Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Bra länkar
Profilering
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior

Sidor
För mig som är lite dum, kan du inte förklara vad du menar? Var det något som var konstigt med det jag sa?
Sidor
TA är forumets självutnämnda hackare, Joakim. Det är inte svårare än så.
Sidor
Vilken svensk klubb är det du tycker lagkamraterna från Höllviken, Lund, Oslo och Trondheim ska ta sig till för att få sin övervakning? Det är ett trångsynt resonemang, att tro att ”det bara är att ta sig till en klubb lätt som en plätt”. Dessutom förkastligt ur smittspridningshänseende.
Så svaret på din fråga är: Konstigt? Det kan jag inte avgöra. Ogenomtänkt och möjligen projicerande? Definitivt.
Sidor
Ja du TA, läser man inlägg som fan läser bibeln, med en förbestämd inställning att man tänker hitta något som man kan klaga på så kommer man naturligtvis att hitta det.
Sidor
Det har inkommit några frågor kring SBF:s godkännande av övervakare till Elitseriens Onlinesvenska så jag delar med mig här för fler intresserade.
När det gäller att godkänna en övervakare så är SBF:s utgångspunkt att vi ska skydda dig från en eventuell anklagelse om fusk. Detta innebär då att en övervakare bör vara en bridgespelare som förstår spelet och därmed har kompetens att avgöra om det skulle förekomma.
Det är inte lämpligt med en spelares fru/make, lagkamrat eller annan för nära släkting (även om den är bridgespelare) eftersom det inte riktigt håller om någon skulle ifrågasätta vem det var som kontrollerade - egentligen.
Övervakaren behöver absolut inte ha någon TL kompetens då uppgiften enbart är att kontrollera eventuellt fusk och inte har ett uppdrag om att bedöma något annat - det finns TL till detta. Det finns en instruktion till övervakaren som vi skickar ut till den berörda när det är dags.
En annan bridgespelare är alltså lämplig som övervakare och även om detta skulle vara en kamrat så bedömer vi nog att det kommer att vara ok, så länge det inte är en lagkamrat. Bara genom att det finns en person till i rummet gör det mer magstarkt att tänka att man då skulle ingå i något slags ”fuskpartnerskap”.
Så spelplats i hemmet är helt ok så länge det finns en övervakare på plats. Känner man sig obekväm med att ta in någon i sitt hem så kanske man hellre vill hitta ett kontor eller annan lokal som känns bättre. Det måste alltså inte vara en bridgelokal - viktigare att det finns gott om utrymme och en god internetuppkoppling.
Mvh Suz
Sidor
Tack Suz.
Pseudodiskussionen om vem som sagt och inte sagt vad lämnar jag därhän.
Sidor
Så fan heller, vi vill inte ha dem här!
Mycket lättare att hålla sams med dem på avstånd.
Skämt åsido!
I dagens läge så är möjligheten att följa spelet live något som engagerar fler än antalet spelare.
Produkten Titta på bridge är idag och i framtiden viktigare än produkten Spela bridge. Om inte alla ser eller förstår det idag kan jag acceptera, men bara delvis. För om inte bridge hörs och syns så kommer bridgen marginaliseras än mer och i värsta fall försvinna under min levnad. Btw jag är 51.
Resultat skall uppdateras i real tid. Endast korrekta slutresultat skall presenteras etc… Ni förstår vi har lite uppförsbacke; vi sitter kvar i femtitalstänk.
Men allt kan inte göras på en gång; och intermediära lösningar för att se till att saker händer är alltid välkomna. Den perfekta världen, som vi tror att den ser ut idag, kanske inte kommer. Bara pragmastiska och smidiga lösningar borde föras fram som förslag på vad vi skall göra på kortsikt. Svårigheter, frågetecken och problem skall identifieras och tas viss höjd för; men i det bör främst hanteras i framtidsprojekten vi måste arbeta med parallellt.
När det gäller oro för fusk, så måste vi ta in - och på denna punkten förväntar jag mig att förbli oemotsagd - att bridgens historia är överfylld av fuskar … i alla tid perioder. Idag är frekvensen på spelare som inte kan låta bli att ro med alla åror högst sannolikt densamma som den alltid ha varit.
MEN vi måste sluta vara hysteriska. On-line spel ger oss oändligt mycket fler möjligheter att identifera potentiellt fusk. Bara den insikten borde räcka för att komma till slutsatsen att vi kan återgå till att lita på folk NU. Och samtidigt jobba på hur vi skall kunna höja trösklarna på sikt, genom tekniska lösningar och analysverktyg. Så att de som aldrig kan låta bli för jobba lite hårdare för att fuska; så de blir mer uppenbart.
För onlinesvenskan: gör det enkel och smidigt för alla eller strunta i att arrangera den.
Att inte våga spela på en udda variant för övertrick är ett tecken på att skapandet av fuskhypoteser gått för långt. Hoppas arrangören ser den stora red-alert skylten!
Obligatoriskt zoommöte med skärmkompisen lät som en vettig avvägning: en temporär/intermediär lösning.
Även om konceptet skärmar i framtida onlinebridge är bisarrt; som att ansvariga bara kan skapa anakronismer i speler. Online kan vi lösa mer och bättre än det som skärmar ”löser ” delvis live. (Spelade 8 brickor på Realbridge i går … och än så länge har vi kamror på partnern när vi spelar … precis det vi inte vill ha. Den som inte kan läsa mikrouttryck i parres ansikte när det det är konstant i fokus är per automatik en värdelös bridgespelare… att läsa motståndare är en organisk del i spelet IMHO
/P
PS lät jag inte lite mer besserwissrig och domderande än vanligt. Ber om ursäkt för den kantigheten. Hoppas min bestämda uppfattning trots det kan flyga.
Sidor
Det borde väl räcka med en bra spelare som övervakar matchen så kan han eller hon rapportera till tävlingsledningen om något underligt har förekommit,dessutom fuskar vi inte i Sverige när vi möter varandra.
Sidor