Forum » Allmänna diskussioner » VM-kval Open dag 1.

VM-kval Open dag 1.

34 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Jan Lagerman
VM-kval Open dag 1.

God morgon!

Strax börjar VM-kvalet till Bermuda Bowl 2022 som går i Italien.
Italien är klara som hemmanation, och i övrigt gäller att vara bland de 8 första för en plats i VM.

Laget som många (de flesta?) redan vet är Mikael och Ola Rimstedt, Peter Fredin och Johan Sylvan samt Peter Bertheau och Simon Hult.

Två matcher om 10 brickor vardera före lunch och de är Rumänien och Kroatien.
Ut i första matchen på Real Bridge är Rimstedt x2 och Bertheau Hult.
Sedan kommer vi enl en mycket preliminär plan att ’snurra’ de tre paren i de fem matcher som spelas idag.
Efter lunch Turkiet Lettland och Slovenien.

Sidor

Po Sundelin

Tack för info, Janne.
Ska vi tro på 80+ idag och liten ledning?

Sidor

Åsa Andersson
Bild för Åsa Andersson

Varför kommer man inte in till borden?
/V-ås-åsa

Sidor

Thomas Persson

Har samma problem. Några tips?

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Jag bytte webbläsare till Edge så fungerade det

Sidor

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

För er bekvämlighet som vill kolla starttider på olika dagar och ronder, så har jag kopierat in tiderna här, och det är väl 30 minuters fördröjning på åskådarelänken (eller liknande=)
Series 10.00-11.15 11.35-12.50 14.00-15.15 15.35-16.50 17.10-18.25 18:45-20.00

Länk här EBL officiell sida med tider och matchdagar för alla klasser.

Sidor

Jan Lagerman

Förutom de 30min som läggs på starttiden verkar det som det tar ytterligare några minuters teknikaliteter innan utsändningen startar.
Vi på plats hinner se några få brickor innan spelarna kommer ut till jämförelsen.
LineUp till nästföljande match måste göras innan den officiella speltiden är slut, vilket inte är helt optimalt.

Efter 2 matcher har det gått bra.

http://db.eurobridge.org/repository/competitions/21OnlineNationalTeams/microsite/Asp/RoundTeams.asp?qtournid=2101&qroundno=2

Men det brukar ofta gå upp och ner så vi får kämpa på och hoppas flytet fortgår.

Sidor

Po Sundelin

Jag vet inte om det kan lösa bågons problem Jag har Firefox och verkade behöva klicka några gånger på det bord jag ville se och efter tre - fyra click funkade det.

Sidor

Po Sundelin

Som påpekats i annan tråd har Italiens hittilsvarande 3 motståndare inte i tid lämnat line-up. En tillfällighet? Tekniska problem mot just Italien? Har länderna kommit överens i hemlighet?
Vet någon vad det officiella skälet är?

Sidor

Peder Linder

Det vore väl näpet om 12 i snitt inte räcker för avancemang.

Sidor

Carl-Henrik Nauclér

Jim Hay i det skotska laget skrev detta på Bridgewinners:

”When I asked for guidance from the Scottish Bridge Union for guidance on the Fantoni issue I was referred to ’an open letter ’ sent to all NBOs from the WBF high level players commission which set out what it felt was the correct course that players had to adopt. As a result I will not withdraw from the Scottish team .I do not give the details here but I am sure anyone who is interested can get the letter from their NBO.

We play Italy in the 1st round FWIW .”

Så det verkar som det fanns en överenskommelse innan.

Sidor

Tore Mattsson

Peder Linder skrev:

10 lag kvalar in av 31, det vore väldigt märkligt om 60% inte skulle räcka.

Sidor

Peder Linder

Tore Mattsson skrev:

Peder Linder skrev:

Synd..

Sidor

Ola Brandborn

Peder Linder skrev:

Tore Mattsson skrev:

Peder Linder skrev:

Synd..

Speciellt eftersom motståndrana får noll och inte 8, så det blir egentligen mer än 60%

Sidor

Tore Mattsson

Om man fortsätter så här genom hela tävlingen kan det få väldigt underliga konsekvenser mot slutet av tävlingen.
Säg att ett lag ligger på 8 plats inför sista ronden och då skall möta Italien.
Då ger de antagligen bort sin vm plats genom att inte ställa upp.

Edit Eller är det så att resultatet mot Italien inte räknas i VM kvalet?

Sidor

Ola Brandborn

Tore Mattsson skrev:

Om man fortsätter så här genom hela tävlingen kan det få väldigt underliga konsekvenser mot slutet av tävlingen.
Säg att ett lag ligger på 8 plats inför sista ronden och då skall möta Italien.
Då ger de antagligen bort sin vm plats genom att inte ställa upp.

Edit Eller är det så att resultatet mot Italien inte räknas i VM kvalet?

Å andra sidan hade de inte legat åtta om de andra lagen inte fått nollor i sina italienmatcher…

Sidor

Dan Bylund

Enligt Conditions of Contest så ska nog Italien ha det bästa av 13 och andra lags snitt mot det aktuella motståndarlaget så det är klart att de kvalar in till Champions Cup om det fortsätter så här.

Fantoni har avtjänat sitt personliga straff inom EBL. Visst kan man ha synpunkter på om avstängningen borde ha varit längre, om den borde ha differentierat mellan klubb- och landslagsbridge, om Italien borde ha gjort ett annat etiskt övervägande etc. Men den hantering vi tycks se nu känns rätt så pinsam faktiskt.

Sidor

Tore Mattsson

Nu ser jag att man satt resultatet till 10-10 i den senaste matchen mot Litauen, men i de tidigare matcherna står det fortfarande 12-0.

Sidor

Carl-Henrik Nauclér

Tore Mattsson skrev:

Nu ser jag att man satt resultatet till 10-10 i den senaste matchen mot Litauen, men i de tidigare matcherna står det fortfarande 12-0.

Nej, resultatet ser först ut som 10-10 på Realbridge, men resultatet som förs in senare är 12-0, länk

Sidor

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Peder Linder skrev:

Minner mig om denna händelse som jag beskriver i MaxBridge.

I Stockholmsserien för många år sen inträffade det saker. Ett lag kom för sent, ett lag satte sig på fel ledd och ett lag fick straffpoäng för långsamt spel. Hela tillställningen var väldigt jämn. Efter det att lämpliga straffpoäng delats ut fällde nån klok spelare denna numera klassiska kommentar.
– Det har verkligen gått utför med stockholmsbridgen när samtliga har under medel!

Sidor

Ola Brandborn

Dan Bylund skrev:

Enligt Conditions of Contest så ska nog Italien ha det bästa av 13 och andra lags snitt mot det aktuella motståndarlaget så det är klart att de kvalar in till Champions Cup om det fortsätter så här.

Det spelar väl ingen roll om Italien kvalar till CC eller ej? Samma sak lär väl upprepas i CC också (om ens de andra länderna ställer upp där, eller arrangerar CC2 för sig själva).

Sidor

Po Sundelin

Champions Cup är ju till för klubbar, i Sverige är det väl vinnarklubben i Allsvenskan. Jag vet inte om arrangörslandet har en friplata - verkar märkligt om det kan bli 11 deltagare, men man kanske väljer arrangörsland bland de tio. Vilket inte verkar troligt med tanke på att tävlingen brukar gå redan i November.

Om nu Italien via sina tolvor kvalificerar en italiensk klubb kan det ju tänkas vara en utan Fantoni.
Ska vi då hoppas på en motsvarane bojkott?

. Ska då deltagande länder demonstrera på samma sätt?

Sidor

Carl-Henrik Nauclér

PO Sundelin skrev:

Om nu Italien via sina tolvor kvalificerar en italiensk klubb kan det ju tänkas vara en utan Fantoni.
Ska vi då hoppas på en motsvarane bojkott?

. Ska då deltagande länder demonstrera på samma sätt?

Varför skulle de det? Protesten är om jag förstått det hela rätt mot att Italien ställer upp med en dömd fuskare i sitt landslag, folk vill inte spela mot Fantoni av förklarliga skäl. Förhoppningsvis går budskapet fram och han får inte representera Italien framöver.

Men tycker det är rätt intressant att detta planerats innan, Sverige borde fått skrivelsen Jim Hay refererar till på bridgewinners också. Går lite stick i stäv mot vad Martin Löfgren skrev om VM-kvalet. Hur kommer Sverige agera när vi möter Italien?

Sidor

Ola Brandborn

Går väl inte alls stick i stäv med vad Martin skrev. Hans avslutning var:

SBF:s hållning är därför att vi kommer att ställa upp i VM-kvalet även med Fantoni i det italienska laget.

Och Sverige (och alla andra) ställer upp i VM-kvalet.
Slarviga kaptener bara som får hjärnblödning (det händer oss alla) och missar att lämna in lineupsen i tid. Alla spelare spelar de matcher de är upplineade för, så de kan inte straffas på något sätt…

Sidor

Carl-Henrik Nauclér

Ola Brandborn skrev:

SBF:s hållning är därför att vi kommer att ställa upp i VM-kvalet även med Fantoni i det italienska laget.

Ok, sant. Men eftersom denna protest ganska uppenbarligen är planerad innan vore det intressant att höra från kaptenen/ordföranden om Sverige kommer missa att lämna in sin laguppställning och komma till spel på fredag mot Italien.

Sidor

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Ola Brandborn skrev:

Quote:

Ok, sant. Men eftersom denna protest ganska uppenbarligen är planerad innan vore det intressant att höra från kaptenen/ordföranden om Sverige kommer missa att lämna in sin laguppställning och komma till spel på fredag mot Italien.

Om vi ”missar” att lämna in laguppställningen skulle jag uppskatta det!

Sidor

Carl-Henrik Nauclér

Max Ödlund skrev:

Om vi ”missar” att lämna in laguppställningen skulle jag uppskatta det!

Jag också, men varför hemlighetsmakeriet? EBL har strikta sanktioner mot lag som vägrar möta andra lag, och därför måste alla låtsas som de ”missar” att lämna in laguppställningen och dyka upp?

Sidor

Ola Brandborn

Jag är lite nyfiken vad som skrivs på de italienska bridgeforumen om detta, någon som har koll?

Sidor

Pär Ol-Mårs
Bild för Pär Ol-Mårs

Länk

Ola Brandborn skrev:

Jag är lite nyfiken vad som skrivs på de italienska bridgeforumen om detta, någon som har koll?

Sidor

Björn Ohlsson

Jag hoppas att Jan L, och Jan K, har något viktigt möte på torsdag kväll.

/B

Sidor

Joakim Nordlindh

Ola Brandborn skrev:

Pressmeddelande från FIGB President - EBL Qualifier

Oroande start på det europeiska kvalet till VM 2022 och Champions Cup 2021.

De första sex omgångarna av evenemanget ”European Qualifier 2021” ägde rum mellan igår och idag där inget av lagen Skottland, Wales, Slovenien, Litauen, Ukraina, Lettland, som fick möta den italienska representanten (Alberto Forcucci cng, Verino Caldarelli , Tiziano Di Febo, Kristian Dimitrov, Fulvio Fantoni , Berardino Mancini och Lanfranco Vecchi) ställde upp vid spelborden.

Det är uppenbart, oavsett motiveringen för detta faktum, att det inte var ett fall, utan en exakt, beräknad och kanske överenskommen ståndpunkt för de nationella förbunden (och det är lätt att föreställa sig att det kommer att finnas andra) som de vägrade att träffa den italienska representanten.

Det faktum, som är oacceptabelt och otillåtet på sportnivå, är extremt allvarligt och äventyrar uppenbarligen relationerna mellan vår federation och de förbund som har haft detta beteende, men det är ännu allvarligare och otillåtet gentemot arrangörens organ, eller av EBL, som - med rätta - inte tvekade att ta in det italienska laget till tävlingen i den angivna formationen.

Innan vi avslöjade denna anteckning ansåg vi att det var helt rätt att vänta på publiceringen av Bulletinen för den första tävlingsdagen och vi var glada att få veta att EBL har inlett en undersökning för att fastställa orsakerna till sådana beteenden, vilket vi tvivlar inte på att det kan sanktioneras med åtgärder. disciplinär av exemplarisk tyngd med hänsyn till den mycket allvarliga kränkning som har begåtts mot de mest elementära principerna för sportivitet och medmänsklighet.

Vi är nästan säkra, och vi är inte så hycklande att inte ta upp frågan, att ”skälen” för vägran att bestrida matcherna är kopplade till närvaron i det italienska laget (som också är involverat som klubblag för enbart syftet med att kvalificera sig för Champions Cup) för en spelare som under de senaste åren har varit föremål för utredningar och disciplinära förfaranden för påstådd ”fusk” och som fortfarande är föremål för en kampanj för utryckning och förtal av ”privata” spelare ( men av internationell betydelse !!) som nationella och - vad som är mycket allvarligare - internationella institutioner ännu inte har ingripit: underlåtenhet att ingripa vilket först och främst skadar trovärdigheten och auktoriteten hos institutionerna själva.

Som alla vet definierades utredningarna och domarna i fråga med den misstänktes frikännande. Utöver de övertygelser som var och en kan ha om affären råder det därför ingen tvekan om att den rättsliga sanningen är den som Sports Justice (i detta fall skiljedomstolen för sport eller ett av de högsta organen för internationell sporträtt) har bekräftat och att spelaren i fråga, utan att ha blivit fördömd, har full rätt att - när så är lämpligt - delta i alla nationella och internationella idrottstävlingar: detta om vi låtsas leva i ett civilt samhälle; om vi erkänner de grundläggande mänskliga rättigheterna när det gäller relationer rörande rättvisa på alla samhällsområden och om vi hoppas att vårt spel kan erkännas som en riktig sport.

Vi väntar därför med tillförsikt på resultatet av de undersökningar som inletts av EBL och eventuella tillhörande disciplinåtgärder, och hoppas verkligen att de olyckliga händelserna inte kommer att upprepas under de kommande dagarna.

FIGB: s ordförande
Francesco Ferlazzo Natoli

Sådär tycker iaf italienska förbundet (google translate). Självinsikten verkar vara exakt noll

Sidor

Logga in för att kommentera