Forum » Allmänna diskussioner » Miniatyr 2

Miniatyr 2

18 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Max Ödlund
Bild för Max Ödlund
Miniatyr 2

Min förra nöt var lite väl knepig, så här kommer en lättare.

Du spelar 6 hjärter, och har denna anemiska trumf.

E10
K7
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen

Efter klöverutspel står kontraktet! Kan du räkna ut hur det sitter?

Visa inte lösningen när du sett ljuset, utan nöj dig med att lajka.

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

FACIT
Då motståndarna förfogar över nio trumf, är det bästa Syd kan hoppas på att dessa sitter 5-4. Sitter övriga färger runt kan spelföraren således ta in åtta civilstick. Fyra trumfstick plus åtta civilare, det blir tolv, inte sant?

EK108
E10
E
K96532
kn94
65432
1053
87
D65
K7
KD9872
E4
732
Dkn98
kn64
Dkn10
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen

Syd vinner utspelet och tar in ytterligare ett klöverstick, följt av tre stick i vardera spader och ruter. Med bordet inne i femkortsläge återstår
10
E10
96
65432
K7
987
Dkn98
10
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen

Syd stjäl en klöver med hjärtersju. Därpå kommer en ruter, som Väst stjäl med hjärterknekt och bordet med hjärteress. Efter klöver till högstöld kom­mer ytterligare en ruter, och Nord måste få spel på trumftian en passant.
Björn Westling

Ett problem jag har med problemformuleringen är ju att det står ”Efter klöverutspel står kontraktet! Kan du räkna ut hur det sitter? ”.
Men kontraktet står ju även med ruter och spader ut. Verkar som en sits som gör att formuleringen av problemet är viktig är att utspelaren drar för kl K och man släpper utspelet till handens klöver dam.

Men man bör se över sina budmetoder…

Ola Brandborn

Max Ödlund skrev:


FACIT
Då motståndarna förfogar över nio trumf, är det bästa Syd kan hoppas på att dessa sitter 5-4. Sitter övriga färger runt kan spelföraren således ta in åtta civilstick. Fyra trumfstick plus åtta civilare, det blir tolv, inte sant?

EK108
E10
E
K96532
kn94
65432
1053
87
D65
K7
KD9872
E4
732
Dkn98
kn64
Dkn10
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen

Syd vinner utspelet och tar in ytterligare ett klöverstick, följt av tre stick i vardera spader och ruter. Med bordet inne i femkortsläge återstår
10
E10
96
65432
K7
987
Dkn98
10
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen

Syd stjäl en klöver med hjärtersju. Därpå kommer en ruter, som Väst stjäl med hjärterknekt och bordet med hjärteress. Efter klöver till högstöld kom­mer ytterligare en ruter, och Nord måste få spel på trumftian en passant.

Läckert. Men här missade försvaret beten genom att inte spela ut trumf.
Jag spelade en gång 4 hj med ungefär samma sättning (jag hade förvisso 3-3 i trumf, men betydligt mindre HP). Det kontraktet var obetbart oavsett utspel - vi hade ju fått spelföringen på rätt hand så utspelshanden hade inga trumf att spela ut. Kontraktet hängde på 0-7 i trumf alltså, angående att ”det alltid sitter snett när man bjudit fel”.

Den gången jag spelade 4 hj på ess-singel till renons satt det dock jämt, 6-6 emot, så ingen av motståndarna ville dubbla. Tyvärr, för storslam stod i alla andra benämningar.

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Björn Westling skrev:


Ett problem jag har med problemformuleringen är ju att det står ”Efter klöverutspel står kontraktet! Kan du räkna ut hur det sitter? ”.


Bra invändning. Jag borde, som Ola föreslår, skrivit nåt som ”när fi missade trumf ut stod kontraktet”.
Tore Mattsson

jag har ett minne av att jag för många år sedan såg en giv där den enda lillslammen som stod var på en 33 trumf, dessutom gick den hem även med trumfutspel.

Jag vill minnas att det var i en bok av Goren.

Per Jephson

Vem hittar trumf ut mot lillslam med DKn98?
Jag tycker att Väst visade prov på exceptionellt gott omdöme när han lät bli att smocka slutbudet…
Är detta måhända ”hjärtersju berättar” ur den fenomenala ”Tvärs genom leken”?
Men då hade Max gett Darvas cred….

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

År 2014 under slutspelet så bjöd våra motståndare 4 på 4-2 i trumf.
Detta var också den ENDA utgången som stod mot alla utspel!

https://magictd.com/swan/magic/www.php?nsid=1496&csm=Board&nt=3&nr=1&ns=2&nb=22&csh=00000000001111

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Johan Sylvan

Vet att morötterna (tror PO var inblandad och kanske Jörgen Lindqvist) någon gång bjöd 4Hö på 4-1 med full kontroll, var den enda utgång som hade chans. Kommer inte ihåg given men var nog AKQJ typ till singel som skyddade mot Fis färg.

Jan Lagerman

Mikael Westerlund skrev:


År 2014 under slutspelet så bjöd våra motståndare 4 på 4-2 i trumf.
Detta var också den ENDA utgången som stod mot alla utspel!

https://magictd.com/swan/magic/www.php?nsid=1496&csm=Board&nt=3&nr=1&ns=2&nb=22&csh=00000000001111

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Ser ut som om 3NT på Öst alltid står.

Jan Lagerman

Johan Sylvan skrev:


Vet att morötterna (tror PO var inblandad och kanske Jörgen Lindqvist) någon gång bjöd 4Hö på 4-1 med full kontroll, var den enda utgång som hade chans. Kommer inte ihåg given men var nog AKQJ typ till singel som skyddade mot Fis färg.

Full kontroll på 4-1?
Jag vet att PO och Tommy bjöd 4sp på 4-2 med full kontroll i Handens lagguld, men 4-1??

I The Bridge World fanns det en giv där man skulle bjuda 4sp på 4-1.
Då öppnade Öst med 1sang (12-14) och efter dubbelt bjöd Väst 2ruter.
Nu ’visste’ man att spadern satt 4-4 hos ÖV och AKQJ mot 10 räckte fint. Men hur ska man annars kunna bjuda på 4-1 med full kontroll?

Johan Sylvan

Sa inte att det var full kontroll så tillvida att det förväntades gå hem utan att det var den enda utgång som hade chans, krävde förstås 44 emot men alla andra utgångar var chanslösa

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Per Jephson skrev:


Men då hade Max gett Darvas cred….


Jag vill minnas att jag såg läget i nån av Reese’s böcker.
Johan Sylvan

Ganska säker på att det var Spelföraren, Reese on play i original tror jag

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Sant. Men ö/w vet ju inte att är blockerad när dom bjuder och väljer utgång.
Sedan så skrev jag ju mot allautspel. Detta innefattar såklart alla 26 möjliga utspel, inte bara 13 Smile

Men vaket av dig ändå att se att färgen är blockerad om öst har spelföringen (eller tittade du mest på resultaten kanske? Wink )

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Petter Bengtsson

Mikael Westerlund skrev:


Men vaket av dig ändå att se att färgen är blockerad om öst har spelföringen (eller tittade du mest på resultaten kanske? Wink )

I dubbeldummy-rutan står det nio stick i sang med Öst som spelförare. Det behöver man inte vara alltför vaken för att se…
Per-Inge Helmertz

V: 743 | 9 | J975 | Q10975
N: AQ109862 | A | KQ10 | KJ
Ö: KJ5 | QJ103 |862 | 432
S: - | K876542 | A43 | A86
Alla i zonen och Nord giv.

Given finns i en bok av Charles Goren . ”Bridge” är översatt av Tore Sandgren 1966. Svårbjuden hand från en partävling i London. De som lyckades ta sig till 6hjärter fick ingen belöning. Ett par havererade i obetbara 6ruter. Spelade bättre än vad de bjöd. Tycker synd om deras motståndare.

Per Jephson

Ändå inget totalhaveri, Pinge…. det gick ju hem!!
Ställde Syd (utspelet framgick inte men om Väst startar i hjärter slits en vital ingång bort….) spadern via både trumf-och klövermask?

Logga in för att kommentera