Forum » Allmänna diskussioner » I´m back!

I´m back!

56 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson
I´m back!

För kanske 35 år sedan var jag, mina föräldrar och Anders Olsson med i det första BK Zonen-lag (Trelleborg) som gick upp i Allsvenskan div 2. Tyvärr blev det bara ett år i tvåan och sedan lade vi ner. Sedan dess har inget Zonen-lag spelat i tvåan men nu är det dags igen när ett av lagen vann trean i våras.

Kände nostalgi så jag frågade blygsamt om de inte behövde en reserv till onlinesvenskan och det gjorde de (det är ingen nedflyttning).

Partnern säger att vi skall spela Modern Standard och det har jag inte heller gjort på 35 år och man vill ju vara seriös:

I vilken ordningsföljd öppnar man med fyrkortsfärger?
Finns det några nackdelar med att spela 2/1 som utgångskrav i MS jämfört med 5542?
Vad skall 1hö-3lf visa?
Något annat att tänka på jämfört med 5542?

(I vilken film är sista repliken ”I´m back!”).

Sidor

Lars-Göran Larsson

”You talkin’ to me?”
– Frankly, my dear, I don’t give a damn.
.
Bara du inte bjuder två fyrfärger med jämn hand, utan väljer den lämpligaste av de två och sen planerar sangbud så bjuder du bra bridge.
Avvik från detta när du har färgspelsvänliga och kan bjuda 1lå-1rö-1sp.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Lars-Göran Larsson skrev:


Bara du inte bjuder två fyrfärger med jämn hand, utan väljer den lämpligaste av de två och sen planerar sanningen


”Houston, we have a problem”.

Kloka råd men det där låter som något en österrikare skulle kunna säga. Jag tänkte mig råd från någon som faktiskt spelat MS …

Sidor

Thomas Karlsson

Högfärg före lågfärg med 4432. Med 4441 fördelning gillar jag högfärg om minimum och 1 lågfärg om ca14+, smaksak.

Stötta med 3, ungefär som om 1Hö är 5 korts.

1Hö-2Hö-2NT blir starkNT och är okrav.

1Hö-2NT är 4 stöd och där är det också bra om man bjuder som om partnern har 5 korts högfärg när han öppnar. Vi spelar 3Hö mot en svagNT när dom andra spelar 2Hö, det är inget problem i långa loppet. Det ser bara lite dumt ut då det händer och man går bet. Finns fördelar också.

Sen är nog inte skrotstenberg det bästa valet vad gäller fortsättning.

14-16NT tycker jag fungerar lite bättre när man spelar 2/1 UK.

1Hö-3Lägre är invit mot svagNT med 6 kortsfärg, även om motståndarna stör. Likaså 1Ru-3Kl.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Tack!

Thomas Karlsson skrev:


Högfärg före lågfärg med 4432.

Och hj före sp och kl före ru med 44?

1Hö-2NT är 4 stöd ..,

Jag antar att 2NT är invit men det är uteslutet så hur inviterar man (3kl/ru visar?)? ”Det är principen” (vilken film?).

14-16NT tycker jag fungerar lite bättre när man spelar 2/1.

Verkar vettigt.

Sidor

Tomas Brenning

Color of money

Sidor

Joakim Nordlindh

Thomas Karlsson skrev:


14-16NT tycker jag fungerar lite bättre när man spelar 2/1 UK.


Hur motiverar du det?

Sidor

Lars-Göran Larsson

Torbjörn Jönsson skrev:


Lars-Göran Larsson skrev:


Bara du inte bjuder två fyrfärger med jämn hand, utan väljer den lämpligaste av de två och sen planerar sanningen


”Houston, we have a problem”.

Kloka råd men det där låter som något en österrikare skulle kunna säga. Jag tänkte mig råd från någon som faktiskt spelat MS …


Ingen skada skedd om du bjuder bäst vid bordet.
”She will always love you” // W Huston

Sidor

Thomas Karlsson

Torbjörn Jönsson skrev:


Tack!

Thomas Karlsson skrev:


Högfärg före lågfärg med 4432.

Och hj före sp och kl före ru med 44?

Tycker ruter före klöver. I vissa lägen kan man komma trångt till och då är det bra att kunna bjuda en lägre färg än öppningsfärgen.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Joakim Nordlindh skrev:


Thomas Karlsson skrev:


14-16NT tycker jag fungerar lite bättre när man spelar 2/1 UK.


Hur motiverar du det?

Passar man efter 1NT-svar, som kan var kanska starkt, har man sällan mer än 13 (= missar mer sällan hård 3NT mot 11 med 5-färg som gränsar till 2/1).
Observera att Thomas svar inte var MS, utan bättre bridge.
.
Dessutom, Torbjörn, är 1x-3x som invit både i hö och lå, både störd och ostörd, inte att förakta som en bra idé. Lätt, praktiskt och inget tjafs om återinviter (dessutom ofrekvent som spärr med 4k-öppningar).
Lycka till! // en som även spelat standard, när det var modernt.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Tomas Brenning skrev:


Color of money

(I`m back!).

Korrekt. Paul Newman fick sin första Oscar för bästa skådespelare men han skulle fått den redan på 60-talet när han första gången spelade ”Fast” Eddie Felson i ”The Hustler” (”Fifflaren”).

länk

Sidor

Lars Adie

Torbjörn Jönsson skrev:


För kanske 35 år sedan var jag, mina föräldrar och Anders Olsson med i det första BK Zonen-lag (Trelleborg) som gick upp i Allsvenskan div 2. Tyvärr blev det bara ett år i tvåan och sedan lade vi ner. Sedan dess har inget Zonen-lag spelat i tvåan men nu är det dags igen när ett av lagen vann trean i våras.

Kände nostalgi så jag frågade blygsamt om de inte behövde en reserv till onlinesvenskan och det gjorde de (det är ingen nedflyttning).

Partnern säger att vi skall spela Modern Standard och det har jag inte heller gjort på 35 år och man vill ju vara seriös:

I vilken ordningsföljd öppnar man med fyrkortsfärger?
Finns det några nackdelar med att spela 2/1 som utgångskrav i MS jämfört med 5542?
Vad skall 1hö-3lf visa?
Något annat att tänka på jämfört med 5542?

(I vilken film är sista repliken ”I´m back!”).

Hjärter-Klöver-Spader-Ruter ( om du spelar enligt boken ).
Den stora fördelen med ms är att det är lättare att hitta anpassning i lågfärg därav den ramsan, på bekostnad av högfärgerna ibland. ( ruter är alltid den längsta färgen t.ex. )
Hamnar i NT när du ska spela färg lite oftare men ingen stor nackdel.
Starkt, men ofta något du får diskutera med partnern.

Sidor

Stefan Olausson

Torbjörn Jönsson skrev:


Partnern säger att vi skall spela Modern Standard…

I all välmening (särskilt som väl mkt få spelat MS på några decennier) skulle rekommendera att du rätar ut frågetecknen i samspråk m din blivande partner.

Mkt viktigare att du är överens m din partner om budens betydelse, än exakt hur de olika sekvenserna definieras i nån gammal bok fr förra århundradet…. Smile

Lycka till med Bridgen, Jönsson!
Star

Sidor

Håkan Zejnilagic

Det kommer att gå bra Torbjörn

Sidor

Stefan Olausson

Torbjörn Jönsson skrev:


(I vilken film är sista repliken ”I´m back!”).

”I’ll be back!”
hade jag klarat!
Men den där känner jag inte igen.
Beer Bigsmile

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Håkan Zejnilagic skrev:


Det kommer att gå bra Torbjörn


Ja, det är bara synd att det heller inte är någon uppflyttning mellan divisionerna.

Sidor

Conny Wahlgren
Bild för Conny Wahlgren

A man´s gotta know his limitations

Sidor

Per Jephson

Min första ingivelse var att det handlade om ”Sagan om konungens återkomst” men jag insåg snabbt att det inte vore förenligt med din föredömligt blygsamma framtoning…. The Shining skulle förmodligen inte uppskattas och Terminator III är diametralt motsatt Argine….
Jag fastnade slutligen för ett skickligt iscensatt flashback-avsnitt av Morse (hence ”I’m back”…) där du och Endeavour (med vingarna Hathaway och Lewis) spelar final i Oxfordshires regionalkval mot the Magdalen Dons…
PS/ Svårt att komma ihåg MS, trodde inte man spelade det nuförtiden /DS
Take care over there!

Sidor

Jan Lagerman

Torbjörn Jönsson skrev:


”Det är principen” (vilken film?).**

Det är principen, Månsson!
God Jul!

Sidor

Jan Lagerman

Conny Wahlgren skrev:


A man´s gotta know his limitations

Dirty Harry

Sidor

Peder Linder

Jan Lagerman skrev:


Torbjörn Jönsson skrev:


”Det är principen” (vilken film?).**

Det är principen, Månsson!
God Jul!

Det är inte pengarna Månsson, det är principen.

Strålande julbudskap.

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Torbjörn Jönsson skrev:


Håkan Zejnilagic skrev:


Det kommer att gå bra Torbjörn


Ja, det är bara synd att det heller inte är någon uppflyttning mellan divisionerna.

Ingen nedflyttning heller.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Jan Lagerman skrev:


Det är principen, Månsson!
God Jul!ggigaste


Scenen där den fattige bonden Månsson kommer för att betala arrendet är en av de ruggigaste jag sett på film. Länk

Stefan Olausson skrev:


Mkt viktigare att du är överens m din partner om budens betydelse, än exakt hur de olika sekvenserna definieras i nån gammal bok fr förra århundradet…. Smile

Lycka till med Bridgen, Jönsson!


Tack!
Boken om Modern Standand av Mats Nilsland var bibeln för oss som började spela bridge på 80-talet. Den skapade ordning och reda i budgivningen som tidigare hade grundat sig mest på hörsägen. Jag tror (gissar) inte att det funnits någon generation någonstans med bättre budgivning överlag än vad vi hade.
Per Jephson skrev:


… flashback-avsnitt av Morse (hence ”I’m back”…) där du och Endeavour
Take care over there!


Tack!
Som stort fan av Morse är det såklart kul när man känner igen något från serierna när man promenerar i stan (Oxford). Fast jag blev lite besviken när jag var på ”hans” pub och man gjort om den till en gastropub. Det hade han inte tyckt om.

Serien” Endeavour” om en ung Morse är ännu bättre än originalet. Endeavour (strävan), som också är hans förnamn, är ett av de finaste engelska ord jag vet och helt obegripligt att den på svenska heter ”Unge kommisarie Morse”.

Se den om ni har missat den (men ge den lite tid).

Sidor

Per Jephson

Visst är det en riktig pajas-översättning, ibland är det bättre att låta bli…
Roger Allam överglänser den emellanåt outhärdlige John Thaw (även om Lewis inbjuder till sarkasmer… ), Thursday är benhård men med en fenomenalt porträtterad och återhållsam empati…

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Länk

Nu är det inte VM men det kanske ändå är bäst om inte två lag från samma klubb möts i sista omgången.

Det har ni kanske gjort men gör annars också gärna en seedning där vi möter det näst bästa laget i sista matchen så blir det mer spännande.

Sidor

Tore Mattsson

Och när skall ni möta det bästa laget Smile .

Sidor

Ola Brandborn

Torbjörn Jönsson skrev:


Länk
Nu är det inte VM men det kanske ändå är bäst om inte två lag från samma klubb möts i sista omgången.


Larv.
Och seadningen kanske är gjord så de bästa lagen möts i sista omgången, trots att de är från samma klubb?

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Ola Brandborn skrev:


Torbjörn Jönsson skrev:


Länk
Nu är det inte VM men det kanske ändå är bäst om inte två lag från samma klubb möts i sista omgången.


Larv.
Och seadningen kanske är gjord så de bästa lagen möts i sista omgången, trots att de är från samma klubb?

Larv? Att två lag från samma klubb inte skall mötas i sista omgången är standard och trumfar naturligtvis eventuell seedning (dessutom misstänker jag starkt att man inte seedar i div 2).

Sidor

Ola Brandborn

Torbjörn Jönsson skrev:


Ola Brandborn skrev:


Torbjörn Jönsson skrev:


Länk
Nu är det inte VM men det kanske ändå är bäst om inte två lag från samma klubb möts i sista omgången.


Larv.
Och seadningen kanske är gjord så de bästa lagen möts i sista omgången, trots att de är från samma klubb?

Larv? Att två lag från samma klubb inte skall mötas i sista omgången är standard och trumfar naturligtvis eventuell seedning (dessutom misstänker jag starkt att man inte seedar i div 2).

Ja, det är larv att insinuera någonting i en serie utan upp/nedflyttning, utan pris till vinnaren av serien, och där spelet är ”division två onlinelåtsasbridge”, något som enbart intresserar de närmast sörjande.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Ola Brandborn skrev:


Torbjörn Jönsson skrev:


Ola Brandborn skrev:


Torbjörn Jönsson skrev:


Länk
Nu är det inte VM men det kanske ändå är bäst om inte två lag från samma klubb möts i sista omgången.


Larv.
Och seadningen kanske är gjord så de bästa lagen möts i sista omgången, trots att de är från samma klubb?

Larv? Att två lag från samma klubb inte skall mötas i sista omgången är standard och trumfar naturligtvis eventuell seedning (dessutom misstänker jag starkt att man inte seedar i div 2).

Ja, det är larv att insinuera någonting i en serie utan upp/nedflyttning, utan pris till vinnaren av serien, och där spelet är ”division två onlinelåtsasbridge”, något som enbart intresserar de närmast sörjande.

Ja, men nu tillhör jag faktiskt de närmast sörjande och jag spelar bridge för att vinna alldeles oavsett nivå och jag förväntar mig att mina motståndare gör det samma.

Jag förstår mycket väl att du och nästan hela bridgesverige inte ligger vakna och grubblar på hur det skall gå i div 2A i onlinesvenskan men det ger dig ingen rätt att nedvärdera och förolämpa oss som spelar.

Att inte låta två lag från samma klubb mötas i sista omgången är standard, jag förutsätter att man gör det i div 4 skåneserien också, och det här är förmodligen ett rent slarvfel från tävlingsledningen.

Jag har ingen som helst anledning att tro att någon skulle lägga sig i någon match utan jag förväntar mig som sagt att alla spelar för att vinna.

Sidor

Johan Grönkvist
Bild för Johan Grönkvist

Hej!

Det är klart att vi skall lotta om serien så att dessa klubbar inte möts i sista omgången. Ny lottning är nu gjord.

Sidor

Logga in för att kommentera