Forum » Allmänna diskussioner » SM tävlingar

SM tävlingar

22 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Nils Åhlén
SM tävlingar

Jag läste detta i senaste styrelseprotokollet. Är det någon som känner till varför ?

•För att delta i SM skall vara man svensk medborgare eller utländsk medborgare med tillstånd att delta i SM. För utländsk medborgare krävs för SM-behörighet att man varit folkbokförd och huvudsakligen vistats i Sverige sedan minst ett år tillbaka.

Dan Bylund

Förbundet får givetvis svara på detta, men tanken är väl helt enkelt att ett SM ska vara just ett svenskt mästerskap. Jag förde upp detta till diskussion på en stämma för några år sedan och TK fick i uppdrag att se över frågan. Det man nu kommit fram till kan sägas harmoniera med de principer som de flesta RF-anslutna förbund tillämpar och är i allt väsentligt en plankning av Svenska Friidrottsförbundets regelverk.

Carina Wademark
Bild för Carina Wademark

Jag vet inte hur TK resonerade och kom fram till beslutet, men jag vet att anledningen till att frågan togs upp var att ett lag från Skottland deltog i SM Lag veteran 2015.

Nils Åhlén

Ok jag hör vad ni säger men själv tycker jag att de danska spelare som Fredin mm har tagit in och de norska spelare som lag Strategen spelat med varit ett lyft för lagfinalerna.

Carina Wademark
Bild för Carina Wademark

Det har väl iofs varit i elitserien och det är inte reglerat Smile

Po Sundelin

Beklagligt. Jag håller med Nisse.
Låt oss döpa om det till Öppna SM.

Dan Bylund

Nej Carina, det har varit i SM också. Utbyte är givetvis positivt, men kan även fortsättningsvis ske i Allsvenskan, Chairmans och diverse inbjudningstävlingar. Att även våra nationella mästerskap ska omfattas tycker jag mig nästan bara hört några positiva röster för från den yppersta eliten. Men vad säger de som undrar om de just missade en lagfinal för att ett annat lag förstärkt med utländska spelare? Eller de juniorer som precis missat sina första guldpoäng, då de hade danskt före sig i resultatlistan för JSM-par? Jag tror absolut att TK har fattat ett bra beslut för framtiden!

Tom Gärds

Dan skriver att det harmonierar med de flesta RF-förbund. Jag tror att Dan har fel här. Det kan harmoniera med individuella sporter men när det gäller lagsporter så vete sjutton om jag känner till något förbund som förbjuder utländska spelare, förutom individuella sporters stafetter. Nu haltar jämförelsen lite eftersom i de flesta lagsporter så delas SM-tecken ut till seriesegrarna och som jag tolkar styrelseprotokollet så gäller utlandsförbudet enbart SM-tävlingar och inte Allsvenskan/Svenska Cupen så i serien kan utländska spelare vinna i Sverige. Förutom de tävlingar som nämnts ovan har vi också sett ett juniorutbyte där svenska spelare spelat i Danmarks (Norges?) juniormästerskap och danska/norska spelare spelat i svenska juniormästerskap vilket inte kommer tillåtas i fortsättningen , åtminstone inte att övriga nordiska spelare deltar i JSM, frågan är hur övriga nordiska förbund förhåller sig. Jag har förståelse för båda sidor i den här frågan och tycker inte det är solklart vad som skall gälla, dock finns en stor risk att det kommer bli svåra gränsdragningar vilka som skall få spela i SM. Vi kan läsa ”folkbokförd och huvudsakligen vistats i Sverige”, vem kontrollerar detta och kommer tidsintervallet ”minst ett år tillbaka” verkligen tolkas strikt?

Nils Andersson

Gör om till Öppna Veteran SM-lag. Kommer de utländska spelare till vår bridgefestival borde de få spela de tävlingar som finns. Sista dansen och Sista chansen borde också vara öppna för alla som vill lira. Pengarna borde vara viktigare än principen. Vill någon betala startavgift borde vi tacksamt ta emot pengarna.

Jan Lagerman

Tom Gärds skrev:

som jag tolkar styrelseprotokollet så gäller utlandsförbudet enbart SM-tävlingar och inte Allsvenskan/Svenska Cupen så i serien kan utländska spelare vinna i Sverige.

Svenska Cupen har inte i mina grumliga ögon status av SM-tävling. Ännu iallafall.
Men Allsvenskan är vad jag tycker den bästa och finaste tävlingen vi har.
Vinner man allsvenskan kan man med gott mod kalla sig svensk mästare. Så borde det iallafall vara IMO.

Tommy Andersson
Bild för Tommy Andersson

Tom Gärds skrev:

som jag tolkar styrelseprotokollet så gäller utlandsförbudet enbart SM-tävlingar och inte Allsvenskan/Svenska Cupen så i serien kan utländska spelare vinna i Sverige.

Korrekt tolkat

Micke Melander

Janne Lagerman:
Allsvenskan är en tävling för klubblag. Dvs. medlemmar i en klubb som spelar i ett lag där vinnaren i högsta serien kan komma att representera Sverige i Champions Cup. Detta kan jämföras med PL i fotboll och diverse annat och deras förhållande till Champions League. Med andra ord är det fritt fram för alla möjliga nationaliteter så länge de är medlem av klubben i fråga.

Något SM är det dock inte, det är däremot SM Lag.

Jan Lagerman

Micke Melander skrev:

Janne Lagerman:
Allsvenskan är en tävling för klubblag. Dvs. medlemmar i en klubb som spelar i ett lag där vinnaren i högsta serien kan komma att representera Sverige i Champions Cup. Detta kan jämföras med PL i fotboll och diverse annat och deras förhållande till Champions League. Med andra ord är det fritt fram för alla möjliga nationaliteter så länge de är medlem av klubben i fråga.

Något SM är det dock inte, det är däremot SM Lag.

Det kanske stämmer om man följer något protokoll eller vad det nu är som bestämmer vad som är en SM-tävling. (Vem bestämmer och vad är det som är bestämt?)
Men att säga att allsvenska vinnarna inte är svenska mästare är konstigt bara.
Att säga att de som vinner PL inte är mästare i England är för dumt. FA-cupen spelas väl av ungefär samma lag och är det den tävlingen som bestämmer vilka som är mästare i England om man nu jämför?

SM-lag är en cuptävling med SM-status. Det går alldeles utmärkt att ha en tävling där man blir svensk cupmästare och en annan tävling (allsvenskan) där man blir svensk mästare för lag.
Varför är det inte så? Så är det ju i fotboll (som du jämför med) och de allsvenska vinnarna där är ju de som alla förknippar med de Svenska Mästarna. Den svenska cupen i det sammanhanget är ju ett skämt i jämförelse.

Allsvenskan är en tävling för klubblag.

Sedan när kan inte ett klubblag bli svenska mästare?

Jan Lagerman

Micke Melander skrev:

Allsvenskan är en tävling för klubblag. Dvs. medlemmar i en klubb som spelar i ett lag där vinnaren i högsta serien kan komma att representera Sverige i Champions Cup.

Föresten? Är inte CC en tävling där de länder som kom överst i EM skickar sina mästarlag (champions) att tävla om ChampionsCup?
Vet övriga Europa om att vi ’bara’ skickar ett klubblag och inte de svenska mästarna?

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Jan Lagerman skrev:

Micke Melander skrev:

Allsvenskan är en tävling för klubblag. Dvs. medlemmar i en klubb som spelar i ett lag där vinnaren i högsta serien kan komma att representera Sverige i Champions Cup.

Föresten? Är inte CC en tävling där de länder som kom överst i EM skickar sina mästarlag (champions) att tävla om ChampionsCup?
Vet övriga Europa om att vi ’bara’ skickar ett klubblag och inte de svenska mästarna?

Eftersom Champions Cup är för klubblag så kan vi nog vara ganska säkra på övriga länder vet om att det är mästarna för klubblag och inte SM mästarna vi skickar eftersom SM mästarna inte får vara med…

Jan Lagerman

Henrik Johansson skrev:

Eftersom Champions Cup är för klubblag så kan vi nog vara ganska säkra på övriga länder vet om att det är mästarna för klubblag och inte SM mästarna vi skickar eftersom SM mästarna inte får vara med…

The European Champions’ Cup (ECC) in its present form started in 2002. It is an annual competition pitting the national club champions from the top ten countries in the previous European Teams Championships against each other. Those NBOs lacking a national inter-club competition may be represented by the winner of its most prestigious team event.

Det är väl ganska klart att det är ’champions’ vi talar om. Mästare för klubblag. Men det är ju de ’nationella mästarna för klubblag’. En rimlig tolkning är väl att de har status av att vara nationella mästare.

Ola Brandborn

Jag håller förvisso lite med Jan, men tyvärr haltar jämförelsen lite: För att ett nytt lag ska kunna bli (All)Svenska mästare så är det minst en fyra-års resa.

Och kan inte vem som helst i Sverige bli Svensk Mästare, så tycker jag inte att det ska ha officiell SM-status.

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Det verkar rimligt att de som vinner Allsvenskan skall få kalla sig svenska mästare men å andra sidan verkar det helt orimligt att de som vunnit SM-lag inte skulle få göra det och vi kan knappast ha två mästare.

Så här står det på Wikipedia om fotbollsallsvenskan: ”Svenska mästare i fotboll blir sedan 1993 det lag som för herrar och damer respektive vinner Allsvenskan respektive Damallsvenskan varje säsong”.

(Ola: så startar du ett nytt fotbollslag lär det i alla fall dröja sju år innan du kan kalla dig svensk mästare).

Jan Lagerman

Torbjörn Jönsson skrev:

Det verkar rimligt att de som vinner Allsvenskan skall få kalla sig svenska mästare men å andra sidan verkar det helt orimligt att de som vunnit SM-lag inte skulle få göra det och vi kan knappast ha två mästare.

Varför inte då?
Vi har parmästare, dammästare, seniormästare, juniormästare, lagmästare mfl mfl.
Det går mkt väl att ha Svenska lagmästare och Svenska Cupmästare.
SM-lag är en Cuptävling och allsvenskan är en lagtävling i serieform.
Båda fungerar väl att ha som mästarlag.
Det återstår sedan bara att bestämma vilket av de två som ska representera i CC.
Om jag får rösta så är det på de allsvenska segrarna.

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Jan Lagerman skrev:

Det går mkt väl att ha Svenska lagmästare och Svenska Cupmästare.
SM-lag är en Cuptävling och allsvenskan är en lagtävling i serieform.
Båda fungerar väl att ha som mästarlag.

Tja, nu när du säger det så varför inte?

Att kunna prata om svenskt mästerskap är också en klar fördel när man pratar med folk som inte spelar bridge. Någon ickebridgespelare frågade mig om jag var duktig (i bridge) och jag svarade att jag vunnit en guldtävling - ”Jaha???” varpå jag tvingades fortsätta med ” och så har jag ett brons från junior-SM” vilket imponerade mycket mer.

Jag vet inte om man kan kompromissa som man gjort här där alla har rätt att ställa upp men bara de som bor i Österrike får medaljer och titlar. Jag har tex ett mixed-silver i ÖM trots att jag bara blev trea i tävlingen.

Peter Swensson

En annan fråga är ju om ett par där spelarna bor i olika länder skall kunna vinna SM.

Efter lite grubblande kom jag fram till att det rimligaste vore:

En spelare som är berättigad att ställa upp i en tävling så borde också tävla om allt den tävlingen är kopplad till (priser, medaljer i SM eller DM, kval platser till andra tävlingar etc). Ett skäl är ju att oavsett placering har spelaren påverkat utgången i tävlingen (skall inte trötta ut läsaren med fler argument nu).

Flera olika prispallar är tragikomiskt IMHO

Jag motionerade om dylik i mitt distriktsförbund, men fick avslag av ”proppen orvar” ;-) (var inte där och argumenterade för jag bytte till ett annat distrikt och spelade med andra kompisar i en tävling). Men TL borde på sikt harmonisera alla tävlingar så att samma regler gäller för samtliga tävlingar och spelare inom landet, och då givetvis även spelare utom landet.

T ex det ”måste” ju vara skillnad på om spelarna inom ett par har olika nationalitet eller om laget plockar in ett helt par över en landsgräns. Jag förutsätter att man kan var medlem i vårt lilla NBO även om man inte bor i landet. Med mina ingångsvärden hamnar jag i att man borde tillåta spelare från andra länder att spela med spelare boende i sverige även i SM (kan tänka mig restriktioner som att minst 50% av en deltävling måste spelas av spelare boende i Sverige/distriksmedlemmar)… och TL borde tillämpa samma regelverk inom och mellan distrikt som mellan länder.

Inget special …inget konstigt …bara förutsägbart. Får man spela spelar man om allt!

Thomas Ålander

Hur är bruket i andra förbund, inom resp utom RF, dit ju bridgen/SBF strävar? Råder någon sorts enhetlighet?

Logga in för att kommentera