från Sydsverige” som var en stencilerad utgåva (någon kommer säkert ihåg vad det betyder). I samband med utgivningen av Modern Standard (tror jag) startade jag Scania Bridgekonsult. Hur som helst hade jag inte så mycket tid men Anders och Magnus Lindkvist ville gärna ta över och fortsätta serien. Sedan dess har Anders gjort oändligt mycket för bridge med sitt pedagogiska sätt att skriva om bridge.
Anders och jag var även bridgepartners några år på 80-talet då vi också tillsammans skapade något liknande vad som nu kallas 5542 i ”Super Standard”. Det är tråkigt att Anders gick bort för tidigt, men han har lämnat efter sig mycket läsvärt.
Det gäller förresten även min ännu tidigare partner, Alvar Stenberg. Jag är säker på att många ännu minns hans ”Bjud med Alvar” som var en budtävling i ”Svensk Bridge” på 60-talet och vi känner ju alla till Stenbergs 2NT.
Ha det bra och hälsningar från Las Palmas!

Bjud med Alvar var dessutom med i tidningen ’Modern Bridge’ som Mats körde ett par år omkring 1980 och det var verkligen inga stenciler utan en riktig tidning som dessutom var riktigt bra.
Bjud med Alvar var en väldigt kul variant på Serietävlingen som ju fanns i Bridge Tidningen.
När jag var liten och besökte släktens landställe mitt i skogen gillade jag att stå bakom min farfars Opel Kapitän och sniffa avgaserna. Jag avböjer vänliga kommentarer om utfallet av detta…
I alla fall, när det senare blev grupparbete i skolan på 70-talet gav stencilapparatens blå skrift på blanka papper (med tillhörande ångor) ungefär samma upplevelse. Goda minnen…
Näru, Tomas, det var spritduplicerade sidor, inte stencilerade. Stenciler skrevs på skrivmaskin utan färgband och gjorde hål i ett tunt ark, där ett slags trycksvärta sedan pressades igenom till pappersarken.
Inte hade man ”tippex” eller något annat att tillgå om man skrev fel heller
- då var det bara att börja om!
Tidningen äger copyrighten till artiklarna (om det inte finsn avtal med Anders om annat). Men nu är väl tidningen nedlagd? I så fall återgår copyrighten (i alla fall för bilder) till upphovsmannen. Har denne varit död i mindre än 70 år, så tillfaller copyrighten dödsboarvingarna…
Oavsett vilket, så kan jag inte tänka mig att någon skulle klaga på om du återpublicerar dom, det är ju snarare att hedra Anders minne, kan inte se någon i Bridgesverige som skulle tycka annorlunda. Vi är ju inga amerikanare…
Eller så äger Magnus L fortfarande tidningen, och då är det ju bara att fråga din gamla polare…
Äsch!