Forum » Allmänna diskussioner » GÅTA: SNACKBRIDGE

GÅTA: SNACKBRIDGE

32 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund
GÅTA: SNACKBRIDGE

Som tidigare gäller att det är bättre du lajkar detta inlägg när du löst pusslet än att du skriver rätt svar.

Syd spelar 4 hjärter i hemmabridge. Väst spelar ut, träkarlen läggs upp. Nu utspinner sig följande mystiska konversation.

Syd: Det blir 11 eller 12 stick, jag vet inte vilket.
Väst: Jag vet inte heller.
Öst: Jag vet inte heller.
Syd: Jamen då vet jag! Vi skriver in 680!

Vad är det som händer?

Den här nöten har jag fått av Torbjörn Gustavsson.

Sidor

Torbjörn Gustavsson

Jag kan tillfoga att nöten inte är påhittad utan autentisk. I verkligheten utspelade det sig på BK S:t Erik för många år sedan. Jag var spelförare och när träkarlen kom upp insåg jag att den här frågan får jag nog bara en chans i livet att ställa. Så jag frågade mina förbryllade motståndare Tomas Brenning och Ola Stavås om jag skulle ta 11 eller 12 stick. När ingen av dem visste det gjorde jag anspråk på 12 stick.

Sidor

Tomas Brenning

Minnet verkar inte bli bättre med åren…

Jag tyckte att det ursprungliga problemet var kul att läsa, men jag kommer inte ihåg att jag spelade en ofrivillig biroll. Det ska bli spännande att få reda på lösningen.

Sidor

Joakim Nordlindh

Känns som det eventuellt skulle kunna finnas flera lösningar på denna. Jag hittade en i alla fall Smile

Sidor

Torbjörn Gustavsson

Det finns flera lösningar, och det finns varianter där det räcker att fråga den ena motståndaren. I det autentiska fallet behövde jag fråga båda.

Sidor

Johan Pettersson
Bild för Johan Pettersson

Nu har det ju gått en tid och 30 likes.. så då kanske vi törs skriva lite..
Kanske är det svårt att gå mot slam med en del viktiga kort borta?
MVH
Tok-Johan
(2NT=9-12 HP)

Sidor

Mikael Thulin

Johan Pettersson skrev:


Nu har det ju gått en tid och 30 likes.. så då kanske vi törs skriva lite..
Kanske är det svårt att gå mot slam med en del viktiga kort borta?
MVH
Tok-Johan
(2NT=9-12 HP)

Det räcker nog inte det du föreslår.

Sidor

Torbjörn Gustavsson

Konsekvensen blir att om jag hade bjudit slammen så hade jag vetat direkt när träkarlen kommit upp att jag skulle ta 12 stick.

Sidor

Ola Brandborn

Nu hittade till och med jag en lösning

Sidor

Johan Pettersson
Bild för Johan Pettersson

Ville inte ge för mycket info.. så här då: Och hur de är placerade..
T-J

Sidor

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Lösningen är (t ex) denna.

-
D kn 7 4 2
E K 6 3
D kn 7 2
///
E K 8
10 9 8 6 5 3
8 7
E K

Syd ser att han får 12 stick om motståndarnas hjärter sitter 1-1. Men annars får han bara 11 stick. Syd vet ju inte vilket det är som gäller, så han säger det.

Om Väst hade haft båda, hade han vetat att det bara blir 11 stick (givet att Syd inte snackat i nattmössan). Eftersom Väst inte kunde säga detta följer att han har noll eller en hjärter.

Samma resonemang gäller för Öst.

Alltså vet Syd vid det här laget att trumfen sitter jämnt, det är bara att stämpla in 12 stick!

Sidor

Lars-Göran Larsson

Svårare (?) variant att prova på mer luttrade kan vara att ta bort trumfdam också och fråga om det är 10 eller 11 stick.
(kanske efter att ha tagit första stick, så du slipper stöld på singeltrumf och 2-1 - sits)

Sidor

Mikael Thulin

Max, en direktstöld kan väl ställa till det? Dina problem brukar alltid vara solida så jag bestämde mig för att ta höjd även för det.

Annars fungerar väl även t ex Axxxx-xxxxx i trumf bra även det.

Sidor

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Mikael Thulin skrev:


Max, en direktstöld kan väl ställa till det? Dina problem brukar alltid vara solida så jag bestämde mig för att ta höjd även för det.

Annars fungerar väl även t ex Axxxx-xxxxx i trumf bra även det.


Enig på båda punkterna!

Sidor

Lars-Göran Larsson

Mikael Thulin skrev:


Max, en direktstöld kan väl ställa till det? Dina problem brukar alltid vara solida så jag bestämde mig för att ta höjd även för det.

Annars fungerar väl även t ex Axxxx-xxxxx i trumf bra även det.


Samma stöldproblem med den trumfen? Frågan kan inte ställas ”tar jag 11 eller 12 efterom MTH ev kan stjäla utspelet med en singeltrumf. Båda svarar alltså ”vet inte”, och man kan då ändå inte claima 12, för det kan bli både 11 och 12 beroende på stöld eller inte med trumfsingel.
.
Edit: när jag läser noga så har du rätt Mikael, eftersom du skrev ordet ”annars”. Dock inte tagit hänsyn till direktstölden vilket gör att man inte kan claim säkert när båda svara ”vet ej”

Sidor

Lars-Göran Larsson

Max Ödlund skrev:


Mikael Thulin skrev:


Max, en direktstöld kan väl ställa till det? Dina problem brukar alltid vara solida så jag bestämde mig för att ta höjd även för det.

Annars fungerar väl även t ex Axxxx-xxxxx i trumf bra även det.


Enig på båda punkterna!

Max problem är solida. Kom ihåg att han refererade till Torbjörn. Smile

Sidor

Johan Pettersson
Bild för Johan Pettersson

Jag tänkte att det kanske var EK borta..

Sidor

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

Trumfärgen
KJT98
76543

Med tex Q singel bakom KJT98. Fi vet inte om 11-12 stick? Ska man skriva in 680 då? Eller Ess singel bakom?

Har säkert missat nåt.

Sidor

Torbjörn Gustavsson

Arne Jordestedt skrev:


Trumfärgen
KJT98
76543

Med tex Q singel bakom KJT98. Fi vet inte om 11-12 stick? Ska man skriva in 680 då? Eller Ess singel bakom?

Har säkert missat nåt.


Där kan man inte dra någon slutsats av att ingen vet, mer än att chansen till 12 stick ökat. Lägg dock till trumf-tvåan så räcker det att fråga spelaren efter kungen.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Om det ligger Exxxx i trumf på bordet och du, Torbjörn, är utspelare och jag frågar dig före träkarlen spelar på: ”11 eller 12 stick?” kan du väl alltid svara rätt på det?
.
(eller för att vara 100% - inte 99,99 - när din partner bekänt i första stick men jag inte spelat på)

Sidor

Mikael Thulin

Lars-Göran Larsson skrev:


Mikael Thulin skrev:


Max, en direktstöld kan väl ställa till det? Dina problem brukar alltid vara solida så jag bestämde mig för att ta höjd även för det.

Annars fungerar väl även t ex Axxxx-xxxxx i trumf bra även det.

Samma stöldproblem med den trumfen? Frågan kan inte ställas ”tar jag 11 eller 12 efterom MTH ev kan stjäla utspelet med en singeltrumf. Båda svarar alltså ”vet inte”, och man kan då ändå inte claima 12, för det kan bli både 11 och 12 beroende på stöld eller inte med trumfsingel.
.
Edit: när jag läser noga så har du rätt Mikael, eftersom du skrev ordet ”annars”. Dock inte tagit hänsyn till direktstölden vilket gör att man inte kan claim säkert när båda svara ”vet ej”
Men problemet går att lösa så att inte en direktstöld förstör men det lämnar jag till den intresserade att klura ut själv Smile

Sidor

Ola Brandborn

Ett riktigt Max-problem hade man spela sang (kanske pass på essfråga eller något?)

Sidor

Joakim Nordlindh

Torbjörn Gustavsson skrev:


Arne Jordestedt skrev:


Trumfärgen
KJT98
76543

Med tex Q singel bakom KJT98. Fi vet inte om 11-12 stick? Ska man skriva in 680 då? Eller Ess singel bakom?

Har säkert missat nåt.


Där kan man inte dra någon slutsats av att ingen vet, mer än att chansen till 12 stick ökat. Lägg dock till trumf-tvåan så räcker det att fråga spelaren efter kungen.

Men om man även har trumftvåan så blir det samma slutsats som när man saknar enbart AK

Sidor

Lars-Göran Larsson

Mikael Thulin skrev:


Lars-Göran Larsson skrev:


Mikael Thulin skrev:


Max, en direktstöld kan väl ställa till det? Dina problem brukar alltid vara solida så jag bestämde mig för att ta höjd även för det.

Annars fungerar väl även t ex Axxxx-xxxxx i trumf bra även det.

Samma stöldproblem med den trumfen? Frågan kan inte ställas ”tar jag 11 eller 12 efterom MTH ev kan stjäla utspelet med en singeltrumf. Båda svarar alltså ”vet inte”, och man kan då ändå inte claima 12, för det kan bli både 11 och 12 beroende på stöld eller inte med trumfsingel.
.
Edit: när jag läser noga så har du rätt Mikael, eftersom du skrev ordet ”annars”. Dock inte tagit hänsyn till direktstölden vilket gör att man inte kan claim säkert när båda svara ”vet ej”
Men problemet går att lösa så att inte en direktstöld förstör men det lämnar jag till den intresserade att klura ut själv :-)

Du har helt rätt. Vackert! Det går att fråga enbart MTH om man får 11 eller 12 stick, direkt efter utspelet om bordet lägger upp Exxxx i trumf, oavsett om han kan stjäla och oavsett hur många trumf han har - och MTH kan ensam ge dig svaret.
.
(alltså vackrare lösning än inlägg #20)

Sidor

Lars-Göran Larsson

Läs inte om ni vill klura själva på #24 en stund.
Så här tänkte jag med Exxxx i trumf på bordet:
- MTH kan lura ut att om spelföraren kan fråga ”tar jag 11 eller 12?” måste exakt K, D och kn saknas i trumf och resten vara stort.
Om MTH har:
a) KDkn i trumf svarar han ”du tar 11”.
b) två topphonnörer svarar han ”du tar 12”.
c) en honnör svarar han ”du tar 12” (om han inte direkt kan stjäla).
d) en honnör svarar han ”du tar 11” (om han kan stjäla första stick).
e) renons trumf svarar han ”du tar 11”.
.
Men jag hade förbisett en variant där han faktiskt inte kan svara med säkerhet hur många stick spelföraren tar. Vilken?

Sidor

Torbjörn Gustavsson

Lars-Göran Larsson skrev:


Läs inte om ni vill klura själva på #24 en stund.
Så här tänkte jag med Exxxx i trumf på bordet:
- MTH kan lura ut att om spelföraren kan fråga ”tar jag 11 eller 12?” måste exakt K, D och kn saknas i trumf och resten vara stort.


Nja, försvararen kan inte veta om du saknar KDkn eller om du saknar exakt KD plus ett sidostick. Därför kan svaret bara bli ”11” eller ”vet inte”.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Medhåll. Fel av mig.
Det måste faktiskt var helt rätt ur alla aspekter för att såna gåtor ska funka - inga kryphål.
.
Dessutom (om KQJ saknas) kan det teoretiskt var fel eftersom MTH skulle kunna stjäla från dubbelton trumf och ge partnern stöld på sin singel (ergo kan han inte svara ”12” med säkerhet).

Sidor

Torbjörn Gustavsson

För att slippa problem med direktstöld kan man alltid formulera om problemet så att man frågar efter att ha vunnit första stick.

Sidor

Jan Lagerman

Max Ödlund skrev:


Lösningen är (t ex) denna.

-
D kn 7 4 2
E K 6 3
D kn 7 2
///
E K 8
10 9 8 6 5 3
8 7
E K

Syd ser att han får 12 stick om motståndarnas hjärter sitter 1-1. Men annars får han bara 11 stick. Syd vet ju inte vilket det är som gäller, så han säger det.

Om Väst hade haft båda, hade han vetat att det bara blir 11 stick (givet att Syd inte snackat i nattmössan). Eftersom Väst inte kunde säga detta följer att han har noll eller en hjärter.

Samma resonemang gäller för Öst.

Alltså vet Syd vid det här laget att trumfen sitter jämnt, det är bara att stämpla in 12 stick!

Öhhh. Ska vi alltså anta att Väst kanske inte dubblat med AK i trumf. Bigsmile
Ja jo det finns sådana spelare.
-:”Varför jag inte dubblade Max med AK i hjärter?? Han redubblar alltid!!”

Sidor

Tom Gärds

”Öhhh. Ska vi alltså anta att Väst kanske inte dubblat med AK i trumf.”

Ja, det kan vi anta. Kontraktet är 4H, vilket nämndes i frågeställningen. Behövs mer än AK i trumf för att dubbla 4H.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Tom Gärds skrev:


”Öhhh. Ska vi alltså anta att Väst kanske inte dubblat med AK i trumf.”

Ja, det kan vi anta. Kontraktet är 4H, vilket nämndes i frågeställningen. Behövs mer än AK i trumf för att dubbla 4H.


”…. skrev jag in 680”. Lagerman bryr sig inte om såna trivialiteter.. öhh! Inte heller en petitess som att även öst dubblat slam. Men det är klart … en RD av hr Ö vill man inte råka ut för.

Sidor

Logga in för att kommentera