Forum » Allmänna diskussioner » System efter starkt pass

System efter starkt pass

7 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Johan Andersson
System efter starkt pass

Hej!
Jag och min partner tänkte testa ett (dåligt) starkt pass system. Vi har spelat Magic diamond så som det är beskrivet här: http://www.geocities.ws/gerben42/magicd.html. Vi tänkte ha kvar så mycket som möjligt av detta så det inte blir en jätteförändring. Jag har tänkt mig typ:

Pass = 17+

1 = 13-16 obalans/ 14-16 balans

1 = 0-7 (9 balans)

1 = 8-12 4+ kan vara längre sidofärg

1 = 8-12 4+ kan vara längre sidofärg

1 NT = 10-13

osv..

Min fråga är egentligen om någon har ett vettigt system efter passet. Tittade lite på symmetriskt relä precision men tyckte det var lite för avancerat. Kanske man kan fixa till ett lättare reläsystem nu när man har mer plats? När inte motståndarna stör vår budgivning (aldrig Wink ).

Johan Andersson

Man kanske bara ska försöka lära sig symmetriskt reläsystem och ha svaren

1 = semipositivt 5-7 hp. Varefter öppnaren kan bjuda 1 med 20+.

1 = 0-4.

1 + = som i symmetriskt relä.

Det man vinner är ju att slippa lära sig hela reläsystemet 2 steg högre upp som man gör i symmetrisk relä precision efter 1-1; 1-1NT+.

Sven-Olov Flodqvist
Bild för Sven-Olov Flodqvist

Om ni gillade Magic D kan det kanske vara värt att kasta ett öga på anfadern Carrotti.

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Det man vinner på gungorna (pass=17+ är ett bud lägre än stark kl) förlorar man på karusellerna (ett så odefinierat 1kl riskerar att ge upphov till problem när man möter motstånd som har vett att kliva in i tid och otid).

Den starka klöverns ärkefiende är enligt sägnen (!) inkliv med 3sp, lycka till med att beskriva handen bra nu. Lyckligtvis har en hand 17+hp i endast ca 6-7%. Men då kan man dra paralleller till 1kl=12-16 alla fördelningar, som förekommer i ca 29-30% av fallen - samt det faktum att det blir mer hp över till fienden och således starkare incitament för att kliva in.

Med det sagt - de är kul att konstruera system och jag avråder inte på något sätt. Men det gäller att ha väl utmejslade metoder i konkurrens- och störd budgivning. De behöver inte vara avancerade - bara väldefinierade.

Om du tänker ge dig på att konstruera en egen relästruktur så se till att ha koll på Fibonaccis talföljd Cool

Edit: F*n ta dig Johan. Nu blev jag sugen på att konstruera ett pass-system…

Johan Andersson

Thomas Andersson skrev:


Det man vinner på gungorna (pass=17+ är ett bud lägre än stark kl) förlorar man på karusellerna (ett så odefinierat 1kl riskerar att ge upphov till problem när man möter motstånd som har vett att kliva in i tid och otid).

Den starka klöverns ärkefiende är enligt sägnen (!) inkliv med 3sp, lycka till med att beskriva handen bra nu. Lyckligtvis har en hand 17+hp i endast ca 6-7%. Men då kan man dra paralleller till 1kl=12-16 alla fördelningar, som förekommer i ca 29-30% av fallen - samt det faktum att det blir mer hp över till fienden och således starkare incitament för att kliva in.

Med det sagt - de är kul att konstruera system och jag avråder inte på något sätt. Men det gäller att ha väl utmejslade metoder i konkurrens- och störd budgivning. De behöver inte vara avancerade - bara väldefinierade.

Om du tänker ge dig på att konstruera en egen relästruktur så se till att ha koll på Fibonaccis talföljd Cool

Edit: F*n ta dig Johan. Nu blev jag sugen på att konstruera ett pass-system…

Ja jag vet att vår klöveröppning är ännu mer känslig för mothandsbudgivning, men det är så vi spelar nu och det har fungerat bra hittills. Förlåt för jag förstör din fritid med sådana idéer Rolling on the floor laughing

Någon som har nån idéer om system efter passet? kanske något system efter pass som visar 15+ som nog är vanligare.

Ola Brandborn

Du måste ha 16+ i pass, inte 15+, om du ska hitta på någon ”rolig” fortsättning:

Vad gäller för konstiga Pass?
Om pass är entydigt starkt, d v s 16+, så prickbelastas inte svaren på passet (d v s 3:e hands öppningarna). Är passet inte entydigt starkt så prickbelastas 3:e hands öppningsbud som vanligt.

http://www.syskon.nu/info/om%20prickar_03.htm

Om informationen jag länkat till är utdaterad så ber jag om ursäkt, detta var vad jag fann vid en googling.

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Den är utdaterad. Det finns ett dokument från 2006 som är nu gällande (”version 3”):

http://arkiv.svenskbridge.se/e107_files/public/1165488128_prickar_2006.pdf

Logga in för att kommentera