Forum » Allmänna diskussioner » NYCKELMATCHER

NYCKELMATCHER

2 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Peter Törnblom
NYCKELMATCHER

Hej

Då och då har man en nyckelmatch i bridgen. Allt kan hända då och här följer några exempel.

De flesta av er känner ju den i ur och skur cyklande Peter Backlund varför här följer en liten historia om vad som hända kan om man inte håller tempot. Vi spelade Stockholmsserien häromdagen. Serien är upplagd så att man om möjligt spelar hemma hos motståndarlaget och så var fallet nu.

Backlund kom för sent varför värdinnan kastade ut husnycklarna från femte våningen ner till honom. En process som gjorts ett antal gånger med lyckat resultat. Det bar sig nu inte bättre än att nycklarna fastnade i ett malplacerat träd cirka 5-6 meter upp i luften. Peter tog sig då för, utrustad med en lång rotborste, att på en liten stege försöka nå nycklarna. Det var givetvis dömt att misslyckas.

Efter avslutat spel såg jag en vattenkanna och föreslog att vi skulle
fylla denna med vatten och liksom sjunkbomba trädet. Betänk att vi var
på femte våningen och människor och bilar fanns i närheten. Jag gick ner
som vakt och värdinnan släppte bomben som träffade trädet med kraft
(beskärning av trädet efter detta torde ej vara aktuellt) och nycklarna
lossnade. En riktig nyckelmatch faktiskt.

Jag berättade detta för Flodan varpå jag fick deras nyckelmatch till livs. De skulle en kall vinterdag iväg för att spela bridge. När de stod och skrapade den igångsatta bilen gick dörrjäveln i baklås! Bilen var alltså igång och stod och puttrade men de kunde inte få tillträde till den. Flodan åkte då upp ( de bor på våning 4) för att hämta reservnyckeln.

Det var naturligtvis en stressig situation så Flodan la nycklarna i en plastpåse och skulle slängde ner dem till Yvonne på gatan. DÅ, en plötslig vindpust infinner sig och nyckelpåsen blåser in mot fasaden och landar elegant på fönsterblecket på våningen under! Det var jultid så nu var frågan om grannarna var hemma. Så var dock fallet och en något förundrad granne gav Peter nycklarna och färden mot silvertävlingen kunde påbörjas.

Här ytterligare en.
Tompa och Magnus var på Ölandsbridgen och hade hyrt en lägenhet. Magnus var ute och festade och kom hem sent. Tompa slängde ut nycklarna och träffade mirakulöst nog en gatubrunn. Ni vet, en sån där med galler, men det brydde sig inte nycklarna om utan slank på ren djävulskap ner mellan gallren och ner i brunnen. Det var en djup rackare men man kunde se nycklarna flyta därnere p g a att det fanns en kork fästade vid dem.

Det gick ej att få upp gallret och det var tur för frågan var om stegen ner hållit En metrev med krok lyckades iaf herrarna uppbringa och fick efter en stunds fiskande upp nycklarna. De lyckades alltså få napp men hur det gick i tävlingen vet jag inte.

Peter Backlund
Bild för Peter Backlund

Peters inlägg är visserligen daterat första april, men jag kan vidimera sanningshalten fram till och med vattenbombandet och återfåendet av nyckeln. Hur matchen slutade vet jag också Smile
Peter

Logga in för att kommentera