Forum » Allmänna diskussioner » NBU Online Championships

NBU Online Championships

6 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Tore Mattsson
NBU Online Championships

Jag såg att Hellnes Helgemo spelar för Norge.
Är det bara i den här tävlingen, eller har de blivit åternaturaliserade tll Norge igen?

Carina Wademark
Bild för Carina Wademark

De tillhör och får spela för Norge igen.
De har flyttat tillbaka till Norge, står under norsk flagg hos EBL/WBF samt har inte tävlat för Monaco sedan 2018.

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

De är tebax, står till förfogande, se länkar till Norska förbundet;
Aktuell trupp


Helgemo – Helness tilbake for Norge


Landslagene til Nordisk og EM 2021

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Senaste gången Helgemo och Helness representerade Monaco var 2018, och eftersom Zimmerman har lagt ner den satsningen och numera har tagit med sig sin främlingslegion (2 holländare, 2 polacker och en fransman) till hemlandet Schweiz så är Helgemo och Helness från och med i år fria att representera Norge igen.

PO Sundelin

HENRIK,
Om jag minns rätt finns det ett antal regler (som jag inte hittar) för hur man får byta land att representera. En mildare regel för att byta från sitt första (födelse-?)land och sedan tillbaka och en strängare för att byta från land 2 till land 3. Jag trodde att det var ca 10 år för att det senare bytet skulle godkännas. Har jag fel eller gäller det inte för fransmannen Multon i lag Zimmerman, eller han kanske inte ska representera laget för Schweiz så länge Zimmerman har holländare och polacker som inte spelat för hemlanden på ett par år.
Möjligtvis kanske Multon aldrig spelat för Frankrike utan Monaco räknas som hans första land.

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Multon står faktiskt fortfarande som Monagask så det är nog mycket riktigt så som PO skriver att han inte får representera Schweiz. Han representerade Frankrike 2014.

Logga in för att kommentera