”Jag hoppas att detta når dig i tid, jag gjorde en resa till Kiev och min plånboken blev stulen med mitt internationella pass och mina kreditkort inuti. Ambassaden är villiga att hjälpa mig att ta ett flyg utan mitt pass, jag behöver bara betala för biljetten och hotellräkningarna. Till min förfäran kan jag inte få tillgång till mina fonder utan mitt kreditkort och kontakt med min bank, men de behöver mer tid för att kunna ge mig ett nytt kort. I den här olyckliga situationen tänkte jag fråga om ett avlöningsdagslån som jag kan betala tillbaka så fort som du kommer tillbaka. Jag behöver verkligen vara med på nästa flyg. jag behöver 10,000 kr
Berätta om Jag kan hjälpa mig genom Western Union eftersom det är det bästa alternativet jag har.
De gav mig ett temporärt pass vid ambassaden så det är inget problem, om du har pengar kan du skicka dem via den västra unionens kontor och inom 20 minuter borde de vara framme. Jag kan skicka detaljerna för hur fonderna kan skickas till mig. Jag ser fram emot ditt svar.
Vänliga hälsningar.
xx xx

Det är tydligen fler än Eva Wetterhall som fått sitt konto kapat.
Peter
Jag hjälpte Eva (och har hjälpt andra tidigare också) när hon fick sitt konto kapat.
Om det är ett gmail-konto så ställer kaparen ofta om språket till arabiska, så det kan vara lite knepigt att hitta inställningarna. Mitt tips är att ta upp gmail i två fönster sida vid sida, ett med det kapade kontot (om lösenordet fortfarande fungerar), och ett med någon annans konto så kan man klicka sig fram till rätt ställe för att ändra språket.
I nästan samtliga fall har kaparna slängt alla mailen i inkorgen, men de går att få tillbaka om man anmäler ett ärende till gmail-supporten.
Glöm inte heller att kontrollera så det inte ligger några vidarebefordringar aktiva på kontot.
Ett himla oskick på alla sätt och vis.
Med gmail är det dessutom bra med en alternativ (non-gmail) e-postadress som får info om suspekta inloggningar.
Jag bevakar t.ex. Fredins gmail-konto såtillvida att jag får besked om någon loggar in från en enhet eller IP-adress som Google inte känner igen, och då kollar jag med Peter så att det är han som loggat in och inte Kalle Kula från Långtbortistan.
Avsändaren är: namn@gmail.com
Svarsadress är: namn@mail.com
Små luringar de där…
Men finns det någon under 52 i hcp som går på detta?
Linnea, var kontot för Eva verkligen hackat? Enligt Leif så verkar det ju mer vara att man fejkar avsändaren? Och om det stämmer, så är det enkelt att peka ut den skyldiga till att det här har kunnat skett: Sveriges Bridgeförbund! Och även om fallet inte är så, så är det troligen samma slutsats, tyvärr.
Som vi varnat för så ligger ju mailadresserna fullt synliga. Vi vet också om att den här hemsidan har (haft) en uppfuckad lösenordshantyering, när man kunnat bli inloggad på andra personers konton.
Jag fick ju exempelvis mailet från Eva. Vi har haft noll kontakt tidigare, den enda gemensamma nämnaren är bridge, att vi båda finns i SBFs databas.
Slutligen är förbundets medlemmar perfekta för att gå på en sådan blåsning, äldre personer är inte lika misstänkssamma mot sådant än en yngre ”kundkrets”.
Nonchalansen från förbundets sida när man påtalat säkerhetsbristerna har ju också varit beklämmande.
Hej Ola!
Evas konto var hackat. Mailet hade skickats från hennes adress (fanns i hennes skickatmapp), och eventuella svar vidarebefordrades till en helt annan adress. De hade dessutom ställt om språket på gmail-kontot till arabiska. Precis liknande som jag sett i flera fall när jag hjälpt till.
Totalt sett hade mailet skickats till ca 300 personer, och så vitt jag kunde se var det bara sådana som fanns bland kontakter.
Du (Ola) måste vara en bakåtsträvare. Allt tar sin tid att implementera.
Var lite positiv!
Vad tycker du om veckans uppdatering vad gäller e-posthanteringen?
En bra bit på väg mot ett säkrare e-postsystem.
Man gör säkert så gott man kan inom ”ramen” för kostnader.
Bra, Brenning!
Jag har fått spam-mejl där avsändarkontot angavs som mitt eget. Så det behöver inte vara någon hackning.
Klart är väl att det är hackat/kapat osv. Tror du att din egen dator skickar mail till samtliga i adresslistan så där hux flux med detta innehåll…
Det är inte direkt någon raketforskning att skicka mail med någon annans mailadress som avsändare…lekte själv med det i mitten på 90-talet. Har man bara tillgång till en egen SMTP-server så tar det inte många minuter för en normalbegåvad programmerare att skapa script som utför ett sådant här utskick.