Forum » Allmänna diskussioner » Får jag försöka bjuda rätt bud efter partnerns felaktiga förklaring?

Får jag försöka bjuda rätt bud efter partnerns felaktiga förklaring?

7 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Ola Mattsson
Får jag försöka bjuda rätt bud efter partnerns felaktiga förklaring?
Ola Mattsson

Flera med mig känner sig osäkra vad som är godkänt efter felaktig förklaring. Så här gick det (vi spelar 5542 så 1kl kan vara 2-korts):
1kl - (1NT) - 2hj-(p)
2sp-
Nu frågade inklivaren vad 2hj betydde och min partner svarade trf till spader. 2hj i detta läge visar enligt systemet äkta hj och okrav.
Får jag nu bjuda 3hj för att försöka få partnern att passa?

Ola

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Du måste ju bjuda som om du inte hört partnerns förklaring här.
Du bjöd 2hj naturligt, okrav, pd bjuder 2sp som jag antar visar bra kort med kl-sp enl systemet. Då måste du bjuda vidare enligt systemet.
I detta fall är det enkelt, just här måste du låtsas att du inte hört pds förklaring. Men jag medger att reglerna egentligen inte är så enkla, tvärtom.

Mats Nilsland

Jag tror du måste bjuda som om du inte hört förklaringen. Att försöka ställa till rätta med 3hj är däremot fel i båda fallen, eftersom din partner inte får uppfatta budet som att du fått upplysning av förklaringen. Han måste nu förutsätta att du har 5-5 i högfärg och det kan leda att ni hamnar i ännu värre trubbel. Bara att passa och hoppas att ingen dubblar. Om det blir dubblat, får man ta bort det då? Kanske med singel spader och 6 hjärter men knappast bara för att man vet att det blivit fel… Nu är jag ingen expert på lagarna, så vi får höra vad sådana tycker! mvh Mats

PO Sundelin

Mats Nilsland skrev:


Jag tror du måste bjuda som om du inte hört förklaringen. Att försöka ställa till rätta med 3hj är däremot fel i båda fallen, eftersom din partner inte får uppfatta budet som att du fått upplysning av förklaringen. Han måste nu förutsätta att du har 5-5 i högfärg och det kan leda att ni hamnar i ännu värre trubbel. Bara att passa och hoppas att ingen dubblar. Om det blir dubblat, får man ta bort det då? Kanske med singel spader och 6 hjärter men knappast bara för att man vet att det blivit fel… Nu är jag ingen expert på lagarna, så vi får höra vad sådana tycker! mvh Mats

Mats, att passa för att undvika jättetrubbel är ju att ha hört förklaringen och utnyttja den otillåtna informationen.

Som Börje skrev - bjud som om partnern har visat klöver+spader (och antagligen bra kort om 2hj var okrav). Pass skulle t.ex vara OK med något i stil med Dxx, Kxxxx,knxxx,x

Torbjörn Gustavsson

Det är svårt att svara på frågan generellt utan att ha sett handen. Som Henrik mycket riktigt har påpekat är det fel att fråga sig vad man skulle ha bjudit om man inte hade hört partnerns förklaring. Rätt metod är ungefär så här:
1. Vilka logiska alternativ finns det att välja på? Det kan vara t.ex. pass, 2NT, 3kl, 3hj och 3sp.
2. Vilka av dessa alternativ kan bevisligen vara föreslagna av partnerns förklaring? Det kan vara t.ex. pass och 3hj.
3. Då är jag skyldig att välja något av de andra alternativen även om jag inte hade valt det utan att ha hört partnerns förklaring.

Observera att buden ovan bara är exempel. Vilka som är de logiska alternativen och vilka av dessa som bevisligen kan ha varit föreslagna är svårt att avgöra utan att ha sett handen,

Mats Nilsland

Rätt PO jag fick för mig att partnern hade en balanserad hand

Logga in för att kommentera