DM/SM lag

53 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Dan Bylund
DM/SM lag

Jag har tidigare påpekat att deadline för inrapportering av antalet lag till DM/SM-lag ligger obegripligt tidigt i förhållande till SM-lagsemifinalerna. Det är klart svårt att ragga lag tidigt i januari, inte minst för mindre distrikt som kanske kör DM i form av direktfinal först framåt mars.

Med detta sagt vill jag dock framhäva att det inte är ok att driva in dessa siffror från alla distrikt (Prel fördelning) och sedan ge ett distrikt, närmare bestämt Stockholm, en veckas respit. Vill dessutom minnas att det var exakt samma visa förra året. Visst, det skulle kännas konstigt med endast ett lag vidare från ett så spelstarkt distrikt, men det är faktiskt ännu konstigare att låta dem fortsätta fylla på med lag utifrån helt kända förutsättningar.

Sidor

Leif Lundberg

Tidigt i januari?
Hos oss är det sista december som gäller.
Ni har det bra.

Men visst ska det vara lika för alla.

Sidor

Leif Lundberg

Har kollat på Stockholms sida och de har chansen att anmäla sig tom 25/1.

Av vilken orsak ska Stockholm särbehandlas?

Någon ansvarig som vet?

Själv jagade jag ihop ett par lag till i slutdagarna på december. Hade jag/vi fått på mig samma tid som Stockholm (eller Medelpad) har så hade vi säkert haft fler lag härifrån.

Enormt trist att se att det är olika villkor beroende på var man kommer ifrån. Och obegripligt.

Sidor

Leif Rångevall

Enligt tävlingsbestämmelserna ska SBF mottagit anmälan om antalet anmälda lag från distrikten senast den 18/1.
Förr om åren var det böter för försenad anmälan. Därav den tidigare slutanmälan i bl.a. Norrbotten -tror jag.
Men, men - alla kanske inte är lika inför lagen.

Sidor

Johnny Petersson
Bild för Johnny Petersson

I Sydöstradistriktet har vi klart med antal lag i september då DM-kvalet påbörjas men självklart finns det lika många upplägg som distrikt Smile

Sidor

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Jag blir illamående!

Det är så jävla nonchalant. Men anser man att man i Stockholm har större rätt än övriga Sverige så har man väl det. Inget nytt under solen!

Stämmer detta verkligen? För om det gör det så försvann i alla fall vitsen för mig att fortsätta betala in pengar för att vara med i ett förbund som beter sig på detta sättet!

Sidor

Magnus Eriksson

Mikael Westerlund skrev:

Jag blir illamående!

Det är så jävla nonchalant. Men anser man att man i Stockholm har större rätt än övriga Sverige så har man väl det. Inget nytt under solen!

Stämmer detta verkligen? För om det gör det så försvann i alla fall vitsen för mig att fortsätta betala in pengar för att vara med i ett förbund som beter sig på detta sättet!

Visst måste det vara skönt att spy galla utefter rykten!

Sidor

Björn Sörling

Jag kan iofs köpa att det kan finnas giltiga anledningar till att distrikt kan få förlängd tidsfrist, men i så fall borde väl denna nya tidsfrist gälla samtliga distrikt?

Sidor

Dan Bylund

Jag vet inte vad du menar med rykten Magnus, men faktum kvarstår att Stockholm har satt sista anmälningsdag en vecka efter det inrapporteringsdatum till SBF som varit allmänt känt sedan minst maj 2015. Visst kan mänskliga faktorn slå till, men det jag reagerat på är ett återkommande slarv.

Hursomhelst kan jag glädjande meddela att åtminstone TK har tagit till sig av kritiken. Nästa år kommer deadline att ligga i mitten av februari istället och då förhoppningsvis vara av skarpare karaktär (för alla).

Sidor

Magnus Eriksson

Dan Bylund skrev:

Jag vet inte vad du menar med rykten Magnus, men faktum kvarstår att Stockholm har satt sista anmälningsdag en vecka efter det inrapporteringsdatum till SBF som varit allmänt känt sedan minst maj 2015. Visst kan mänskliga faktorn slå till, men det jag reagerat på är ett återkommande slarv.

Hursomhelst kan jag glädjande meddela att åtminstone TK har tagit till sig av kritiken. Nästa år kommer deadline att ligga i mitten av februari istället och då förhoppningsvis vara av skarpare karaktär (för alla).

Tycker det är skitbra att du påpekar felaktigheter som finns och försöker få detta uppmärksammat. Att TK nu skall ändra sin deadline är kanon.

Detta innebär att ditt påstående är bekräftat och inte ett rykte Smile

Sedan var mitt förra inlägg riktad mot att Mr W som skall kliva ur förbundet och spy utifrån ett påstående som inte var bekräftat!

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Leif Lundberg skrev:

Har kollat på Stockholms sida och de har chansen att anmäla sig tom 25/1.

Av vilken orsak ska Stockholm särbehandlas?

Någon ansvarig som vet?

Själv jagade jag ihop ett par lag till i slutdagarna på december. Hade jag/vi fått på mig samma tid som Stockholm (eller Medelpad) har så hade vi säkert haft fler lag härifrån.

Enormt trist att se att det är olika villkor beroende på var man kommer ifrån. Och obegripligt.

Här har vi någon som jobbar för att få ihop så många lag som möjligt till SM-lag och fullt förståeligt blivit sur för att något/några distrikt tydligen fått längre anmälningstid än andra och nu vill han lika full förståeligt ha svar från någon ansvarig.

Och det får han inte?

Jag förstår att förbundet inte kan kommentera allt på vårt forum som rör dem men det borde vara en självklarhet att kommentera det som har ett allmänintresse.

Sidor

Leif Lundberg

Klart man reagerar. Irriterade mig på att vi hade 5-6 lag varje år och tänkte kolla om det inte gick att få fler. Det blev anständiga 8 lag i alla fall. 7 lag från min klubb och ett från Boden. Hade några till på g men så kom nyårsnatten och efter det var det försent. Så jag fick ge upp.

Men inte för andra tydligen, som har andra regler.

Och nej Magnus, det är inget rykte. http://arkiv.svenskbridge.se/e107_files/public/1453278384_12540_FT0_smdmlag_2016.pdf

Edit: Länken verkar inte fungera, men så här står det:
Anmälan
Alla lag anmäler sig i spader via Stockholms BF:s hemsida eller direkt till Micke
Almgren på mailadress@xxxx.xxx eller tel xxx-xxxxxxx Senast 25 januari.

(har redigerat mailadress och telnr som jag inte tycker passar här)

Sidor

Mikael Westerlund

Magnus Eriksson skrev:

Dan Bylund skrev:

Tycker det är skitbra att du påpekar felaktigheter som finns och försöker få detta uppmärksammat. Att TK nu skall ändra sin deadline är kanon.

Detta innebär att ditt påstående är bekräftat och inte ett rykte Smile

Sedan var mitt förra inlägg riktad mot att Mr W som skall kliva ur förbundet och spy utifrån ett påstående som inte var bekräftat!

Det är inte det som är problemet Magnus. Problemet är att det endast verkar vara du som inte förstod att det var fakta och inga rykten. Jag förstod det i alla fall. Och förstod inte du det så är det nog mer ditt problem än mitt problem!

Sidor

Ola Brandborn

Jo, men det är väl bara larvigt att skrika och hota gå ur förbundet?
Klart det är illa om något förbund särbehandlas. Vi vet inte anledningen till särbehandlingen, det kan vara något vettigt, och det kan vara någon korkad anledning. Rätt reaktion är väl att kräva svar på frågan från förbundet, och sedan kräva att det inte sker i framtiden, men att kasta sig på golvet och skrika som ett litet barn är ju ingen konstruktiv väg framåt Micke. Speciellt som vi alla vet att du inte kommer gå ur förbundet och sluta spela bridge…

Sidor

Magnus Eriksson

Mikael Westerlund skrev:

Det är inte det som är problemet Magnus. Problemet är att det endast verkar vara du som inte förstod att det var fakta och inga rykten. Jag förstod det i alla fall. Och förstod inte du det så är det nog mer ditt problem än mitt problem!

Eftersom du förstod så kan vi därmed räkna med att du går ur förbundet nästa säsong?

Sidor

Mikael Westerlund

Och som vanligt Magnus så fortsätter du att skriva under på att du antingen bara är korkad, eller att du bara inte är kapabel att förstå vad du läser!

Jag skall bespara alla andra vår pajkastning. Men om du läser vad jag skrev en gång till och ser om jag där skrev att jag skulle gå ur förbundet så kanske du får en ledtråd till vad som är fel i ditt antagande.

Sedan om du fortfarande inte förstår efter det så är du välkommen att skicka mig ett privat mail så skall jag förklara där för dig. Men börja nu med att leta upp var det står att jag skall sluta spela bridge eller var det står att jag tänker sluta betala in till förbundet.

Det är nämligen en väldig skillnad på det och på att man anser att vitsen försvinner helt eller minskar rejält till att man går ur.

Men till alla de som inte spelar SM eller andra förbundstävlingar så har jag full förståelse om de helt slutar vara med i förbundet. Spela bridge kan man göra ändå på många ställen. Och skall det nu visa sig (för vilken gång i ordningen?) att Sth särbehandlas och ges favörer som inte andra städer har så förstår jag om man helt går ur. Och detta har ju diskuterats förr här på forumet. Och om någon anser att vi 2016 skall låtsas som att ”oj då, något verkar ha blivit fel här?” så tror jag helt enkelt inte på detta.

Sidor

Per-Ola Cullin

Mikael Westerlund skrev:

Och som vanligt Magnus så fortsätter du att skriva under på att du antingen bara är korkad, eller att du bara inte är kapabel att förstå vad du läser!

Jag skall bespara alla andra vår pajkastning. Men om du läser vad jag skrev en gång till och ser om jag där skrev att jag skulle gå ur förbundet så kanske du får en ledtråd till vad som är fel i ditt antagande.

Sedan om du fortfarande inte förstår efter det så är du välkommen att skicka mig ett privat mail så skall jag förklara där för dig. Men börja nu med att leta upp var det står att jag skall sluta spela bridge eller var det står att jag tänker sluta betala in till förbundet.

Det är nämligen en väldig skillnad på det och på att man anser att vitsen försvinner helt eller minskar rejält till att man går ur.

Men till alla de som inte spelar SM eller andra förbundstävlingar så har jag full förståelse om de helt slutar vara med i förbundet. Spela bridge kan man göra ändå på många ställen. Och skall det nu visa sig (för vilken gång i ordningen?) att Sth särbehandlas och ges favörer som inte andra städer har så förstår jag om man helt går ur. Och detta har ju diskuterats förr här på forumet. Och om någon anser att vi 2016 skall låtsas som att ”oj då, något verkar ha blivit fel här?” så tror jag helt enkelt inte på detta.

Är alltså din tanke att du ska sluta betala men fortsätta vara med i förbundet? Jag fattar inte hur konsekvensen av att du slutar betala blir annan än att du går ur förbundet. Jag håller med Brandborn. Ditt inlägg är så alarmistiskt att det blir larvigt.

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Nja, i ärlighetens namn så skrev Micke att meningen med att betala försvinner. Inte att han faktiskt tänker sluta betala eller lämna förbundet. (Läs: han tänker fortsätta betala och vara medlem under ”tyst” protest).

Men det är off-topic. Forumfrågan kvarstår alltjämt: av vilken anledning särbehandlas (ett) viss(t)a distrikt? Den frågan är mycket relevant, och svaret är höljt i dunkel. Men vi vet ju sedan tidigare att det finns klubbar som ansett sig stå över lagen v.g. exempelvis överklaganden till LK, så ingenting förvånar längre. Kanske distriktet har gett en innerstads-lägenhet till någon på kansliet, eller några biljetter till Puma Swedes senaste show? Cool

Sidor

Kjell Håkansson

När man läser alla insändare och finner att några namn som återkommer ofta.
De måste tycka om att offentliggöra sina åsikter,forumet är en livsgnista. Många läser vad ni skriver, om man är kritisk kan man formulera det lite smidigare Jag tror att det skulle uppskattas mer.

Sidor

Mikael Westerlund

Kjell Håkansson skrev:

När man läser alla insändare och finner att några namn som återkommer ofta.
De måste tycka om att offentliggöra sina åsikter,forumet är en livsgnista. Många läser vad ni skriver, om man är kritisk kan man formulera det lite smidigare Jag tror att det skulle uppskattas mer.

Jag antar att du menar ungefär på samma sätt som övriga Sverige förmodligen skulle uppskatta om alla distrikt i vårt förbund behandlas lika?

Sidor

Ola Brandborn

Mikael Westerlund skrev:

Jag antar att du menar ungefär på samma sätt som övriga Sverige förmodligen skulle uppskatta om alla distrikt i vårt förbund behandlas lika?

Vi är alla i olika grad förvånade/upprörda över att vissa regioner särbehandlas, men det är bara du som typ hotar med hungerstrejk.

Vi andra ser lite mer nyktert på tillvaron: Vi vill gärna veta varför det blivit som det blivit, det kan ju faktiskt ha en helt rimlig förklaring, och är förklaringen inte rimlig så vill vi att det inte sker fler gånger i framtiden. Ungefär så - det är ju fortfarande ett spel, ett tidsfördriv vi snackar om. Om du reagerar så starkt på denna orättvisa, så måste det vara väldigt jobbigt för dig när du stöter på ”riktiga, som verkligen betyder något-” orättvisor.

Sidor

Mikael Westerlund

I så fall så ser vi helt olika på allvaret i detta. För jag ser detta som väldigt allvarligt!

Och att ett litet fel skulle ha hänt här ser i alla fall jag som mer eller mindre uteslutet. Hur menar du själv att ett litet slarvfel skulle ha kunnat orsaka detta? Kanske de som satte upp de här olika datumen inte visste att December 2015 och Februari 2016 är två helt olika datum?

Enligt ditt sätt att se på detta så skulle det lika gärna ha kunnat vara tvärt om? Att övriga Sverige hade haft till sista Februari på sig medans Stockholm hade varit tvingade att ha detta klart till sista December året innan?
Jag kanske är ensam om att tro att detta aldrig någonsin hade kunnat hända.

Jag är medveten om att Förbundet mycket sällan lägger sig i dessa trådar på forumet för att svara vad som har hänt. Men även om inte du och Magnus tycker att detta är en stor grej så tycker jag att det är en väldigt stor grej. Och då jag har känslan om att fler än jag anser att detta är en stor grej så skulle man kanske kunna göra ett undantag och förklara här vad det är som hänt så att jag, och de med mig som anser att detta är väldigt allvarligt kan få ett svar?

Och får vi reda på detta så kanske jag och några med mig kan ändra uppfattning vad det gäller att detta aldrig hade kunnat hända omvänt att Stockholm hade haft sämre förutsättningar än övriga Sverige!

Jag skulle också vilja veta om detta har pågått i flera år?

Lycka till med bridgen

/Mikael Westerlund

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Jag tycker inte alls att Stockholm blir favoriserade på något sätt.
Jag kan jag med.

Sidor

Lars Lundqvist

Stockholm har väl fått** bättre** förutsättningar då Börje valt att spela med i ett lag utanför distriktet? Wink Wink

Sidor

Erika Rodin
Bild för Erika Rodin

Förbundet svarar aldrig på saker i forumet. Det har de sagt så många gånger att jag blir förvånad över att folk fortfarande klagar på att de inte svarar i forumet. Men jag antar att man läser det man vill läsa från förbundet. Maila förbundet, så som de sagt oräkneliga gånger, så får ni säkert svar.

Sidor

Torbjörn Jönsson

Erika Rodin skrev:

Förbundet svarar aldrig på saker i forumet. Det har de sagt så många gånger att jag blir förvånad över att folk fortfarande klagar på att de inte svarar i forumet. Men jag antar att man läser det man vill läsa från förbundet. Maila förbundet, så som de sagt oräkneliga gånger, så får ni säkert svar.

Det är klart att det händer att förbundet svarar på saker i forumet och de har heller aldrig skrivit (mig veterligen) att de aldrig skulle göra det. Däremot har Jan Kamras flera gånger skrivit att man inte kan förvänta sig svar från styrelsen vilket är en helt annan sak (eftersom det då ofta handlar om ”politik” och att visa på konsensus).

Nu är en deadline för SM-lag knappast något som styrelsen lägger sig i vilket för oss tillbaka till ”resten” av förbundet och vem som nu anser sig träffad för det är nämligen fullständigt självklart att man skall svara på något av allmänintresse.

Om förbundet tycket att det bästa sättet att kommunicera den här och liknande frågor är via mail har man helt missförstått hur vår nya hemsida borde fungera. 15 personer har engagerat sig i det här tråden och det är säkert många, många fler som är intresserade och det är naturligtvis löjligt om alla dessa skulle behöva skriva mail till förbundet (och inte minst ansträngande för förbundet att svara på alla dessa).

Och nu är det dags för mig att ta fram stoppuret och pekfingervalsen för att se hur lång tid det hade tagit att skriva ett svar.

Jag startar klockan nu!

”Det här är något som vi har missat och det är naturligtvis självklart att de skall vara en gemensam deadline för alla distrikten och det är också något som det kommer att bli framöver.”

Jag stoppar klockan nu!

01:06,36 minuter

(175 nedslag per minut (vilket faktiskt inte alls är så pjåkigt. Prova själv!)

Sidor

Torbjörn Jönsson

(Jag lyckades göra dubbla inlägg och eftersom det av någon outgrundlig anledning inte går att ta bort inlägg kunde jag lika gärna skriva något):

Svaret från förbundet var naturligtvis bara ett exempel och kan naturligtvis lika gärna lyda:

”Är det nu en massa gnäll från er bondläpparna ute i landet igen? Kan inte bara lägga ner och försöka fatta att vi gullar hur mycket vi vill med Stockholmarna (och det gör vi eftersom de spelar så mycket bättre bridge än vad ni gör)?”

Sidor

Torbjörn Jönsson

Fan, det börjar bli som ett tics det här …

Sidor

Jan Lagerman

Torbjörn Jönsson skrev:

”Är det nu en massa gnäll från er bondläpparna ute i landet igen? Kan inte bara lägga ner och försöka fatta att vi gullar hur mycket vi vill med Stockholmarna (och det gör vi eftersom de spelar så mycket bättre bridge än vad ni gör)?”

Vi kanske kan bespara oss svaret från Förbundet för det sista måste naturligtvis vara det rätta svaret.

Stockholm är så oerhört mkt bättra än alla andra distrikt att det vore en skymf att behandla oss lika.
Tidigare jämnades dessa ojämlikheter ut av att BR spelade i Stockholm. Då blev det ungefär lika spelstandard i distrikten, men nu när BR tydligen spelar i annat distrikt så fick Stockholm en vecka extra.

Den stora frågan är alltså inte varför veckan finns, utan varför det bara är en vecka?
Borde det inte varit en månad?

Sidor

Tommy Andersson
Bild för Tommy Andersson

Stockholms BF hörde den 17/1 av sig till förbundet med en begäran om att få en extra vecka på sig innan de rapporterade antalet startande lag i sitt SM Lag kval. De hade av misstag satt sin sista anmälningsdag till DM-lag till den 25/1 som är en vecka efter sista rapportdag.

Tävlingskommittén (TK) valde att godkänna denna begäran då ansvarig för semifinalerna i SM Lag skulle börja arbeta med dessa först i början av februari.

Sista rapporteringsdatum ligger onödigt tidigt (i mitten av januari) och har i kommande säsongs spelprogram flyttats fram till mitten av februari.

I samband med att beslutet fattades skulle TK givetvis ha gått ut med information till samtliga distrikt och erbjudit dem möjlighet att senarelägga sin anmälan till det nya sista-datumet, även om alla andra distrikt vid tillfället då Stockholms BF sökte dispens hade rapporterat in sina lagantal.

Sidor

Tommy Andersson
Bild för Tommy Andersson

Sista speldag har ändrats för samtliga discipliner denna säsong. Läs mer på Ändrade speldatum

Sidor

Logga in för att kommentera