Forum » Allmänna diskussioner » Spelföraren påspel från bordet

Spelföraren påspel från bordet

9 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Fredrik Wahlberg
Spelföraren påspel från bordet

Om spelföraren vill ha det lägsta kortet från en färg är det brukligt att hen säger ta en hjärter istället för att säga valören. Själv säger jag oftast valören och är det egentligen inte det korrekta förfarandet? Uttrycket ”ta en hjärter” borde väl egentligen jämföras med ”ta ett kort” dvs det ska vara egalt vilken hjärter träkarlen väljer.

Fredrik

Anders Lundqvist
Bild för Anders Lundqvist

Fredrik Wahlberg skrev:


Om spelföraren vill ha det lägsta kortet från en färg är det brukligt att hen säger ta en hjärter istället för att säga valören. Själv säger jag oftast valören och är det egentligen inte det korrekta förfarandet? Uttrycket ”ta en hjärter” borde väl egentligen jämföras med ”ta ett kort” dvs det ska vara egalt vilken hjärter träkarlen väljer.

Fredrik

Ta en hjärter uppfattas av alla som spelat ett slag som liktydigt med lägsta kortet i hjärter. Om man spelar en hjärter från handen och ska lägga på från bordet (lägsta kortet), är det vedertaget att säga: Lägg på ”en sån”…

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Det här regleras i lag 46B, i det aktualla fallet 46B2.

B. Ofullständig eller felaktig begäran
Om spelförarens begäran av kort från träkarlen är ofullständig eller felaktig gäller följande begränsningar (utom då spelförarens annorlunda avsikt är obestridlig):

  1. (a) Om spelföraren, när han skall spela från träkarlen, säger ”högt” eller använder ord med liknande innebörd, anses han ha begärt det högsta kortet.

(b) Om han begär att träkarlen ”vinner” sticket, anses han ha begärt det lägsta kort som garanterat kommer att vinna sticket.

(c) Om han säger “lågt” eller ord med liknande innebörd, anses han ha begärt det lägsta kortet.

2. Om spelföraren anger en färg men ingen valör, anses han ha begärt det lägsta kortet i den färgen.

  1. Om spelföraren anger en valör men ingen färg

(a) För utspel anses spelföraren ha fortsatt med den färg i vilken träkarlen vann det föregående sticket, under förutsättning att träkarlen har ett kort med nämnd valör i den färgen.

(b) I alla andra fall måste spelföraren spela ett kort med den angivna valören, om han kan göra det utan att bryta mot lagen; men om det finns två eller flera sådana kort som regelrätt kan spelas, måste spelföraren ange vilket av dessa han vill spela.

  1. Om spelföraren begär ett kort som inte finns hos träkarlen, ogiltigförklaras begäran. Spelföraren får sedan begära vilket annat regelrätt kort som helst.

  2. Om spelföraren anger ett ut- eller påspel från träkarlen utan att nämna vare sig valör eller färg (t.ex. genom att säga “spela vad som helst” eller ord med liknande betydelse), får vilken som helst av motspelarna ange vilket kort som skall spelas från träkarlen.

Björn Westling

Henrik Johansson skrev:


Det här regleras i lag 46B, i det aktualla fallet 46B2.

(b) Om han begär att träkarlen ”vinner” sticket, anses han ha begärt det lägsta kort som garanterat kommer att vinna sticket.

Detta borde innebära att det bara kan användas när träkarlen spelar på sist.

Exempel:
Utspel en klöver.
Spelföraren säger ”Vinn sticket”, varvid näste man stjäl.

Träkarlen kunde inte spela något kort som garanterat kunde vinna sticket.

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Björn Westling skrev:


Henrik Johansson skrev:


Det här regleras i lag 46B, i det aktualla fallet 46B2.

(b) Om han begär att träkarlen ”vinner” sticket, anses han ha begärt det lägsta kort som garanterat kommer att vinna sticket.

Detta borde innebära att det bara kan användas när träkarlen spelar på sist.

Exempel:
Utspel en klöver.
Spelföraren säger ”Vinn sticket”, varvid näste man stjäl.

Träkarlen kunde inte spela något kort som garanterat kunde vinna sticket.

Tänk lite längre hittar du nog mängder med lägen man kan säga det i när träkarlen ska spela på i andra eller tredje hand också Smile Svårt att stjäla i sangspel t.ex.

Bo Gullefors
Bild för Bo Gullefors

Spelföraren spelar en kort mot bordet för att stjäla. Spader är trumf och det ligger spkn och sp5. Spelföraren säger ”stjäl!” Träkarlen frågar: ”Vilken trumf vill du stjäla med?”. Spelföraren stal med sp5 och blev överstulen med sp8, vilket träkarlen anade kunde ske. Vad hade gällt om spelföraren i stället tagit spkn som inte motspelaren kunnat stjäla över?

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Bo Gullefors skrev:


Spelföraren spelar en kort mot bordet för att stjäla. Spader är trumf och det ligger spkn och sp5. Spelföraren säger ”stjäl!” Träkarlen frågar: ”Vilken trumf vill du stjäla med?”. Spelföraren stal med sp5 och blev överstulen med sp8, vilket träkarlen anade kunde ske. Vad hade gällt om spelföraren i stället tagit spkn som inte motspelaren kunnat stjäla över?

Spelföraren har i praktiken angivet en färg men ingen valör när han sa ”Stjäl”. Så vi är i 46B2, lägsta trumfen anses spelad. Träkarlen kan bestraffas för att ha försökt påverka spelet.

Ola Brandborn

Henrik Johansson skrev:

Spelföraren har i praktiken angivet en färg men ingen valör när han sa ”Stjäl”. Så vi är i 46B2, lägsta trumfen anses spelad. Träkarlen kan bestraffas för att ha försökt påverka spelet.

Bara kan? Inte bör eller ska? Det där är ju uppenbart fusk.
Conny Gustafsson

Ett fall som jag var med om för en massa år sedan var en variant av Bosses, men med skillnaden att spelförarens MTV stal rutern med spader åtta och spelföraren sedan säger ”stjäl!” när bordet har spader kn och spader 5.

Har spelföraren missat motståndarens trumf (ganska troligt i detta fallet) och blir tvingad att stjäla under eller har han begärt trumfknekten?

Vid bordet tog träkarlen knekten utan att tveka då han resonerade att det var enda sättet att ’stjäla sticket’, ingen motspelare protesterade men vad hade hänt om de hade ropat på TL?

Om man måste stjäla under i detta fall så kanske man alltid ska säga ”Stick” varje gång bordet ska stjäla, då torde man alltid klara sig mot lömska stölder i andra hand.

Logga in för att kommentera