Forum » Allmänna diskussioner » Fyllig beskrivning av 5542

Fyllig beskrivning av 5542

5 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Jan Eric Larsson
Bild för Jan Eric Larsson
Fyllig beskrivning av 5542

Hej!

Är det någon som kan rekommendera en fyllig beskrivning av 5542?

Jag söker antingen en bra bok eller ett fylligt kompendium. Gärna med någon version av Häxan eller motsvarande.

Alve Wendt

Jan-Erik

Jag har aldrig sett någon beskrivning av systemet, men 5542 är vanligt på Lunds BK, som du säkert är medveten om. Varför du ställer frågan? Är det för att förstå när du möter det eller för att kunna spela ett sådant system.
De flesta spelar det väldigt naturligt. Några svarshänder bjuder 1 i högfärg visande 4-korts färg. Det gör det besvärligt att hitta 8-korts trumf med 5 kort hos svararen och 3 hos öppnaren. Andra bjuder 1 i högfärg med 5-korts färg och 1 ruter för att tala om att de inte har någon 5-korts högfärg. Efter 1kl-1ru- fortsätter man med att bjuda 4-korts högfärger.
Men detta gör det svårt för svararen att visa lågfärger, och då speciellt ruter. 1kl-2ru omöjliggör för öppnaren att visa sin långa klöverfärg.
Så låt mig slå ett slagför det enkla överföringssystem som min partner John och jag utvecklade.
Du hittar hela vårt system här https://onedrive.live.com/view.aspx?resid=D500B1DB350722CF!4386&ithint=file%2cdocx&app=Word&authkey=!ABbWp-fLmLBJNEM
Vi tyckte att överföringarna efter 1kl gav så många fördelar att vi gjorde om systemet till 5551, men det är en annan historia.
Sedan kan man tycka vad man vill om andra delar av systemet, Men det är fritt fram att anpassa till egna preferenser.

Alve

Jan Eric Larsson
Bild för Jan Eric Larsson

Jag är intresserad mest för att försöka förstå vad som är och dåligt med 5542. Tackar för länken!

Ulf Lundgren

Hej!

Vill du ha en hel fullständig variant läs då Pioneer av Wirgren, eller någon lättare variant av 5542 med transfer på 1kl, jag gillar skarpt att spela så. M Nilsland har också skrivit en intressant bok 5card majors, väldigt bra och intressant läsning.

Lars Wahlgren

Hej Jan-Erik
Nilslands 5 card major är inköpt och kommer att finnas i LBK:s bibliotek när jag så småningom återvänder från de djupa skogarna.
Glad midsommar Cool

Logga in för att kommentera