Forum » Allmänna diskussioner » Dagens Greve

Dagens Greve

2 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Eric Arvidsson
Dagens Greve

Dagens Greve
Följande händelseförlopp är fiktiv men baserad på en verklighändelse.
I avsaknaden av Bulletin personal är abstinensen för stor att läsa de förskräckliga episoder som drabbar vår slottsherre från Uppsala.

Under gårdagens Silvertävling hände det igen. ett Hopplöst kontrakt fick spelas hem och Greven hade första Parkett.

Greven spanade in i
♠E52
♥kn94
♦kn10975
♣D6

Efter en stark budgivning fick Greven se sig besegrad och ge sig i kast att försöka beta 5♣

Partnen spelade ut ♥K
och bordet presenterades:
♠D10963
♥D862
♦D843
♣—
Greven har varit med förr så trots att spelföraren bekännde lågt snabbare än vad de flesta klockor har en möjlighet att uppmäta, kunde inget rubba Greven för att ta sina 10 sekunder att planera sitt fruktade motspel.
Efter att 10 sekunder hade gått valdes J som både ger informationen att ♥ gillas inte och kanske hjälper partnen att rikta uppmärksamheten mot spader.
Spelföraren stal och spelade ♠K partnen la ♠7 och Greven började tänka, singel kan partnen inte ha så minum 2st om partnen har 3 så måste det vara från J7x då partnen med J8x skulle markerat med 8 (inte alla som gör så tydliga markeringar som Greven själv tänkte Greven som mindes sitt fina första kort) Greven har sett detta läge många gånger och kunde i sömnen lägga en låg spader för att försöka motverka förbindelse till bordet.
♠K vann stick och spelföranen fortsatt med ♠8 och partnen bekännde med 4:an
spelföraren begärde 10:an från Bordet. Greven insåg att nu var goda råd dyra och ingrepp med sitt A.
Första tanken för Greven var att fortsätta med Uppenbara ♥ för att tvinga spelföraren att åter korta sin trumflängd. Men man blir inte markherre av att bara göra det uppenbara. Greven tog sig en ordentlig lutare och tänkte vad kan hända. Faran som Greven kom fram till var att partnen skulle bli slutspelad i trumf och endera tvingas vända i ♥ så att bordets Q skulle bli stor eller tvingas vända i ♦ från K
Partnen hade säkert en hand som Jxx,AKxxx,Kxxx,A (att detta skulle kräva 14 ♦ och att spelföraren hade 10 ♣ och 3 ♠ var inga detaljer som Greven hakade upp sig på. Han hittade motmedlet ♣ i vända så att partnen kunde slå ifrån sig med ♥A och invänta beten på ruter K.
Med sin aristokratiska min låg klövern på bordet varav spelföraren maskade med J

När spelföraren dessvärre hade:
♠K8
♥—
♦E62
♣Kkn1087542

Var hemgången snabbt i hamn, Grevens trumfdam faller på K och ruter entré ordnas genom att Kungen ramlar på A, ruter förloraren försvinner enkelt på Spader Q
Och scoren 400 ristas in i protokollet.
Vad som skedde egentligen vågar jag mig inte på att gissa. Men resultatet finns loggat och kommer sparas i evighet. Spelföraren fick 11 stick och jag frågar mig ödmjukt hur?

Jesper Rundin

Intressant läsning. Hoppas vi får höra lite mer historier på samma tema. Så här i Corona-tider är all underhållning värdefull och i synnerhet kvalitativ sådan!

Logga in för att kommentera