Hej!
VM för lag kommer att äga rum 2022, enligt WBF, ”between the end of February and the beginning of March.”
Hur lång tid har man på sig för ett event enligt den tidsangivelsen?
Vad säger de språkkunniga??
Språkfråga
4 jun 2021 kl 22:13
Språkfråga
Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Bra länkar
Profilering
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior

Jag är inte språkkunning, men det låter som typ max två veckor.
Det blir väl exakt noll sekunder?
Hm, om du mäter åtgången tid för något, finns väl en tröghet i själva tidmätningsorganismen?
Dvs, 0 sekunder gäller därmed inte…
Den vedertagna definitionen är:
I slutet av, men även i början av, motsvarar högst 1/6 av den syftade tidsrymden.
I vissa mindre medvetna kretsar används dock även 1/5 med samma betydelse.
Enligt de högre medvetna kretsarna alltså som mest 4,7 dygn i februari och 5,2 i mars. Men eftersom Nilsson vet att det är högst denna tidsrymd, skulle även Ödlunds 0 sekunder (inte 0,0) kunna vara korrekt, t o m 0 dagar eller veckor. Det sistnämnda skulle ju exempelvis kunna bero på en pågående pandemi.
Så nu vet du, Ålander. Man ska inte förakta kunniga administratörer i WBF.
Eftersom herr Rudenstål verkar ha kunskap inom kvantmekaniken får vi väl fråga honom om ”högst x tid” även kan inrymma minustid.
Något förakt för WBF:s administratörer har jag inte känt av för egen del. Men språkbruket verkar vara olika.
Var definitionerna som 1/6 och 1/5 av något återfinns är mig obekant.
På annat håll på nätet har föreslagits de sista fyra veckorna i februari och de första fyra i mars … . Med de då blivande tidrymderna kan man nog lämna kvantmekaniken därhän.
Tack för svaren!
Alternativt kan man tänka sig en Churchillsk lösning…” Play commences at the end of February, at the beginning of the end of February or at the end of the beginning of February and continues to the beginning of March, the end of the beginning of March or the beginning of the end of March”….