Odds

43 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Dan Bylund

Lars-Göran Larsson skrev:


Toppa eller maska? (bordet överst)
Kkn9832
E4
Du behöver alla sticken.
När du lägger ner esset lägger jag 10 till höger.

Den ende man ska toppa emot är väl en spelare som alltid lägger korten nerifrån, då ju masken är chanslös för alla stick. Om högeryttern behandlar tian som vilken hacka som helst är vi tillbaka på ursprungliga 3:2 för masken. Sedan har vi dem som alltid lägger tian från Tx här och då blir övervikten för masken ännu högre, särskilt om den aktuella motspelaren dessutom är finurlig nog att emellanåt peta i damen från DT punkt!

Sidor

Lars-Göran Larsson

Kvickt å Bravissimo, Dan! Jag tänkte följa upp med den smålustiga varianten med dam som ”faller” när man spelar esset.
Egentligen bara några exempel där våra exellenta ”björnar” inte kan räkna på samma sätt som vanligt. En annan trevlig dimension av kära bridgen (högre eller lägre låter jag vara osagt).

Sidor

Tore Mattsson

Man brukar väl säga att kapabla spelare aldrig lägger lägsta kortet från två hackor i det läget.

Det finns en omtalad giv med Jörgen Lindkvist där han fick en tvåa från högeryttern i det här läget och toppade ut damen.

Så det handlar väl ytterst om jag bedömer dig som en kapabel spelare eller inte Smile .

Sidor

Lars-Göran Larsson

Tore Mattsson skrev:


Man brukar väl säga att kapabla spelare aldrig lägger lägsta kortet från två hackor i det läget.

Det finns en omtalad giv med Jörgen Lindkvist där han fick en tvåa från högeryttern i det här läget och toppade ut damen.

Så det handlar väl ytterst om jag bedömer dig som en kapabel spelare eller inte Smile .


Vad tror du Tore? Resonerade han så här?
Kkn9832
E4
- 2 till E (5,6 från fi)
- 4, MTV 7 och nu?
Det måste numera sitta tre till vänster och två till höger. Från 10x hade ”okapable” MTH bekänt med 10.
Ergo … plaska på kung.
Hur som helst var han en kapabel spelare själv.
.
(otur för fi att han inte hade starkare färg på bordet, då MTH troligen fått för sin dam)

Sidor

Tore Mattsson

Precis som du säger så förklarade han sitt spel med att öst bara skulle lägga tvåan om hon var tvungen till det.

Vilket i sin tur kan leda till lite tomteskur.
Om spelföraren inte tror att jag lägger tvåan från 10 2 så gör jag naturligtvis det, men då…

Sidor

Björn Ohlsson

Lars-Göran Larsson skrev:

(otur för fi att han inte hade starkare färg på bordet, då MTH troligen fått för sin dam)

MTH:s otur bestod väl i att ha en partner som inte var kapabel att lägga tian, från Txx, andra gången färgen spelades.
/B

Sidor

Lars-Göran Larsson

Björn Ohlsson skrev:


Lars-Göran Larsson skrev:

(otur för fi att han inte hade starkare färg på bordet, då MTH troligen fått för sin dam)

MTH:s otur bestod väl i att ha en partner som inte var kapabel att lägga tian, från Txx, andra gången färgen spelades.
/B

Vajert! Den tänkte jag inte på. En baddare på praktiskt spel också! Smile
// L-G
Tore, här blir tomteskuren småkvaddad med ”eftersom partnern inte la tian har han den inte, så bästa att jag visar upp den för spelföraren”, eller? Blush
(om ingen lägger tian så har de den inte? Spelföraren kollar runt och ser så han inte tappat ett kort)

Sidor

Tore Mattsson

Poängen var inte vilka hackor som var ute utan att öst lade sitt lägsta kort.
Lindkvist gjorde bedömningen att hon aldrig skulle göra det om hon inte var tvungen.
Du kan ju lägga tvåan från vilken tvåkortskombination som helst.

Vad jag menar är att om man utgår från att en bra spelare alltid lägger högsta från två hackor så blir man ju lurad om hen trots allt lägger lägsta.
Då spelar det ingen roll vilka hackor vänsteryttern visar upp.

Sidor

Torbjörn Gustavsson

Lars-Göran Larsson skrev:


Jag har en partner som med stor sannolikhet (läs ”över 50,5%”) skulle lägga 10 från D10(x) om knekten spelades från bordet. Åtminstone om han inte har det saknade esset, dvs han vill gärna komma in i nästa stick.
.
Om jag var så tokig att jag spelade på planen ”knekt från bordet” skulle jag släppa runt knekten istället för att gå upp med ess och maska mot bordet, för det osannolika 10 singel. Det är väl det som gör a) Torbjörn osäker på att räkna sannolikheter på brickan och b) vinnare är den som rakt upp och ner slår sina maska i tur och ordning?


Ja om du möter sådana motståndare , och vet om att du möter sådana, höjer du raskt sannolikheten till 50 % att klara dig genom att spela knekten runt. Sådana motståndare möter jag gärna.

Sidor

Torbjörn Gustavsson

Arne Jordestedt skrev:

Tack TG. Man kanske kan kalkylera med ”risken” för 50% mask spricker och vända i färgen som man bara Kx i, 50 % att esset sitter ”fel” 0,5*0,5 =~25% att jämföras med kryssmasken 26,5. Väldigt underhållande och lyckas med det :)


Den första sannolikheten du nämner är sannolikheten att misslyckas. Den andra sannolikheten är sannolikheten att lyckas.
Korrekt jämförelse är 74 % mot 26,5 %.

Sidor

Micke Melander

Är inte det hela väldigt mycket ”sten, sax eller påse” eller ”tomteskur” för den delen?

Personligen skulle jag spela på det matematiska, om jag inte ”känner” MTH eller MTV väl, och hur de brukar agera. Detta oavsett vilka kort de kommer lägga.

Med ”känner” avses också huruvida jag möter en etablerad elitspelare eller någon från lokala klubben som jag aldrig sett tidigare.

Sidor

Björn Ohlsson

Tore Mattsson skrev:

Man brukar väl säga att kapabla spelare aldrig lägger lägsta kortet från två hackor i det läget.

Jag skulle säga att en kapabel spelare lägger hackorna slumpmässigt.

Tore Mattsson skrev:

Det finns en omtalad giv med Jörgen Lindkvist där han fick en tvåa från högeryttern i det här läget och toppade ut damen.

En, i mina ögon, mer logisk förklaring till varför Lindqvist toppade ut damen är att han höll det för mycket troligare att MTV missat att lägga tian från Txx än att MTH missat att lägga den från Tx.

Tore Mattsson skrev:

Så det handlar väl ytterst om jag bedömer dig som en kapabel spelare eller inte Smile .

Håller med, men med andra kriterier för vad som är en kapabel spelare.
/B

Sidor

Logga in för att kommentera