Forum » Allmänna diskussioner » Bridgelagarnas rimlighet vid partnersns fundering

Bridgelagarnas rimlighet vid partnersns fundering

105 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Björn Westling

Thomas Andersson skrev:

Björn Westling skrev:

Du har sex klöver och trumfdam andra. Ena motst bjuder naturligt sändebud innan andra motst bjuder äkta klöver. Hur många klöver har ps? Jo, max 1. Utspel mot slam i färgen där ps kan stjäla andra tv om jag kommer in.Automatiskt och självklart. Väck mig mitt i natten och färgen kommer ut.
Tyvärr hade ps renons och då han inte blixtpassade dömdes det att något annat måste spelas ut. Ett par st som fått utspelet valde en annan färg nämligen

En usel TL, helt enkelt. Det är motståndarnas budgivning, inte partnerns ickeblixtpass, som gett dig information om sitsen och därmed utspelet, och därför har inget lagbrott begåtts. Du kan dessutom tydligt argumentera och redogöra för hur du kom fram till detta. Att det fanns andra som inte lyckades med det är knappast ditt fel.

Ett typexempel på att den ibland absurda besattheten av att ”en poll” är lösningen på allehanda OI-fall nått orimliga proportioner. En poll är ofta utmärkt - när den är relevant. Men ibland är den bara delvis relevant, eller t.o.m. helt irrelevant.

Ingen skugga faller över TL. Det var lagkommisionen som förbjöd utspelet. Dessutom dömdes att spelföraren istället för att som spelet gick nu slå en direktmask i trumf så fick spelföraren istället toppa ut dam andra.

Det spelade uppenbarligen ingen som helst roll vilka argument som fanns för utspelet som gjordes, och det spelade ingen roll hur spelet gick.

Men jag är ju ingen expert så det är väl självklart korrekt dömt…

Sidor

Björn Westling

Jan Lagerman]<br /> [quote=Thomas Andersson skrev:

Björn Westling skrev:

Du har sex klöver och trumfdam andra. Ena motst bjuder naturligt sändebud innan andra motst bjuder äkta klöver. Hur många klöver har ps? Jo, max 1. Utspel mot slam i färgen där ps kan stjäla andra tv om jag kommer in.Automatiskt och självklart. Väck mig mitt i natten och färgen kommer ut.
Tyvärr hade ps renons och då han inte blixtpassade dömdes det att något annat måste spelas ut. Ett par st som fått utspelet valde en annan färg nämligen

Vad är ett sändebud?

Telefonen som ändrar från sangbud.

Sidor

Björn Westling

Thomas Andersson]<br /> [quote=Jan Lagerman]<br /> [quote=Thomas Andersson]<br /> [quote=Björn Westling skrev:

Tyvärr hade ps renons och då han inte blixtpassade dömdes det att något annat måste spelas ut. Ett par st som fått utspelet valde en

Jag påstår att TL gjorde ett uselt jobb baserat på den information vi har.

TL dömde förstås att resultatet skulle stå. Han gjorde en pill där samtliga valde exakt samma utspel. Men det överklagades till LK. De gjorde också en pill och fick några avvikande utspel. Alltså fanns LA och utspelet förbjöfmds.
Och spelföraren fick dessutom göra rätt i trumf. Kanske för att slippa bekymra sig om huruvida utspelaren skall få vända i klöver.

Klövervända är förstås bara rätt om pd är renons, vilket funderingen kan indikera. Så jag kan tänka mig att det kan finnas skäl att förbjuda en klövervända. Utspel i klöver baseras på att kontraktet går bet om sf gör fel i trumf.

Men det är LK som dömer, och de dömer alltid korrekt.

Sidor

Christer Grähs

Sidor

Björn Westling

Skulle jag hamna i liknande situation känns det säkrast att fundera över utspel och kanske tom lägga ner utspelskort med bildsida ner INNAN jag bjuder mitt sista pass. Då kan ingen hävda att jag influerats av ev tvekan från partner. Partner får ju också tid att själv fundera.

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

.

Sidor

Philip Berggren

Björn Westling skrev:

Skulle jag hamna i liknande situation känns det säkrast att fundera över utspel och kanske tom lägga ner utspelskort med bildsida ner INNAN jag bjuder mitt sista pass. Då kan ingen hävda att jag influerats av ev tvekan från partner. Partner får ju också tid att själv fundera.

Låter som en oerhört dum ide då du kan påverka budgivningen genom att ha ditt självklara utspel.

Sidor

Björn Ohlsson

Björn Westling skrev:

Det är bättre om partnern bestämmer sig i förväg för vilka (slut-)kontrakt hen skall dubbla. I det aktuella fallet var det väl knappast överraskande att motståndarna hamnade i 6ru och Ö hade gott om tid att tänka igenom om hen skulle dubbla eller ej.

/B

Sidor

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Björn Ohlsson skrev:

Det är bättre om partnern bestämmer sig i förväg för vilka (slut-)kontrakt hen skall dubbla. I det aktuella fallet var det väl knappast överraskande att motståndarna hamnade i 6ru och Ö hade gott om tid att tänka igenom om hen skulle dubbla eller ej.

Helt enig. Ett vanligare läge är detta.

1 spader från Öst. Syd passar. Några sekunder går, och Väst lägger upp 3 spader. Några sekunder går, Nord passar. Ytterligare några sekunder går, Öst höjer till 4 spader.

Detta scenario har hänt oss alla, hundratals eller tusentals gånger. Så vad händer härnäst? Jo, ytterligare några sekunder går! Därefter spelar Syd ut.

Före utspelet har Syd suttit och funderat över vad han ska ha till middag. Så när budgivningen tagit slut återvänder han mentalt till bordet, grubblar lite, och spelar sen ut.

Hur vore det om vi alla lämnade middagen därhän, och satt kvar vid bordet rent mentalt? Alltså:

1 spader till höger.
Jag kan inte bjuda, jag passar.

Grubbel, 3 spader till vänster.
Jaha, nu kommer Öst oftast att säga 4 spader. Vad ska jag göra då? Jo, passa förstås, men vad ska jag spela ut?

Om man fortfarande har tid kvar:
Vad ska jag göra om Öst passar på 3 spader?

Vad uppnår vi med ”min” metod? Jo, dels snabbare spel, dels att vi slipper OI vid vissa utspel.

VARFÖR gör inte alla på detta sätt!?

Sidor

Lars-Göran Larsson

Jaa, min vän. Det går även låångt över mitt förstånd och ända upp till hönans. Suck.
Men … lägg märke till att om du får ett knivigt spelläge och går i box mot liknande spelare så hörs snart ”det är kaffe efter den här ronden” eller ”jag tror jag somnar”.
Så jag ska väl inte klaga, bara förundras.

Sidor

Björn Westling

Björn Ohlsson skrev:

Björn Westling skrev:

/B

Tja, de kunde ju hamna i 6 NT, eller kanske en annan slam. Eller kanske inte i slam trots allt. Eller kanske i storslam. Kanske blir det jag som spelar ut eller partner som spelar ut. Det är inte alla budgivningar som är självklart vilken färg som blir trumf, eller sang.

Sidor

Lars Adie

Björn Westling skrev:

Björn Ohlsson skrev:

Björn Westling skrev:

/B

Tja, de kunde ju hamna i 6 NT, eller kanske en annan slam. Eller kanske inte i slam trots allt. Eller kanske i storslam. Kanske blir det jag som spelar ut eller partner som spelar ut. Det är inte alla budgivningar som är självklart vilken färg som blir trumf, eller sang.

Men samtidigt får partnern dubbla chanser med ett långsamt bud ( talar om för partnern att du har något och undviker att de svänger ), bästa lösningen är att bestämma sig snabbt och bjuda i tempo men det är inte alltid så enkelt.

Menar inte att det var så det gick till här men generellt, här var det ett rätt självklart utspel kan jag tycka.

Sidor

Björn Westling

LK 1412 för hela given.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Björn Westling skrev:

LK 1412 för hela given.

Länk finns i inlägg #95 i denna tråd.

Sidor

Logga in för att kommentera