Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Rekryteringskedjan
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior
Sidor
Ja, det var nog ”bara” 800. Analyserade det inte till 100 %. Men 5 ruter får man väl hitta om man inte straffpassar.
Dagens insats vågar jag inte ens kommentera. Framför allt inte öppna lagets. Men tycker det är tråkigt att inte mixed-laget grejade det. Höll tummarna hårt . Kul i alla fall att få se två svenska lag i slutspelet. Fast jag börjar bli trött. Varför har de inte ”normala” tider i Kina?
Sidor
Byt ut klöver kung mot klöver dam och 5 ruter är dåligt.
Sidor
Du (Lisbeth, vi, jag) kan kanske lära dig något också av brickan (som sagt, jag hejar på när givar kommer till diskussion).
Kanske man förstår hur ”hårt” spelarna använder UD och balanserande UD. Och det gör de med god fördelning - ju bättre dess mindre krav på hp (bättre benämning är ”take-out”). Bertil G’s förklaring bra exempel och Mats kommentar visar samma sak. Själv skulle jag inte överväga straffpass när hemgången ger utgångsbonus (på de delvis defensivsvaga korten). Glöm heller inte att man ofta öppnar svagare än vad du kanske gör).
Man kan ju tycka att ett pålägg till 5ru borde ”kastas in” för man vet för lite (läs: infoutrymmet begränsat), av samma anledning - utgångsbonusen. Slam tycker jag inte är värt att diskutera nån längre stund.
Sidor
Lisbeth, skärp dig. Nu kommer nån att gnälla på dig för att du gnäller på Kinas tider. De får väl ha vilka tider de vill.
Sidor
Snott från Facebook där Mikael Rimstedt berättar hur man bjuder 7Hj på följande:
West: x / KQx / AQ108x / K9xx
East: AQxx / AJxx / Kx / AQx
”Our action was:
1D-1N
2C-2D
2S-2N
3H-3S
4C-4D
5D-5H
5N-7H
.
1D - 4+unbal
1N - GF relay
2C - minimum with a singleton
2D - relay
2S - 0-2S
2N - relay
3H - 1354
3S - Any slaminterest
4C - SUPERmax for a minimum
4D - RKCB diamonds
5D - 1/3 with ♦️Q, ♣️K, ♥️K but not ♣️Q
5H - relay
5N - ♥️Q, not ♦️J
.
And given Ola had shown a minimum with all 14 points I also knew he didn’t have ♣️J so 7♥️ looked like the best spot”.
Sidor
Snygg budgivning med total kontroll, men frågan är om den ska bjudas. Den kräver trumfen sämst 42 och ru knekt måste ramla eftersom du inte hinner kombinera med 33 chanser i klöver.
Sidor
Man klarar väl även 44 i Lf hos väst.
Skvisad på sista trumfen.
Sidor
Ja man kan stjäla en Sp kolla trumfen saka en eller 2 Kl om Hj 33 stjäla upp Ru annars lösa Ru eller skvis mot Ru-håll plus SpK. Eller kan man kolla Kl 3-3 också?
Sidor
Jättekul när folk skriver om intressanta brickor. Men svårt, tidsödande och tråkigt när man inte får se dem i ett korrrekt diagram.
Om nu inte BIT tillhandahåller ett sätt att skriva brickor snyggt (SUCK!) så kan man väl använda BridgeComposer eller Word eller nåt.
BIT, ja. En av dom första grejer man borde gjort där var att ge folk möjlighet att presentera brickor snyggt och tydligt. Men inte ens det har man tydligen lyckats med. SUCK igen.
Sidor
Det händer inte ofta att jag försvarar BIT men det går faktiskt att lägga in givar (även om folk inte verkar veta om det och det inte verkar helt enkelt):
Ingen i zonen
Sidor
Max, utan att gnälla på dig för lättja, finns det faktiskt ett alldeles utmärkt sätt. Det använde jag för budgivningen lite tidigare i tråden.
Du hittar det någonstans – kollade inte var innan jag började skriva – i en instruktion till dem som gör klubbsidor etc.
Lite knöligt är det att händer och budgivning anges i PBN-format men det är ju internationell bridgestandard och har stora fördelar i det avseendet.
Sidor
Ja, Kina får naturligtvis ha vilka tider de vill, men borde tänka på oss gamla tanter, som måste släpa oss upp mitt i natten. Dödströtta naturligtvis efter att suttit timvis och spelat hem i princip alla kontrakten. Lite vägledda av att ha sett hela kortsitsen dock. Funderar på att skriva till internationella förbundet och be dem börja spela 04.00 istället, när nästa tävling går i Kina, så vi får vår väl förtjänta skönhetssömn. Mina ögonlock hänger snart vid knäna. Får stötta upp dem imorgon med tändstickor.
Håller naturligtvis tummarna stenhårt för fortsättningen.
( Någon sa att de som inte kan skilja på skoj och allvar, har nog ett tråkigt liv.)
Sidor
Den är definitivt värd att bjudas. En DD-analys ger vid handen att 7♥ uppskattningsvis går hem i drygt 80% av fallen. Dock är ju DD-analyser mindre värda ju högre kontrakten är eftersom man alltid spelar rätt. På låga nivåer är de mycket nära verkligheten eftersom det jämnas ut av att även försvaret spelar facitbridge.
Så….genom att plocka bort ♣9 och ♦10 sjönk hemgångschansen (DD återigen) till ca 72-73, och genom att ersätta ♠Q med en hacka sjönk den till ca 65%. Dvs, utan tre nyckelkort är det fortfarande hög hemgångschans.
Break-even går vid 56% givet att man är säker på att andra bordet är i minst lillslam. Annars är break-even mycket högre.
Det är visserligen olika givset (om 1000 givar), men ger en fingervisning om att det absolut är vinnande att landa i storslam.
Sidor
Tack, Thomas. Som så ofta besparar du mig mödan att skriva en lång utläggning.
Sidor
Det finns en kille på bridgewinners.com som heter Ray Younger. Så fort någon inte använder knappen för inmatning av giv och visning i diagram skriker han högt och ljudligt, oavsett om det går att läsa eller ej.
Du får nog ta tillbaka sucken. Det var faktiskt bland det första vi gjorde. Det är till och med dokumenterat, men precis som Torbjörn kommenterar är det lite krångligt:
http://www.svenskbridge.se/bit/kurs-b
Det finns faktiskt ett bättre sätt, men här får jag erkänna att jag inte har dokumenterat det. Tyvärr föll det mellan stolarna mellan att beställningen aviserades (se länk) och leveransen faktiskt utfördes i juni 2017:
http://www.svenskbridge.se/bit/nyheter/13102#givgenerator
När man lägger in ett foruminlägg eller redigerar något annat finns en knapp med GIV i versaler direkt ovanför textinmatningsrutan.
Klickar man där får man upp 4x4 st inmatningsfält för färger, 4 st inmatningfält för frivilligt spelarnamn, och 4 st kolumner för inmatning av budgivning.
På gamla hemsidan, som alla hyllar, fanns en knapp med fyra färgsymboler. Vi tyckte att texten GIV var bättre då man möjligen kan förstå syftet med knappen.
Om jag hade dokumenterat det hade naturligtvis alla läst instruktionerna och sedan använt GIV-knappen. Det är ett ok jag får bära.
Sidor
Tjusigt!
Fast jag fattar inte hur man lägger in budgivning - såvida det inte bara behövs en rad!
Peter
Sidor
Jag har för mig att man får en ny rad när man kommer till den fjärde kolumnen.
Sidor
PG Eliasson skrev:
”Usel är ett överord. Jag har varit i betydligt sämre slammar.
Hemma nästan alla 2-2 i trump. Krånglar man till det och försöker gardera 3-1 med esset rätt uppstår andra problem. ca 40%.”
Ja du P-G, jag vet att du är en vänlig själ. Men om vi spelade i samma lag skulle du nog ändå inte jubla om jag bjöd slammar som inte riktigt når 40%. Så pass bra känner jag dig. Eller hur?
För mig är 45-50 % inte bra men tolererbart. Under det är dåligt och under 40 är uselt.
Sidor
Nja, efter att ha skrivit första raden med tabbar består andra raden av en mindre ruta. När man sedan tabbar där, får man en ny ruta under…
Sidor
Sidofärgerna får inte sitta för snett heller, ex hjärtern 5-1 är man rökt varannan gång vid 2-2 i trumf.
Sidor
Inget av de tre lagen i öppen klass som kunde välja vill tydligen möta Italien som blev åtta i kvalet och Sverige valde Holland istället. Duboin, Bocchi, Lauria, Versace, Madala och Sementa känns väl inte direkt som några drömmotståndare.
Sidor
Krångligt? Har man hittat väl ”GIV-knappen” kan det väl inte vara enklare. Du är för självkritisk denna gång T. Kred till dig istället. Man kan undra om ”folk” behöver mammas hjälp och slå ett nummer på dagens telefoner också.
Inte lika förträffligt inlägg som vi är bortskämda med herr Ö.
Sidor
Usch, det blir svårt även mot NL, men troligen mycket sevärt och spännande.
Tjejerna hade otur, ingen ville välja dem och då fick USA1 (valde som fyra, dvs fick ta vad som var över) svårast motstånd. Hoppas på revansch av det gruvliga slaget.
http://db.worldbridge.org/Repository/tourn/wuhan.19/microSite/Asp/knockoutphase.asp?qtournid=1645&qphase=QF
Sidor
Säg till om du vill ha hjälp med att göra en länk!
Sidor
Holland tog 79 poäng i inbördes möten bland topp 8 i kvalet. Italien förlorade alla matcher utom mot Norge och tog 57. Man gick vidare tack vare en plattmatch av Argentina i sista rundan. Noteras kan att Lauria-Versace tog regelbundet .9 imp/bricka fram till och med EM i Opatija. Efter det har slagstyrkan sjunkit radikalt.
Sidor
Ja och Norge leder dessutom stort över Italien medan Sverige har svårare just nu.
Sidor
Ok. Jag ställer mig tveksam till att just detta uttalande eftersom det måste vara helt omöjligt att få hem 7hj om hjärtern sitter sämre än 42? Och det gör den i 16% av alla sitsar. Sen ska ju andra saker lösa sig också
Sen må vara hänt att du korrigerar detta i resten av stycket med att plocka bort lite kort.
Dock är jag nog rätt säker på att slutsatsen är rätt, den bör bjudas.
Sidor
Det är inte jag som ”uttalat” 81% utan en dubbeldummyanalys av 1000 helt slumpade givar. Dock får man ju ha i åtanke att Jxxx kan maskas ut samtidigt som Jx(x) kan toppas ut i ett DD-scenario. Därav bortplock av nyckelkort för att få ett mer realistiskt utfall.
Sidor
Om Kritik, Gnäll och /eller Nyfikenhet. Jag vet att flera av landslagsspelarna är lika bra som jag. Dessutom har de ärligt kvalificerat sig. De bör nog tåla en del.
Jag skrev om en slam 6 ruter på4-1 som Cilla och Ida bjöd. Jag skrev bara av nyfikenhet och för att lära. Jag har trott de spelar Kick-back .Stayman. Jag vill minnas att De haft ett tidigare sådant missförstånd och Ida ett ytterligare ,kanske med Mikael. (2 ggr Hj slam på 5-0?)
Min P och jag spelar K-B och på en av de nämnda brickorna bjöd en av oss som Ida. Vi blev oense om den budgivningen.
Jag frågar för att lära och förstå.
F. Ö tycker jag det är mycket sympatiskt att Mikael-Ola tar tid att förklara t.o.m för åskådare, eller. Som de gör, deltaga i ”budproblemet”. Jag förstår fullt ut att andra inte vill.
Sidor
Nyström - Upmark bjöd den usla slammen i ostörd budgivning.
Så vitt jag vet fick de ingen kritik av kaptenen.
Vi har bara olika definitioner för usel.
Usel för mig är nog under 25%.
25-40 inte bra alls
40-50 inte bra
50-60 ok
60+ bra
Om man får bjuda ostört med möjlighet för fi att kliva in på låg nivå
går sannolikheten ner för alltför skeva fördelningar.
Sidor