Forum » Allmänna diskussioner » Tittartävling SM Lag 13-16 maj

Tittartävling SM Lag 13-16 maj

74 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Gunnar Andersson
  1. Ida G 120,3
  2. Gula B.
  3. Z-lina

Sidor

Klara Gustafsson
  1. Gröna Kvistar 118
  2. idaG
  3. skalman

Sidor

Tor-Björn Bohman
Bild för Tor-Björn Bohman

1.IdaG <<120,4
2.Ebenius Crew
3.Skalman

Sidor

Ulf Lundgren

Hej!

1:a Ebenius crew 121,27
2:a Skalman
3:a IdaG

Sidor

Dan Bylund
  1. IdaG 121,5
  2. Skalman
  3. Stridsvagn

Sidor

PG Eliasson
Bild för PG Eliasson
  1. Stridsvagn 119,5
  2. idag
  3. Skalman

Sidor

Henrik Fryklund
  1. Ebenius Crew 120,7 VP
  2. Ida G
  3. Stridsvagn

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Mårten Gustawsson skrev:


Jag tippar att 1:a kommer ett lag med stockholmare,
2:a kommer ett lag med stockholmare,
3:a kommer ett lag med stockholmare.
(Beklagar Prefabsystem)

So far so good.

Sidor

Mårten Gustawsson

Vinner Prefabsystem så kräver jag att få delta på segerfesten (naturligtvis covidsäkrad, det är ju inte i Stockholm vi pratar om) som toppmotivator!

Sidor

PO Sundelin

Det är visserligen några matcher kvar, (fredag kväll) men frågan är om det räcker med min geistning att få upp S-lagen till tippat brons.

För övrigt har jag en fråga till alla statistiker/matematiker: Jag har kikat på ett par tre matcher och sett fyra åttakortsfärger, varav tre i samma match. Vad är oddsen?

Sidor

Joakim Nordlindh

PO Sundelin skrev:


Det är visserligen några matcher kvar, (fredag kväll) men frågan är om det räcker med min geistning att få upp S-lagen till tippat brons.

För övrigt har jag en fråga till alla statistiker/matematiker: Jag har kikat på ett par tre matcher och sett fyra åttakortsfärger, varav tre i samma match. Vad är oddsen?

Varje person har ungefär en halv % chans att få 8kortsfärg varje giv, så på 4 personer och 24 brickor blir väl ungefär en 8kort-färg varannan match. Så dina observationer är klart över genomsnittet, men inte så mycket över att det är något spektakulär tror jag.

Sidor

Dan Bylund

Ja, lite grovt räknat är sannolikheten att en giv innehåller en åttakortsfärg ca 1/50. Sannolikheten att tre givar med åttakortsfärger ska dyka upp i en 24-brickorsmatch kan då beräknas som:

(49/50)^21 * (1/50)^3 * 22 * 23 * 24/(1 * 2 * 3)

Detta blir ca 0,01. Dvs detta är något som inträffar var hundrade match eller så, förutsatt att givgeneratorn är ok.

Sidor

Carina Wademark
Bild för Carina Wademark

I tittartävlingen hade vi ett antal som tippade in rätt guld- och silvermedaljörer. Närmast på utslagsfrågan var Peder Öberg - BK Björken med 123, 45. På andra plats kom Göran Eriksson - Bollnäs BK med 124 vp och därefter blev det lottning mellan BG Olofsson och Torbjörn Jönsson som båda hade 119 vp. Gunnel och Johan på kansliet lottade och lotten föll på BG. Lottning

Värt omnämnande är, Henrik Fryklund som hade varit närmast i vp om tipset varit inlämnat i tid samt Lennart Bylund som hade hela pallen med, men i fel ordning.

Presentbreven skickas till vinnarna med snigelpost.

Grattis!

Sidor

Logga in för att kommentera