Forum » Allmänna diskussioner » Tankenöt: inte bridge

Tankenöt: inte bridge

20 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Mikael Thulin
Tankenöt: inte bridge

Oops…

Jag har tagit bort problemet som jag först postade. Det var inget fel på problemet men det var kanske lite för matematiskt, teoretiskt och torrt. Det var ett nytt problem för mig och först tyckte jag att det var bra men…

Så nu ersätter jag det med detta:

ABCDE x 4 = EDCBA

Där varje bokstav representerar en unik siffra.

Som sagt posta inte svar utan gilla istället.

PS Nästa gång ska jag tänka mig för innan Smile

Tore Mattsson

Är det korrekt skrivna tal eller kan A och E anta värdet 0?

Lars-Göran Larsson

Tore Mattsson skrev:


Är det korrekt skrivna tal eller kan A och E anta värdet 0?


Allt annat än 0-9 vore en felaktig frågeställning eftersom det står att varje bokstav står för en ”unik siffra” (såvida han inte använder hexadecimala systemet, romerska siffror eller dyl men det kan vi nog utgå ifrån att så jämrans svårt är det inte). Dessutom måste det naturligtvis vara fem olika siffror.
.
(möjligen har jag själv fel i min definition av siffra så att det även kan vara ett nummer, t ex 12 men jag tror inte det - rätta mig annars, jag har ju inte lösningen på gåtan själv än. Å andra sidan vore ju gåtan inte så snygg om det är 01234)
Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Jag har löst pusslet - men inte analytiskt, utan med (fusk)hjälp av ett javaprogram.

Ser fram emot en analytisk lösning.

Lars-Göran Larsson

Jag har kommit så långt att A måste vara en jämn siffra (för 4 x alla tal är jämna). Så långt sträcker sig min analytiska förmåga. Får ta mig en java för å komma vidare.
Thulins inlägg får verkligen inga lajks från mig.

Mikael Thulin

Lars-Göran Larsson skrev:


Jag har kommit så långt att A måste vara en jämn siffra (för 4 x alla tal är jämna). Så långt sträcker sig min analytiska förmåga. Får ta mig en java för å komma vidare.
Thulins inlägg får verkligen inga lajks från mig.

Jag vill ha mer lajks!
Smile

Så jag postar ett problem som jag skapade åt min son till hans sexårsdag.

Tre grabbar spelar fotboll. Hugo har en vit mössa.
Den längsta grabben har inte en röd mössa.
Den som är äldst är kortare än Emil.
Jesper är yngre än den som har en röd mössa.

Vem har en blå mössa och vem är kortast?

Philip Berggren

Lars-Göran Larsson skrev:


Jag har kommit så långt att A måste vara en jämn siffra (för 4 x alla tal är jämna). Så långt sträcker sig min analytiska förmåga. Får ta mig en java för å komma vidare.
Thulins inlägg får verkligen inga lajks från mig.

Fundera över om det finns begränsningar för vad A kan vara utifrån vad du har tänkt kring vad som måste vara sant för värdet på A Smile

Björn Ohlsson

Mikael Thulin skrev:

Jag har tagit bort problemet som jag först postade.

Lösningen till det ursprungliga problemet är 94 + 1 +5
/B
Björn Ohlsson

Max Ödlund skrev:

Ser fram emot en analytisk lösning.

Jag har skickat en analytisk lösning till dig.

/B

Per Hallberg

Snyggt problem!

Den riktiga klassikern från pusselböckerna brukar ju vara gåtan med pojken som telegraferar hem:

SEND + MORE = MONEY

Hur mycket pengar behöver han?

@ Max: Fler okända variabler, så din brute force-metod tar förhoppningsvis längre tid än ett ”riktigt” försök.

Conny Gustafsson

En annan nöt med lätt krystad bridgeanknytning är denna:

Ett gift par bjuder hem tre andra gifta par för att spela fyrmanna och äta gott, efter att alla har anlänt frågar värdinnan hur många personer alla har skakat hand med och får sju olika svar (det här utspelade sig före 2020).

Hur många har skakat hand med hennes man?

Lars Adie

Per Hallberg skrev:


Snyggt problem!

Den riktiga klassikern från pusselböckerna brukar ju vara gåtan med pojken som telegraferar hem:

SEND + MORE = MONEY

Hur mycket pengar behöver han?

@ Max: Fler okända variabler, så din brute force-metod tar förhoppningsvis längre tid än ett ”riktigt” försök.

Ska det vara unika siffror på varje bokstav ?

(Antar det för det blir rätt många lösningar annars)

Thomas Ålander

Lars Adie skrev:


Per Hallberg skrev:


Snyggt problem!

Den riktiga klassikern från pusselböckerna brukar ju vara gåtan med pojken som telegraferar hem:

SEND + MORE = MONEY

Hur mycket pengar behöver han?

@ Max: Fler okända variabler, så din brute force-metod tar förhoppningsvis längre tid än ett ”riktigt” försök.

Ska det vara unika siffror på varje bokstav ?

(Antar det för det blir rätt många lösningar annars)


Alla E är samma siffra etc.
Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Per Hallberg skrev:


Snyggt problem!

Den riktiga klassikern från pusselböckerna brukar ju vara gåtan med pojken som telegraferar hem:

SEND + MORE = MONEY

Hur mycket pengar behöver han?

@ Max: Fler okända variabler, så din brute force-metod tar förhoppningsvis längre tid än ett ”riktigt” försök.

8 okända vilket ger maximalt 100 miljoner iterationer. Det är dessutom trivialt att resonera sig fram till en av variablerna varför det i realiteten krävs högst 10 miljoner iterationer Smile Det fixar en modern dator snabbare än Jönsson hinner öppna munnen och inta fågelholkslooken.

Mikael Thulin

Conny Gustafsson skrev:


En annan nöt med lätt krystad bridgeanknytning är denna:

Ett gift par bjuder hem tre andra gifta par för att spela fyrmanna och äta gott, efter att alla har anlänt frågar värdinnan hur många personer alla har skakat hand med och får sju olika svar (det här utspelade sig före 2020).

Hur många har skakat hand med hennes man?

Varför ger sig inte fler på att lösa detta. Det var ju ett fantastiskt trevligt litet problem.
@Conny: Tack!
Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Mikael Thulin skrev:


Varför ger sig inte fler på att lösa detta. Det var ju ett fantastiskt trevligt litet problem.
@Conny: Tack!


Gillar det, jag också. Det finns med i min första gåtbok, Hjärnjogging 1.
Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Thomas Andersson skrev:


Det fixar en modern dator snabbare än Jönsson hinner öppna munnen och inta fågelholkslooken.


Det här är annars min specialitet: länk

(Ren slump att jag läste din kommentar för jag fattade med en gång att den här tråden inte var för mig).

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Thomas Ålander skrev:


Lars Adie skrev:

Ska det vara unika siffror på varje bokstav ?

(Antar det för det blir rätt många lösningar annars)


Alla E är samma siffra etc.

Det jag tror menades är att flera variabler inte kan anta samma värde (siffra) vilket också är nödvändigt för att lösningen ska vara unik. Lösningen 9990+1009=10999 vore annars godtagbar liksom 998 andra liknande lösningar.

@Per: bruteforcing med ineffektiv kod tar ca 3 sek att lösa på min burk Smile Jönsson kan vara snabbare (på att imitera fågelholk, alltså).

Conny Gustafsson

Jag kan ju passa på att dra den svåraste tankenöt jag kan utantill, lösningen är lite lång då det finns ett antal olika fall man måste ta hänsyn till.

Du har 13 guldmynt och du vet att ett av dem är ett falskt mynt, det falska myntet har inte samma vikt som de äkta men du vet inte om det är tyngre eller lättare än de äkta mynten.

Till din hjälp har du en balansvåg, men du får bara genomföra tre vägningar för att hitta det falska myntet. Hur går du till väga?

Tips: Här måste man börja i någon ände och sedan fundera hur man ska agera om den första vägningen väger jämnt eller tippar över åt något håll.

Fredrik Norling

Då kommer en från mig också, det är en personlig favorit.

På en öde ö finns det ett gäng personer som antingen har gröna, blå eller bruna ögon. Alla kan se varandra, men de har ingen aning om vilken färg de har på sina egna ögon.
Varje kväll kommer en båt och kan hämta den eller de som är säker på sin egna ögonfärg. Fel svar bestraffas nämligen med döden, så att chansa är ingen bra idé.
Den första dagen säger en person med gröna ögon sanningsenligt: ”Jag ser någon med blå ögon!”. Utöver det får man inte kommunicera på något sätt kring vad man ser.

Vi antar att det finns 10 blåögda personer på ön (vilket förstås gänget på ön inte vet). Alla på ön är också duktiga logiker och vill gärna lämna ön. Vad kommer hända?

Gilla om du löst gåtan, skicka lösningen gärna på mail till mig om du vill ha en guldstjärna i den här tråden sen Smile

Logga in för att kommentera