Forum » Allmänna diskussioner » Pålitlighetsstatistik

Pålitlighetsstatistik

5 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Thomas Ålander
Pålitlighetsstatistik

Hej!
I hur hög grad bör eller kan man ”lita på fienden” i ’stora tävlingar’?
Det har sagt mig att en Sydspelare passade och lät Väst och Öst ”bjuda av sig” innan han/hon/hen bjöd 4 spader och spelade hem det. (”Fördelningen ’framgick ju av budgivningen’ och jag kunde lita på fienden.” förklarade spelföraren.)
Skröna eller ej: Hur ofta kan eller bör man lita på motståndarna? Skall man alls lyssna på dem och ta hänsyn till deras bud/’desinformation’?

Jan Gutenwik

Hur ofta psykar du själv? Hur ofta bryter du mot era utspelsregler eller markeringar?
Jag skulle tro att det inte är alltför ofta även om det säkert händer.
Detsamma gäller för de flesta spelarna att idag spelas ganska ärlig bridge.
Dock så har jag som princip att alltid lita på partnern hellre än motståndarna!

Ola Brandborn

Jan Gutenwik skrev:


spelas ganska ärlig bridge.

Definiera ärlig
Quote:


Dock så har jag som princip att alltid lita på partnern hellre än motståndarna!

I konkurrensbudgivningen så vill jag att partnern visar sin fördelning, så litar jag på motståndarna hur många poäng de har. Då kan man lista ut vem som har högsta kontraktet.
Erika Rodin
Bild för Erika Rodin

I en av de mästerskapsanalyser som vi fått ta del av var det ju en tes att man alltid skulle lita på motståndarnas markeringar. I slutet av analysen hade man väl gått igenom nästan alla brickor och kom fram till att man tjänade på att lita på motståndarna i det långa loppet om jag kommer ihåg rätt. Den finns säkert att läsa någonstans här på sidan. Sen är det väl en markant skillnad på typ av tävling, spelare och insatts. Tror exempelvis det är mer korrekt bridge i stora mästerskap än high-stake rubberbridge.

Thomas Ålander

Tack för synpunkterna!
Vad gäller mina egna utspel och markeringar så är de nog inte så bra som de borde vara, men de avser inte att vara ’opålitliga’.
I budgivningen kan man ju ”tänja på sanningen” ibland; torde förekomma i konkurrens om kontraktet, med varierande utfall.

Logga in för att kommentera