Forum » Allmänna diskussioner » Bad News for Bridge

Bad News for Bridge

62 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Stefan Olausson
Bad News for Bridge

Sidor

Ping Huang
Bild för Ping Huang

Kan inte historian bakom, förstår inte varför är nyheten en dålig sådan. Kan någon upplysa mig som är nyfiken?

Sidor

Thomas Ålander

Ping Huang skrev:

Kan inte historian bakom, förstår inte varför är nyheten en dålig sådan. Kan någon upplysa mig som är nyfiken?

Han har varit inblandad i en bridgefuskaffär, tillsammans med parkamraten Nunes.

Sidor

Bo Gullefors
Bild för Bo Gullefors

Thomas Ålander skrev:

Ping Huang skrev:

Han har varit inblandad i en bridgefuskaffär, tillsammans med parkamraten Nunes.

Det finns massor med trådar på Bridgewinners.com om det fuskande paret Fantoni-Nunes. Här en tråd om European Bridge Leagues dom om avstängning på fem år och livstidsavstängning för spel som par Länk

Sidor

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Redan innan dom åkte fast borde folk dragit öronen åt sig. (Ja, jag vet att efterklokhet är en exakt vetenskap!)
1) Dom hade tvåöppningar som betydde A eller B. Av nån anledning gissade partnern alltid rätt …
2) Dom hade utspel som betydde A eller B. Av nån anledning gissade partnern alltid rätt …

Sidor

Stefan Olausson

”The Fantoni / Nunes Bridge Cheating Scandal” :

https://www.youtube.com/watch?v=TKe7gLTfaF8

Sidor

Björn Sörling

Har inte både Fantoni och Nunes avtjänat sina individuella (de får aldrig mer spela ihop) avstängningar på 5 år?

Sidor

Thomas Ålander

Det finns en del på Wikipedia om såväl Fantoni och Nunes som skandalen.

Sidor

Lars Andersson

Det vore bra om det Svenska Förbundet publicerade det brev som WBFs ”High level players commission” skickat om hur länderna rekommenderas förhålla sig till Fantonis deltagande. Annars kan ju Marion som sitter i kommissionen publicera det! BTW Duboin sitter också med Surprised

Sidor

Stefan Olausson

Björn Sörling skrev:

Har inte både Fantoni och Nunes avtjänat sina individuella (de får aldrig mer spela ihop) avstängningar på 5 år?

Formellt är det väl så.

Betyder ju dock inte att Italienska förbundet behöver anse dom lämpliga att representera nationen.

Som den kloke Richard Fleet skriver i tråden:

”With both France and Italy intending to field players of besmirched reputation in ethical matters (and I note in passing that the Supplementary Conditions of Contest require that the official Observers be people ”of impeccable reputation”; pity that this doesn’t apply to the players)”

(min kursivering)

Helt sjukt.

Sidor

Johan Sylvan

Personligen tycker jag följande OM de fakta jag har är korrekta :
Det finns ett antal sidor att se på huruvida man vill delta i samma tävling som Fantoni: Det är ett KVAL till Bermuda Bowl för nästan alla länder men eftersom Italien redan som värdnation är klara så kvalar tydligen Fantonis lag för att kvalificera sig till Champions Cup. Det är alltså på sätt och vis ”olika tävlingar”. Om man avstår och han ändå tillåts delta leder det troligen bara till att han och hans lag får lättare att kvalificera sig eftersom motståndet blir sämre. Är det så att man vägrar att spela mot just Fantoni personligen får man väl avstå just den matchen alternativt att om hela laget vägrar spela lämna WO.
(Eller tillfälligt drabbas av matförgiftning:-) Dessutom försämras givetvis Sveriges chanser att kvala in om man väljer att avstå sin plats i laget. Med detta sagt har jag full respekt för om man väljer att inte ställa upp i laget. Om man visste att Fantoni skulle petas förutsatt att tillräckligt många par avstod tror jag betydligt fler skulle göra det men om det som sagt bara leder till lättare motsånd för Italien har man ju bara gynnat honom och hans lag. Personligen hoppas jag givetvis att han petas så man slipper ta ställning mellan pest (att han får delta) och kolera (att inte Sverige ställer upp med ett starkt lag).
Rent juridiskt har han ju faktiskt avtjänat sitt straff men med tanke på bridgens rykte, att allt fusk bör beivras, att man inte vill möta fuskare etc borde han givetvis inte vara uttagen.
Dock är ju det finaste man kan bli uttagen till i Sverige landslaget, och det är en ära att försöka ta Sverige till BB.
Allt detta givetvis mina personliga åsikter/tankar och inget som är förankrat hos förbundet, landslagsledningen eller mina (nuvarande) lagkamrater…

Sidor

Peter Fredin

Att Sveriges förbund tillsammans med andra förbund kan tillåta Italien att delta i ett kval till Bermuda Bowl när Italien redan är klara är för mig en gåta!
Italien kan eventuellt påverka vilka lag de vill ha med genom att förlora med vilje.
Det kommer inte att hända säger kanske några , men för ett korrupt land som Italien som tillåter Fantoni spela kan allt hända.
Dags att ta tag i detta Sveriges bridgeförbund.

Sidor

Mikael Grönkvist
Bild för Mikael Grönkvist

Peter Fredin skrev:

Att Sveriges förbund tillsammans med andra förbund kan tillåta Italien att delta i ett kval till Bermuda Bowl när Italien redan är klara är för mig en gåta!

Tävlingen avgör också vilka länder som kvalificerar sig för Champion’s Cup. Dit är inte Italien direktkvalificerade vilket gör att det är självklart att de ska få ställa upp med ett lag. Även om man är värdnation för VM får man ju ställa upp i EM året innan trots att ditt argument gäller även där.

Sidor

Peter Fredin

EM är ett mästerskap även om det inkluderar platser till Champions Cup och Bermuda Bowl.
Tävlingen i Augusti är en ren kvaltävling för Bermuda Bowl. De borde hitta en annan lösning för värdlandet Italien när det gäller Champions Cup.
Det som är självklart för en person är behöver inte vara självklart för en annan. Du och jag i detta fall.

Sidor

Mikael Grönkvist
Bild för Mikael Grönkvist

Peter Fredin skrev:

Tävlingen i Augusti är en ren kvaltävling för Bermuda Bowl.

Du bör kolla vad arrangören EBL har döpt tävlingen till.

Peter Fredin skrev:

De borde hitta en annan lösning för värdlandet Italien när det gäller Champions Cup.

Har du några förslag på hur de ”borde” lösa det? Det är ju inte som att Italien kan lägga sig mot dåliga länder om de vill kvalificera sig för CC. Alltså är den här lösningen ett bra sätt att ge Italien något att spela för trots att inga mästerskapsmedaljer står på spel.

Sidor

Johan Sylvan

Antar att tävlingen samtidigt är kval till Champions Cup-finalen för ALLA spelande lag.(Åtminstone de som vill delta i den finalen). Isåfall är det väl lämpligt att även Italien deltar, fast då givetvis utan Fantoni. För övrigt instämmer jag till fullo med Peters inlägg även om det kunde innehållit lite fler invektiv:-)

Sidor

Lars-Göran Larsson

Tycka är en sak. Jag tycker t ex det är illa att Fantoni får spela nu. Många tycker att hans avstängning skulle varit livstid. Kanske någon tycker att Helgemo inte skulle få spela efter doping ännu (eller annat straff), vad vet jag?
Om en vald organisations rätta instans har dömt Fantoni till fem års avstängning och tiden har gått, är det då rätt att hänga honom igen? Vi bor ju inte i Belarus och har ingen diktator som godtycligt kan plocka fram bilan eller dela ut förlängning.
Jag känner/vet några som disciplinnämnden stängt av men får nu spela. Kan jag rätteligen spy på nätet åt detta? Hur vill vi ha det? Är det åt något annat håll än mot den frisläppte jag ska vända min protest mot?
Däremot kan jag välja att inte ställa upp mot dem personligen. Som någon skrev på bridgewinners ”Respect! Sabine and Roy”
.
Bara en simpel tanke, eftertanke.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Apropå. Lars Andersons inlägg 9 här var ju ett jämrans bra förslag, väl värt att stötta.

Sidor

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Jag tycker personligen att Fantoni kom alldeles för lindrigt undan när han fick sin dom.
Men om dom nu bara gav han 5 års avstängning, ja då tycker jag att man/vi måste acceptera detta.

MEN
Låt han spela i vanliga klubbtävlingar på de klubbar som väljer att hälsa han välkommen tillbaka då!

Att spela i Italiens landslag torde vara en solklar självklarhet att det inte kan komma ifråga!
Anser inte Italiens förbund att Fantoni har orsakat Italien som bridgeland en ofantlig skada så är jag rädd att det säger mer om Italien som land i så fall.
Och förstår dom inte själva hur absurt det är att Fantoni skall få spela i stora internationella turneringar så anser jag att SBF går ihop med några andra länder så som Norge, Danmark, Island och Tyskland och helt enkelt ställer ett ultimatum.

Spelar Fantoni för Italien så ställer vi inte upp det året. Då skapar vi en egen mindre turnering för de länder som hellre spelar vår turnering än en turnering där spelare med Fantoni:s moral tillåts delta.

Då är jag ganska säker på att Italien inte kommer ha något val.
Demonstrationer fungerar politiskt och fungerar precis lika bra i detta ärendet.

Och om Italiens förbund tycker att det är okej att Fantoni får spela i deras landslag efter den skada han orsakat bridgen så kommer jag i all framtid anse att Italien som land tycker att det är helt okej att fuska, så länge man inte åker fast!

Jag har inte orkat gå in och läsa detta tragiska en gång till på bridgewinners men jag antar att det är WBF som bestämt straffet till 5 år?
Om så är fallet så tror i alla fall jag att WBF har förutsatt att Italien har förnuft nog att inte låta en spelare som Fantoni representera Italien någon mer gång! Utan WBF:s tanke misstänker jag är att Fantoni skall få spela vanliga klubbtävlingar efter 5 år, inget annat.

Sedan så undrar jag över en annan sak då jag själv aldrig fått representera Sverige i ett mästerskap och därför inte riktigt vet hur det går till under ett stort mästerskap som BB.
Om Fantoni skulle dyka upp där för att representera Italien.

Vad skulle hända? Skulle en enda person vara framme och prata med Fantoni?
Skulle någon sätta sig vid samma bord som Fantoni på en lunchrestaurang?
Skulle någon svara på tilltal och Fantoni gick fram till andra spelare och börja prata?
Och till sist det mest otroliga av allt!
Vill ens Fantoni åka på ett mästerskap och representera Italien!?
Skulle han verkligen inte ha vett nog att skämmas så mycket att han hade tillbringat all tid utanför bridgebordet med att sitta på toaletten!?

Svara mig gärna på dessa frågor någon som tror sig veta svaret.

På samma sätt som jag förutsätter att inte Israelerna någonsin igen kommer att få representera Israel vid något mer mästerskap den dagen då deras avstängning (måtte den dagen aldrig komma) hävs.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Sidor

Lars-Åke Gustafsson

Framtiden kanske vi börjar spela live med var sin dator vid borden
då går det väl knappast fuska,då kanske även Fantoni kan vara med
så får vi se hur bra är han egentligen.

Sidor

Johan Sylvan

Hej Westis!
Bara för att klargöra, Fantoni är alltså INTE uttagen i Italiens landslag utan det Italienska laget deltar ENBART för att försöka kvalificera sig till Champions Cup-finalen. Inte för att detta gör någon jättestor skillnad i sak/fusk-frågan mer än att man alltså inte riskerar att få möta honom i BB vilket delvis påverkar åtminstone mina åsikter lite grann. Fast givetvis borde han inte få spela internationellt överhuvudtaget utan bara på klubbtävlingar möjligtvis. Och hela frågan blir ju ännu mer bisarr eftersom WBF:s president är italiensk och verkligen borde värna om bridgens rykte.
Vad gäller Fantonis eventuella umgänge om han skulle spela BB är det alltså inte aktuellt men om han skulle spela i Champions Cup t.ex har jag svårt att tro att mer än någon enstaka ickeitaliensk spelare skulle tilltala/svara/umgås med honom. Däremot hans egna lagkamrater skulle med all säkerhet göra detta, annars skulle de förstås inte spela i samma lag.
Dessutom har jag läst någonstans att det i den Italienska spelkulturen ofta anses att ”alla medel är tillåtna” för att uppnå optimala resultat, detta gällde t.o.m det Blå laget som jag själv beundrade oerhört när jag började spela bridge ända tills även de avslöjades som fuskare.
Så jag kan tänka mig att hans lagkamraters största kritik mot honom är att han blev upptäckt…
OBSERVERA att jag alltså inte har någon täckning/bevis för ovanstående mer än det jag har läst i olika sammanhang och alltså inte har något emot italienare i allmänhet. Däremot MISSTÄNKER jag även en del andra italienska bridgespelare som jag givetvis inte nämner vid namn så länge de inte är avslöjade (om de alltså är skyldiga).

Sidor

Bengt-Göran Olofsson

Jag misstänker Italienare i allmänhet…

Sidor

Johan Wahlberg

Johan Sylvan skrev:

och alltså inte har något emot italienare i allmänhet. (Syn!)

Däremot MISSTÄNKER jag även en del andra italienska bridgespelare som jag givetvis inte nämner vid namn så länge de inte är avslöjade (om de alltså är skyldiga).

Giggle Rolling on the floor laughing Giggle

Sidor

Po Sundelin

Peter påpekar det mindre lämpliga i att ett redan kvalificerat lag (som Italien är för Bermuda Bowl beroende på att de är arrangörer av VM och hemmalag) deltar i den kvalificerande tävlingen och alltså kan ”hjälpa” sämre lag att kvala in. Givetvis rent teoretiskt (vad än BG anser om italienare).
Mitt förslag, (kanske oövertänkt) är att om ett lag/land i t.ex Europa hamnar i den positionen (att stå för nästa Bermuda Bowl) så räknas inte resultaten mot det laget i kvalificeringen till VM utan enbart i EM.
Mao i aktuellt fall kan Italien tävla i European Cupkval men deras resultat ignoreras i Bermuda Bowlkval.
Har jag gjort någon tankevurpa eller är det faktiskt en lysande ide? Alla kan delta i EM utan risk att bli misstänkta för läggmatcher även om de råkar vara kommande VMarrangörer.

Sidor

Peter Fredin

Låter som en lysande ide PO

Sidor

Johan Sylvan

Låter genialiskt PO:-)

Sidor

Johan Sylvan

Johan, med italienare i allmänhet menade jag förstås icke bridgespelande (och även de flesta bridgespelande) förstås så att ingen anklagar mig för rasism. Att misstänka vissa bridgespelare är väl inte rasism ens för de rödgröna inklusive Centern:-)

Sidor

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Även jag vill hylla P-O:s förslag.

Som jag ser det så finns det ingen nackdel med förslaget men flera fördelar!

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Sidor

Johan Sylvan

Fast vad är resultatet i matchen mot Italien värt då? Och kan man inte lika gärna lämna wo isåfall? Eller har jag missat något?

Sidor

Philip Berggren

Johan Sylvan skrev:

Fast vad är resultatet i matchen mot Italien värt då? Och kan man inte lika gärna lämna wo isåfall? Eller har jag missat något?

Du behöver fortfarande ett resultat mot dem i ”European Cupkval” även fast matchen inte skulle räknas i sammanställningen till Bermuda Bowl. Men jag kan ju missförstått tanken när jag skummade Smile

Sidor

Po Sundelin

Jag trodde avsikten var klar. Resultaten mot ett redan vm-kvalificerat lag räknas inte när det gäller vm-kval. I den mån det gäller EM eller European champions eller vad som helst räknas alla matcher. Det här skulle gälla så snart ett europeiskt land (även andra än Italien) har fått uppdraget att arrangera VM eftersom vi förstås vill låta alla delta i EM.

Sidor

Tråd låst