Forum » Allmänna diskussioner » Varför gjorde ni inte bara som jag sa?

Varför gjorde ni inte bara som jag sa?

28 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson
Varför gjorde ni inte bara som jag sa?

Jag skrev ett inlägg för länge sedan med rubriken ”Varför gör ni inte bara som jag säger?” Frågan var ställd till förbundet och bridgesverige i allmänhet men tyvärr lyssnade man alltför sällan på mig och när man väl gjorde det var det ofta för sent. Därför är det dags att uppdatera rubriken och förklara varför vi nu också sitter i skiten. Jag kommer att göra det när andan faller på och det kommer säkert att bli lite rörigt.

Vi börjar med ett inlägg som Magnus Erikson gjorde för några veckor där han klagar på bristande information om vårt öppna landslag. Tror ni nedanstående är från den tråden eller när är de annars gjorda?

Magnus Eriksson skrev:


Landslag i bridge, finns det?

Hmm… varför bry sig om detta när det inte har hänt något av värde uppenbarligen på länge eller?
Vid en närmare analys av länkar på denna hemsida så är inget landslag speciellt uppdaterat. Kanske det skall vara så att vi inte bryr oss.

Torbjörn Jönsson skrev:


Svaret på Magnus fråga är väl att visst finns ett landslag i bridge det är bara det att det är ingen som bryr sig.

Men inte ens vi bridgespelare bryr sig om vårt landslag. Går du ner på klubben och frågar vem som spelar i vårt landslag har de inte en aning. Landslagen hade antagligen inte fått en krona om den enskilde medlemmen fått bestämma.

(Hur är det möjligt att man skickar 18 män och kvinnor + coach och kaptener till EM men de som faktiskt har betalt det skall nöja sig med högst sporadiska rapporter därifrån).

Eva-Liss Göthe skrev:


MEN att landslagen inte ens är intressanta för de frälsta är en katastrof. Vad beror det på? Jag håller med Magnus. Inte ens vi som är intresserade, vet vad som pågår i huvudet på UK.

Mats Nilsland skrev:


De flesta bridgespelare i Sverige bryr sig inte mycket om hur det går får våra landslag. De som följer med på BBO och de flesta här på forumet är däremot engagerade och nyfikna.

Dessa är lagets supporters. Som jag ser det finns det ett problem i kommunikationen mellan lagets ledning och supporterskaran. Problemet verkar finnas både före, under och efter ett mästerskap.

Vi behöver göra mer för att de som är lagens supporters ska kunna interagera indirekt med laget - få svar på frågor, kommentera, diskutera.

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Det går förresten att se Skånes DM-final i lag på RealBridge idag: länk

Per Jephson

När morötterna och även Scania lirade i blågult kunde man se sporadiska rapporter i diverse dagstidningar och få fylliga och njutbara ”efterhandssändningar” från Tjolpe i salig Bridgetidningen, jag tycker mig kunna utläsa att medier nuförtiden betraktar spelet som en hobby utan något som helst nyhetsvärde…
Jag har inte följt detta forum särskilt länge (när lanserades det?) men tycker att landslaget- - som i andra idrottssammanhang har en självklar och framträdande roll– behandlas styvmoderligt på gränsen till oförskämt vilket inte återspeglar ”gräsrötternas ” berättigade krav på information….

PS/ När jag studerar resultaten i Skånes DM-lagfinal förefaller det som om det delas ut procentuell VP för frironder under pågående seriespel, kommer det att justeras i efterhand eller har jag missat något elementärt?

Björn Sörling

Jag är lite osäker på hur RealBridge hanterar frironden, men eftersom alla lag sitter över blir det således lika för alla. Tabellen i BIT uppdateras löpande, och där får man 60% eller egen procent vid bättre medeltal.

Per Jephson

Tack…. jag är dock fortfarande inte klar över på vilket sätt detta medför rättvisa….

Thomas Ålander

Per Jephson skrev:


Tack…. jag är dock fortfarande inte klar över på vilket sätt detta medför rättvisa….


Rättvisa är en känsla.
Per Jephson

Måste vara trösterikt för alla brottsoffer…

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Torbjörn Jönsson skrev:


Vi börjar med ett inlägg som Magnus Erikson gjorde för några veckor där han klagar på bristande information om vårt öppna landslag. Tror ni nedanstående är från den tråden eller när är de annars gjorda?


Inläggen är alltså 10 år gamla men kunde lika gärna vara skrivna idag (dvs om nu någon fortfarande hade brytt sig). Jag och Magnus Eriksson har väl växeldragit i 15 år med att påpeka hur lite information vi får om våra landslag. Förr skrevs det i stort ingenting från mästerskapen och det har faktiskt blivit lite bättre även om det fortfarande är uselt. Vi hade fyra lag i VM 2019 med 22 spelare och fyra kaptener och de kunde inte få ihop en enda hel bricka att skriva om. Jag har varit Non Playing Captain tre gånger, spelat en gång och varje gång har jag rapporterat mer än de svenska lagen gjort tillsammans. Kan man verkligen inte begära att spelare och kaptener berättar om vars EN bricka.

Fast Jan Lagerman var lite på hugget under VM i Kina med inledningsvis dagliga rapporter men fallerade rejält när det blev total radiotystnad efter att öppna laget åkt ut mot Nederländerna i kvartsfinalen. Känslan av dålig förlorare förstärktes av han vägrade, trots Brennings direkta fråga, kommentera det något underliga valet av motståndare i kvarten. Lika konstigt är det att han efter tystnaden sedan VM kommenterar uttagningen till EM-laget på 10 ynka rader och lämnar oss att fritt spekulera om varför Per-Ola Cullin och Marion Michelsen inte togs ut. Är tanken att vi inte bryr oss eller att vi inte har med det att göra?

Nya mixedkaptenen Pär Ol-Mårs har gett oss visst hopp om att vi skall få lite rapporter från det hållet.

Om någon skulle träffa på de andra två kaptenerna hade det varit bra att påminna om att det snart är EM och att de kanske borde börja tänka på en uttagning.

(Det är bäst att påpeka att alla våra fyra kaptener, bortsett från PR-sidan, verkar både trevliga och synnerligen lämpliga för sina uppdrag).

Björn Sörling

Med tanke på hur stor kunskap du har i frågan, samt att du inte är helt uråldrig, kanske rollen som juniorlandslagskapten kan vara intressant för en så utmärkt kandidat? Smile

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Björn Sörling skrev:


Med tanke på hur stor kunskap du har i frågan, samt att du inte är helt uråldrig, kanske rollen som juniorlandslagskapten kan vara intressant för en så utmärkt kandidat? :)

Är det inte ändå så att Torbjörn gör sig bäst på andra sidan? Smile

Johnny Östberg

I just denna fråga delar jag Jönsson åsikt Smile
Kommunikationen från våra kaptener är faktiskt usel. Men det finns historiskt ett lysande undantag, PG var fantastiskt duktig på att kommunicera o dessutom lyfta han upp bröderna Rimstedt till öppna laget långt innan alla hade fattat hur bra dom var!

Olle Wademark

Hej Torbjörn,

Vi har koll på datumen för EM, men inte på vad det blir.
Blir det EM live, EM online eller ”bara” ett VM-kval online?
Om detta beslutar EBL den 31 mars är det sagt.
Då det till stor del avgör vilka spelare som finns tillgängliga är det först då ett lag kommer att kunna tas ut.
Jag förstår att du lever i spänd förväntan, men håll ut en vecka till så kommer veteranlaget att offentliggöras.

Mvh
Olle

Ola Brandborn

Torbjörn skrev: Kan man verkligen inte begära att spelare och kaptener berättar om vars EN bricka.

För en gångs skull håller jag inte med dig. Spelarna skall koncentrera sig på att spela kort, inte att skriva om brickor. Vissa har inte skrivandets gåva, för vissa kan det till och med innebära låsningar att sätta sig ner och skriva även den minsta text.

Däremot kan man såklart ställa ett önskemål att spelarna gör sig beredda att ställa upp med en (telefon)intervju till någon lämplig person som kan referera en bricka från dagens spel.

Joakim Möller

Som jämförelse har Nils Grandelius analyserat många av sina partier i långa innehållsrika klipp på Youtube. Sök på Grandelius analyserar. Jag skulle definitivt uppskatta om någon av landslagsspelarna hade en Youtube kanal och pratade bridge. Johan Sylvan har en blogg har jag sett och den rekommenderar jag.

Tomas Brenning

Joakim Möller skrev:


Johan Sylvan har en blogg har jag sett och den rekommenderar jag.

och här kommer en länk:

https://blog.sylvanbridge.se/

Johan Sylvan

http://blog.sylvanbridge.se är bättre annars saknas en del sitsar

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Ola Brandborn skrev:


Torbjörn skrev: Kan man verkligen inte begära att spelare och kaptener berättar om vars EN bricka.

För en gångs skull håller jag inte med dig. Spelarna skall koncentrera sig på att spela kort, inte att skriva om brickor. Vissa har inte skrivandets gåva, för vissa kan det till och med innebära låsningar att sätta sig ner och skriva även den minsta text.

Däremot kan man såklart ställa ett önskemål att spelarna gör sig beredda att ställa upp med en (telefon)intervju till någon lämplig person som kan referera en bricka från dagens spel.

Vi är helt överens och jag uttryckte mig nog lite otydligt:

”Kan man verkligen inte begära att spelare och kaptener berättar om vars EN bricka.”

Spelarna skall mycket riktigt inte behöva fundera på meningsbyggnad under ett mästerskap men man kan begära att de berättar om en bricka för någon på hemmaplan som sedan skriver. Det tar fem minuter (och kanske 10 om spelföringen var extra läcker).

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Björn Sörling skrev:


Med tanke på hur stor kunskap du har i frågan, samt att du inte är helt uråldrig, kanske rollen som juniorlandslagskapten kan vara intressant för en så utmärkt kandidat? :)


Nja, från österrikiska landslaget är jag van vid lite barnsligare spelare än de svenska juniorerna.

Börje Rudenstål skrev:


Är det inte ändå så att Torbjörn gör sig bäst på andra sidan? :)


Som Östberg (ungefär) sa, i just denna fråga delar jag din åsikt!
Olle Wademark skrev:

Jag förstår att du lever i spänd förväntan, men håll ut en vecka till så kommer veteranlaget att offentliggöras.


Jag biter på naglarna så länge.
Lars Nilsson
Bild för Lars Nilsson

Janne, nu när du o Mårten överlägset vunnit Veteran DM, faktiskt flera starka par, skulle du då inte kunna redovisa varför Pocken/Marion inte blev uttagna till EM? Din namne i fotbollslandslaget hade nog inte kunnat låta bli att svara om Z inte blivit uttagen. Om jag hade blivit uttagen till fjolårets EM, som inte blev av, och sedan regelbundet fortsatt spela (mycket) bra på högsta nivå med min partner, och sedan blivit ”petad”, då hade min energi hamnat under noll. Och vi andra dödliga supportrar undrar vad som hänt?

Conny Wahlgren
Bild för Conny Wahlgren

Vilket par tar du bort i så fall och varför?
Kanske lättare att skriva om varför de valda paren blev uttagna.
Inga dåliga reserver på hemmaplan, finns ju Wrang o Nyström också som inte precis går av för hackor..

COW

Lars Nilsson
Bild för Lars Nilsson

Conny Wahlgren skrev:


Vilket par tar du bort i så fall och varför?
Kanske lättare att skriva om varför de valda paren blev uttagna.
Inga dåliga reserver på hemmaplan, finns ju Wrang o Nyström också som inte precis går av för hackor..

COW


Jag behöver inte ta bort, menar att Rimmarna o Pocken/Marion är givna från början. Men håller med om att det inte är lätt att vara landslagskapten, blir alltid kritik. Och, som jag sagt tidigare, det är ju sex mycket starka spelare som tagits ut.
Lillemor Jernberg
Bild för Lillemor Jernberg

Kaptenen skrev ju ”De andra två paren var inte aktuella i år”. Det tolkar jag som att de är förhindrade att ställa sig till förfogande för landslaget.

Mikael Grönkvist
Bild för Mikael Grönkvist

Lillemor Jernberg skrev:


Kaptenen skrev ju ”De andra två paren var inte aktuella i år”. Det tolkar jag som att de är förhindrade att ställa sig till förfogande för landslaget.


Det tolkade i alla fall jag som att Nyström-Upmark och Ekenberg-Hult, som spelade senaste EM, inte var tillgängliga.
Lars Nilsson
Bild för Lars Nilsson

Mikael Grönkvist skrev:


Lillemor Jernberg skrev:


Kaptenen skrev ju ”De andra två paren var inte aktuella i år”. Det tolkar jag som att de är förhindrade att ställa sig till förfogande för landslaget.


Det tolkade i alla fall jag som att Nyström-Upmark och Ekenberg-Hult, som spelade senaste EM, inte var tillgängliga.

Så tolkade jag det också. Tyckte också det var lite luddigt skrivet, kunde lätt leda till att det syftades på Pocken/Marion, men de var bara uttagna ifjol, då EM ställdes in, de spelade inte
Stefan Andersson

Bra jobbat Janne.
Gillar det modiga valet av par.
Blir en show utan dess like.

Carina Wademark
Bild för Carina Wademark

Olle Wademark skrev:


Om detta beslutar EBL den 31 mars är det sagt.
Då det till stor del avgör vilka spelare som finns tillgängliga är det först då ett lag kommer att kunna tas ut.
Jag förstår att du lever i spänd förväntan, men håll ut en vecka till så kommer veteranlaget att offentliggöras.

Mvh
Olle

För info: EBL dröjer med besked om EM, därmed kommer även laguttagning att få vänta ett tag till.
En ren gissning är att de tillsammans med WBF beslutar om såväl EM i juni som VM i augusti och att det därför dröjer ytterligare några dagar innan besked kommer till medlemsländerna.

Carina Wademark
Bild för Carina Wademark

Beskedet från EBL:
Det blir inget EM förrän 2022, EM uppskjutet till 2022

Stefan Andersson

Bra beslut

Logga in för att kommentera